Shettis som smitit och ätit havre

A

Aia

Vad ska jag göra? Min man upptäckte henne för en halvtimma sen då hon stod och levde runt i foderrummet, havre överallt, jag vet inte hur länge hon stått där eller hur mycket hon ätit...
Hon har ingen värme i hovarna, ingen puls och är pigg och springer nu runt med de andra hästarna i vinterhagen (nästan 0 mat) hon är två och har aldrig haft fång.
Finns det nåt jag kan göra i förebyggande syfte???

Jag känner mig halvt panikslagen nu!

Sv: Shettis som smitit och ätit havre

Ring till veterinär. Det finns vissa saker att göra som veterinär kan göra som förebyggande. Motionera henne också så att hon gör av med energi.

Finns väl inte så mycket man kan göra. Ringa vet. och rådfråga..
Sen skulle jag motionera hästen extra mycket under de närmaste dagarna och hålla lite koll så hästen inte får kolik el. fång känning

Jag hade hällt i ponnyn filmjölk och matolja.För att få ner ph i magen.
Rådet jag fick av veterinär en gång när jag hittade en islänning i havretunna..
Jag ringde veterinär och sen hästansvarig på stället.
Hästen fick filmjölk och matolja ihällt enligt veterinärs inrådan,sen motionerades den ett par timmar på långtur i skogen .
Veterinären behövde aldrig komma ut men hästen hölls noga koll på ,hade haft fångkänning året före så jag var inte glad när man upptäcker folk som har havretunnan bakom spiltorna..på ett ställe som skall utbilda folk:mad:

Har ponnyn fått i sig större mängder så ring och ta ut veterinär,hörde talas om en okunnig som gav sin nya häst 10 liter havrekross "för den va så snäll",den dog i kolik...hästen alltså:crazy:

Håll noga koll på ev kolik el fångkänning! En shettis behöver ju inga större mängder för att bli dålig..

Jag hade hällt i ponnyn filmjölk och matolja.För att få ner ph i magen.
Rådet jag fick av veterinär en gång när jag hittade en islänning i havretunna..
Jag ringde veterinär och sen hästansvarig på stället.
Hästen fick filmjölk och matolja ihällt enligt veterinärs inrådan,sen motionerades den ett par timmar på långtur i skogen .
Veterinären behövde aldrig komma ut men hästen hölls noga koll på ,hade haft fångkänning året före så jag var inte glad när man upptäcker folk som har havretunnan bakom spiltorna..på ett ställe som skall utbilda folk:mad:

Smart häst som kan öppna ett låst lock. Eller mindre smart att som hästägare inte ha lås på sitt foderutrymme.

Filmjölk (A-fil) och matolja är jättebra, men hur sondar man hästen utan att veterinären gör det?? Tjansar själv med risk för att man har 50% tjans att inte sonda ner i lungorna.

Smart häst som kan öppna ett låst lock. Eller mindre smart att som hästägare inte ha lås på sitt foderutrymme.

Filmjölk (A-fil) och matolja är jättebra, men hur sondar man hästen utan att veterinären gör det?? Tjansar själv med risk för att man har 50% tjans att inte sonda ner i lungorna.
Inte fan får man sonda själv!:eek:
Man kan spruta in i munnen med 60ml spruta,det fick jag göra i väntan på hästansvarig..fick rätt mkt på mig själv dock.:crazy:
Bäst för häst är veterinär.:bow: Den dan fanns ingen vet som kunde komma närmsta timmarna tyvärr..:cool:
Så jag fick improvisera,jag kommer ihåg att jag tjatade på pålle att svälja,han gillade filmjölken men tyckte matoljan va bläh..
Det är 5-6 år sedan och hästen lever än idag,(du har faktiskt skott han en gång,kommer du ihåg "Blyger";))

filmjölk ger man för att hästar inte tål laktos (de tål modersmjölken men sen ändras matspjälkningssystemets enzymer) så när man häller i hästen laktos drivs detta ut så fort som möjligt och tar med sig allt som ligger och skräpar i systemet.. alltså, hästen tillgodogör sig inte näringen i det den fått i sig (all havre) och det är den effekten man är ute efter med filmjölken..

oljan tror jag mest smörjer systemet..

Det är 5-6 år sedan och hästen lever än idag,(du har faktiskt skott han en gång,kommer du ihåg "Blyger";))

Det är väl den där lilla raggsockan som vände bort blicken när man för en gång skull ville presentera sig.. Jo jag kommer ihåg honom och det va en mkt trevlig upplevelse även om han va som sagt väldigt blyg.. Trevligt va att när man avslutat sitt arbete så tittade han mig rakt in i ögonen och sa,, nej nej gå inte utan stanna kvar här hos mig..

Funderar än i dag på vad han menade med att jag fuskade med och han ville få åtgärdat. Spelar roll,, det uppteckte du nog nästa gång du utförde hovvården på honom men skriv nu inte det.

filmjölk ger man för att hästar inte tål laktos (de tål modersmjölken men sen ändras matspjälkningssystemets enzymer) så när man häller i hästen laktos drivs detta ut så fort som möjligt och tar med sig allt som ligger och skräpar i systemet.. alltså, hästen tillgodogör sig inte näringen i det den fått i sig (all havre) och det är den effekten man är ute efter med filmjölken..

oljan tror jag mest smörjer systemet..

:bow::bow:

Har fått tipset att ge min fånghäst filmjölk men jag fattade inte varför och han som berättade det för mig visste inte riktigt heller. Tack för en bra förklaring!

Varför påverkar filmjölk tarmflorans ph från basiskt till surt ph värde??

Varför avstannar all bakterietillväxt vid surt ph men uppvisar en ökad tillväxt vid basiskt ph??
Svar på det första bakterierna i filen producerar mjölksyra, hur stor påverkan man får av att tillsätta fil kan diskuteras, det finns ordentligt med syrabildande bakterier i tarmen ändå.
När det gäller det andra vem har kommit med en sån okunnig generalisering?
Olika bakterier har olika pH intervall där de trivs.
PL

Svar på det första bakterierna i filen producerar mjölksyra, hur stor påverkan man får av att tillsätta fil kan diskuteras, det finns ordentligt med syrabildande bakterier i tarmen ändå.
När det gäller det andra vem har kommit med en sån okunnig generalisering?
Olika bakterier har olika pH intervall där de trivs.
PL

Fil ska inte förvaras i rumstemperatur,, främst inte just nu under rötmånaden.

Ditt påstående om att tarmfloran skulle ha tillräckligt med syrabildande bakterier finner inget stöd i fång framkallat av foderfång. Olika bakterier har som sagt olika PH främjande inverkan.

Vad som händer vid foderfång är just en pH sänkning i grovtarmen orsakad av att de syrabildande bakterier som finns där får tillgång till för mycket kolhydrater så vad surrar du om?
PL

I vintras hade nån varit inne och hälsat på mitt kallblod och sen inte stängt efter sig ordentligt. Hon gick och välte ut alla tunnor och åt kraftfoder och betfor.
Jag ringde vet som sa att om hon såg ut att må bra och bajsade så var det lugnt.
Rekommenderade en lång skritt-tur och jäst om jag inte minns fel.

Och nu är fodret inlåst i en box :)

Kanske lite sent nu, men skulle ni misstänka att ett fånganfall är på väg så kan man kyla med kallvatten från knä/has och ner, gärna någon timme åt gången flera gånger /dag. Det hindrar inte fånganfallet men kan mildra förloppet och minska smärtan.

:bow::bow:

Har fått tipset att ge min fånghäst filmjölk men jag fattade inte varför och han som berättade det för mig visste inte riktigt heller. Tack för en bra förklaring!
Ja det är klurigt att förstå tills man får veta att dom inte tål laktos, och med antalet laktosintoleranta människor idag så vet många hur det känns.. jag är känslig mot laktos och blir helt ursköljd om jag dricker laktos eller ännu värre, om jag äter turkisk youghurt, rena dödssköljningen.. :crazy:

Men en häst är ju ganska stor så om hästen fått i sig något den inte ska lär man ge ganska mycket..

Men med tanke på hur många som ansett sig ha gott resultat av fil till hästar som är lösa i magen har jag lite svårt att tänka mig att den begränsade mängden laktos filen skulle skynda på passagen ngt nämvärt.
PL

*KL*

Jag trodde det var A-fil man skulle ge, och man ville åt de goda bakterierna i den. Ja innan sådana produkter som ordnar det specifikt för häst och i en dos som ens flera liter fil (om man ens får i hästen det) kom då.

A-Fil ordinerades ofta ihop med NSAID till fånghästar förr (av vet alltså) just för att stabilisera magen ju?

Sen precis som P_L skrivit, så mängden laktos i fil är LÅG. Vill man hinka i laktos så är det bättre ge mjölk. Många laktosintoleranta klarar fil utan nämnvärda problem, och det ska ganska många liter i en hästmage om man ska få ngn laktosintoleranseffekt.

Laktos passerar till grovtarmen utan att brytas ner innan, och där kan _stora_ mängder störa grovtarmfloran. (Medan små mängder ev kan hjälpa tarmfloran, de stör inte iaf). Har jag lärt mig iaf? Sen har jag aldrig haft några slående resultat av fil, men på den tiden inget annat fanns så gav jag. Idag ser jag ingen som helst anledning, finns så många bätre alternativ hjälpa magtarmfloran.

Och vill man ha det hästen ätit snabbt igenom systemet så är en veterinär med sondslang och paraffinolja en mycket bättre ide ju?

Jamen precis:bow: vi fick ordning på vår häst, som har haft problem med tarmen, och pga stress i samband med tävling/ resa tömde sig helt. Och hon älskar den...:D

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 516
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 794
Senast: Luleå
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka