Shettis rockard

Hannanassen

Trådstartare
Vi har en shettis på ung. 6 år hemma som vi nu ska köra in, eller ja, har redan börjat. Men detta är första gången vi har en shettis och behöver tips på en bra rockard. Då jag är helt ny inom detta området så behöver jag eran hjälp. Får helst inte överstiga 10 000:- .
Mvh. Hanna :)

Jag har ingen erfarenhet personligen men har åtminstone hört & läst mycket gott om Drive Out's träningsrockard - kostar strax under 10 000 ny, i storlek som passar shettis.

Vi har en shettis på ung. 6 år hemma som vi nu ska köra in, eller ja, har redan börjat. Men detta är första gången vi har en shettis och behöver tips på en bra rockard. Då jag är helt ny inom detta området så behöver jag eran hjälp. Får helst inte överstiga 10 000:- .
Mvh. Hanna :)

Du får en, vad jag tycker, riktigt bra ny rockard i den prisklassen. Har du tur kan du hitta en bättre begagnad som är helt outstanding för det priset.

Absolut viktigaste är att vagnen har svängel och går att väga av så den passar din ponny (alt helt enkelt passar ponnyn). Dämpning som gör att hela vagnen dämpas är en klar fördel komfortmässigt för både dig och ponnyn, de flesta tvåhjulsvagnarna har dock bara dämpning till sätet. Tidaholm verkar dock köra rakt igenom med heldämpade vagnar, dom kostar dock... Hög kuskbock är också bekvämt (och snyggt).

Tänk på spårvidden, oavsett om ni vill tävla eller inte. En tävlingsgodkänd vagn brukar ha bättre andrahandsvärde än en icke tävlingsgodkänd, utan att nödvändigtvis vara så mycket dyrare i inköp. 126 cm vill jag minnas är det som gäller för ponny. Snåla inte och köp det billigaste för att det är billigt, kan bli en dyr besvikelse senare om det visar sig att vagnen är för klen och kanske t.o.m går sönder...

Har ni köpt sele redan? Vissa återförsäljare erbjuder paketpris vid köp av både vagn och sele, tror både drive out och tidaholm har det.

Lycka till och välkommen in i körsporten! :)

Du får en, vad jag tycker, riktigt bra ny rockard i den prisklassen. Har du tur kan du hitta en bättre begagnad som är helt outstanding för det priset.

Absolut viktigaste är att vagnen har svängel och går att väga av så den passar din ponny (alt helt enkelt passar ponnyn). Dämpning som gör att hela vagnen dämpas är en klar fördel komfortmässigt för både dig och ponnyn, de flesta tvåhjulsvagnarna har dock bara dämpning till sätet. Tidaholm verkar dock köra rakt igenom med heldämpade vagnar, dom kostar dock... Hög kuskbock är också bekvämt (och snyggt).

Tänk på spårvidden, oavsett om ni vill tävla eller inte. En tävlingsgodkänd vagn brukar ha bättre andrahandsvärde än en icke tävlingsgodkänd, utan att nödvändigtvis vara så mycket dyrare i inköp. 126 cm vill jag minnas är det som gäller för ponny. Snåla inte och köp det billigaste för att det är billigt, kan bli en dyr besvikelse senare om det visar sig att vagnen är för klen och kanske t.o.m går sönder...

Har ni köpt sele redan? Vissa återförsäljare erbjuder paketpris vid köp av både vagn och sele, tror både drive out och tidaholm har det.

Lycka till och välkommen in i körsporten! :)

Ja vi funderade lite på en begangnad också om någon kommer ut för försäljning häromkring.
Bra att du sa detdär om svängel, höll på att glömma det :up:
Vi har redan en jättefin sele till honom så det behövs inte införskaffas :)
Har du möjligtvis någon "favorit rockard" att tipsa om?:)

Tack för alla tips också, det hjälpte! :D

Vi fick med en rockard när vi köpte ponnyn, den saknade svängel. Enkelt att köpa till och skruva fast själv! Eller så har man nån händig typ som tillverkar en.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 036
Senast: Gunnar
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark