Shettis Rockarder

a_c72

Trådstartare
Min kompis som har en liten uppfödning av shettisar ska köpa en NY rockard till sina hästar.

Vad för sort ska man satsa på då? Är alltså INTE intresserad av att köpa begagnat utan en Ny direkt från tillverkare..

Gärna med motivering om varför..En självklarhet är ju att den ska vara utrustad med svängel och hög kuskbock!

Anna-Carin

Sv: Shettis Rockarder

Drive-Outs rockarder är ju mycket fina/snygga att titta på och BRA!

Lätt att hantera (typ rulla in i förrådet osv), välbygd, hög kuskbock, svängel, fjädring samt bakselefästen...

Finns två modeller:
"vanliga" rockarden eller
Ponny Tuff (denna har kanske inte så hög kuskbock precis men den är häftig!:p )

www.driveout.se

Allt beror ju egentigen på hur mycket man vill lägga på en rockard.
http://www.roslagsvagnar.se/
http://www.tidaholmsvagnar.se/ (lite dyrare,men OJ vilka vagnar..kollade på två av dom i Falsterbo förra året....vilka vagnar :d . Finns ju både Roslagen & Tidaholms egna)..vet att minst en här på Buke har en Tidaholms-rockard och sen är här en hel del som har Roslagen.

Jag vet inte riktigt HUR mycket hon vill lägga på vagn och sele.

Jag ville bara hjälpa till och sondera terrängen lite åt kompisen.

Anna-Carin

Istället för att öppna en ny tråd så tror jag att jag ställer frågan här också..

Jag kör ju en varmblodstravare :love: Pelle plutt :love: ( Big Money Pellini). Han är ca 165 cm hög
Vi ska ju försöka oss på tävling i sommar NÅGON måste ju komma på den hedrande jumbo platsen..

OM jag nu vinner mitt mål i länsrätten mot försäkringskassan så dimper det ner ca 25 000 på mitt konto. Att låta Torpängarns som då ligger nästgårds här bygga en anpassad maratonvagn är ett alternativ som känns lockande.

Mina krav.. LÄTT att kliva i vagnen då jag är rörelsehindrad.. Å sen så var det den lilla detaljen med att vi bor i västerbotten.. Vagnen måst ju kunna fraktas hit också..
Ps.. jag vill ha en 4-hjulig vagn även om vi aldrig kommer att tävla maraton..

Anna-Carin

kör på torpängarns då, han specialbygger ju efter kundens önskemål! Billigt med, ca 20000 för en maratonvagn har jag för mig.

och du, varför ska du aldrig tävla maraton, du tränar ju!

Jag ska aldrig tävla maraton för att jag höll på att DÖ i somras av att bara SKRITTA genom hindrena i Villvattnet..

Jag har för mycket spöken i bagaget när det gäller att välta med vagnar och för dålig balans själv.. Men min sambo gillar att åka bakom och fota naturen..

Har suttit och kollat runt lite mer på vagnar nu. De blir nog torpängarns tillslut i allafall!

Tycker för övrigt att jag kommit "långt i min körning" i allafall men de är klart man ska väl aldrig säga aldrig.. jag har ju lite för många gånger efter krascher sagt att jag ALDRIG någonsin mer ska köra häst igen och hmm de har ja ju INTE hållt så bra

Anna-Carin

hej!

Kolla in vagnarna som ewa angantyr tar in, hon har även anpassade för Shettisar. Gå in på www.ewa-angantyr.com och se hennes vagnar. Har en kompis som fått hem en vagn från henne och hon är MYCKET nöjd!
Lycka till!

Driveout har även denna rockard:

http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=228

Jag har den stora modellen till mina hästar och har inget annat än possitiva saker att säga om den! :love: Mycket praktisk och genomtänkt, och så är den ju dessutom väldigt snygg. Man sitter jätte bra och kommer upp en bit. Fjädring, ställbart säte och ställbara skacklar. En underbar vagn! :)

Jag ska aldrig tävla maraton för att jag höll på att DÖ i somras av att bara SKRITTA genom hindrena i Villvattnet..

Jag har för mycket spöken i bagaget när det gäller att välta med vagnar och för dålig balans själv.. Men min sambo gillar att åka bakom och fota naturen..

Har suttit och kollat runt lite mer på vagnar nu. De blir nog torpängarns tillslut i allafall!

Tycker för övrigt att jag kommit "långt i min körning" i allafall men de är klart man ska väl aldrig säga aldrig.. jag har ju lite för många gånger efter krascher sagt att jag ALDRIG någonsin mer ska köra häst igen och hmm de har ja ju INTE hållt så bra

Anna-Carin

Ja ha.. Detta skrev jag i JANUARI..
I maj fick jag efter mycket om och men en maratonvagn från Driveout.
I juni/juli var jag och Pelle på körläger i Villvattnet.. Å hmm:angel::angel: vi skrittade visserligen igenom några maratonhinder i år också.. MEN.. vi både travade och galopperade igenom hinder också..

Anna-Carin

Det har du rätt i...svarade utan att se att ens tänka på att tråden var så gammal då den låg uppe bland de nyast diskuterade...:o

Hur som helst, kul att det går bra med ny vagn och allt!

Det finns nya rockarder till shettis för 3500:- i Stockholmstrakten, kan skickas via bussgods för en billib peng (420:- kostade det mig och jag bor mellan Borås och Jönköping). Kvalitén är helt OK! Rockarden finns även i andra storlekar (upp till stor häst), men kostar då lite mer. Det finns även medar till rockarden, så att man kan bygga om den till släde på vintern!

www.mickesfyrhjulingar.com

--------------------------------------------------------------

Jag har köpt en rockard till min minishettis också för rätt många år sedan den är bra, men inte fjädrad (det är den ovan). Kostar ungefär samma som ovanstående, men något sämre, enligt mig. Den går inte heller att skicka på samma sätt, eftersom den är ihopmonterad. Finns i Mullsjö. http://www.jensa.nu/

någon som vet vad den fyrhjuliga vagnen hos micke väger? vad är lagom vikt för en shettis? rockarderna brukar ligga runt 50 kg har jag sett...men blir det lite tungt med en fyrhjuling till shettis...ska ju sitta någon på den också

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
815
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 496
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18