Shettis med diaree

aleksis

Trådstartare
Våran 10åriga shettisvalack har sen ett ganska långt tag tillbaka haft diaree.
Det syns ingenting på avföring i box/hage (ser normalt ut) med däremot så fastnar det massa "rinn" i svansen och mellan bakbenen.

Vad kan detta komma från?
Inga ändringar i fodret är gjorda...

Sv: Shettis med diaree

Hej.
Precis så har min islänning också varit. Så jag började ge honom foderjäst, och på ett par dagar så han helt bra i magen.

Nu har jag suttit och läst lite om jäst. Och det verkar som man kan ge både foderjäst och bakjäst?

Vad skulle ni rekomendera till våran lille?
Hur mycket ska man ge per dag? Och hur länge?

Ska in och handla imorgon så hoppas jag får några snabba svar =)

Bakjäst är mkt billigare än foderjäst. ½ pkt bakjäst¨om dagen är ganska lagom till en shettis

Tack för ditt svar!
Har du någon aning om hur länge jag ska ge? Tills det blir bra eller?

Tack för ditt svar!
Har du någon aning om hur länge jag ska ge? Tills det blir bra eller?

Har hästen känslig mage kan du med fördel ge året runt.
När han har varit bra i magen några veckor kan du gå ner till en fjärdedels jäst/dag, blir han dålig igen så höjer du bara.
Jäst är bra både för att få balans och behålla balansen i tarmarna.
Vid foderbyten, även från hage till hage får magen hjälp av jästen, liksom vid avmaskning och vid ev. medicinering osv.
Ger man jäst året runt slipper hästens mage komma i olag som den alltid gör vid ovan nämnda tillfällen.
Givetvis ska alla foderförändringar ändå vänjas in försiktigt.
Bakjäst är också det enda som har visat sig kunna förhindra fång.

Jag ger mina två fånghästar (haflinger och shettis) 1/2 pkt bakjäst varje dag, och har gjort sedan februari. Min shettis har också väldigt känslig mage, och är fortfarande lite lös ibland, men håller sig hyfsad när hon får jäst dagligen.

Vad äter hästen ? Hur stor grovfodergiva får den ? Diarre kan den knappast haft så länge eftersom det är en ganska allvarlig situation som gör att allting kommer ut i lös form, dvs hästen blir snabbt uttorkad och behöver behandling.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar