shettis inför våren

Empalie

Trådstartare
Sedan fyra månader har jag en shettisvalack på tre år som sällskap till mitt halvblod. Han är en stor en och hur go som helst . Detta är alltså första våren jag har honom och jag har redan införskaffat en munkorg inför våren.
Hur mer kan man förbereda? när han kom var han överviktig men nu är han jättefin i hull men älskar mat!
har hört att det inte är lika stor risk för unghästar att få fång om äldre?

Sv: shettis inför våren

Man kan börja ge Protexin eller Profeed redan nu (året runt).Men allra helst vänta med att släppa honom tills sen sommaren. En shettis som har haft eller har fång bör absolut inte gå på bete alls.Går de med munkorg så bör de få gå utan några timmar och desutom få tillgång till grovfoder.Detta är min erfarenhet och synpunkt ialla fall.Alternativ är skogsbete med varierad vegetation.

Men ska man behöva behandla alla shettisar som om de vore fånghästar?

Hur hysterisk jag än kan känna mig just nu ( med min egen fånghäst) så tror jag inte att man ska överdriva risken. Jag behandlar inte vår andra ponny, ett russ, som om han skulle kunna få fång vilken sekund som helst.
(Det gäller väl i så fall inte bara shettisar?)
jag tror att man kan ställa till med mer än vad man vinner om man tex inte släpper ponnyn på bete för man är rädd för fång.

Jag har en också en shettis som sällskap till min ridhäst. Dock är båda ganska lättfödda. Jag brukar låta dem gå kvar i vinterhagen och beta av de första stråna som kommer och sedan succesivt flytta fram staketet en bit varje dag i sommarhagen. Detta gör jag hela sommaren, dels för att förebygga att shettisen får fång och dels för att komma undan munkorg då min shettis har exem. Trots täcke så kliar det ju lite.
Behöver halvblodet mer bete så kan man ju låta den beta några timmar utan shettisen.
Hoppas du hittar en lösning som passar er bra!

Har också en shettis och ett hbl.Har funderingar om jag ska göra en mindre hage som han kan gå i själv delar av dygnet för att inte bli för tjock.
Han har aldrig haft fång men blir ju lätt tjock på dygnet runt bete.

jag har en shettis och ett halvblod. Dock är mitt halvblod fånghäst så de funkar jätte bra för oss. De går kvar i vinterhagen och äter hö året runt. Men halvblodet har en egen gräshage som han efter låååång invänjning får gå i några timmar per dag.

Shettisen vågar jag inte släppa på gräs då hon är ganska överviktig och hennes exem är bättre när hon inte äter gräs

Behandlar vill jag inte kalla det för utan förebygga. Då både Protexin och Profeed är bra för magen och hjälper till vid bland annat foderbyten, stressande situationer etc... Jag skulle inte vilja ha mer fång än jag har på mina därför förebygger jag.

En tjock häst har lättare för att utveckla ex fång om den släpps på bete. Ingen häst oavsett ras ,storlek mår bra av att släppas direkt från vinterhage till saftiga beten.Magen kapsejsar även på en icke fång häst.Titta på alla hästar som går med mer eller mindre sprut diarr´e de första dagarna på betet. Magen är helt upp och ner vänd.

Att vänja in på betet skonsamt är naturligtvis viktigt för alla hästar. Diarréer kan vara nog så allvarliga och dessutom så kan alla hästar, oavsett ras, drabbas av fång.

Det jag reagerar på är att ts utgår från att alla shettisar löper stor risk att drabbas av fång. Detta stämmer ju inte, då flertalet shetlandsponnyer faktiskt klarar somrarna utmärkt, i många fall i samma hage som stora hästar.

Att ge Protexin redan i januari känns lite överdrivet. Likaså året runt. Om hästen har haft fång ändras förstås förutsättningarna.

Feta hästar bör inte gå på bete alls pga risken för insulinresisten, vilket av många anses som den största orsaken till fång. Då räcker inte lite pulver i krubban långt. Feta hästar ska motioneras så att de antar en normal kroppsform.

Det är ju fånigt att sätta munkorg på en smärt shetland!

Feta hästar bör inte gå på bete alls pga risken för insulinresisten, vilket av många anses som den största orsaken till fång. Då räcker inte lite pulver i krubban långt. Feta hästar ska motioneras så att de antar en normal kroppsform.
Där har du lite fel. Har själv sett bevis på att "pulver" som jag diskuterar hjälper.
Protexin,Profeed är bra för hästar som haft fång.

Protexin är ett probiotika med vetenskapligt dokumenterad effekt, det är inget att diskutera. Det har en positiv verkan vid störningar i tarmfloran hos hästar och andra däggdjur. Det är ju däremot inte så att du, genom att ge detta på dagligbasis hela året, kan undvika störningar i tarmfloran och därmed skydda hästen mot dylika rubbningar som i sin tur kan ge fång. Ett bra medel att sätta in i samband med stress, foderbyte (inkl betessläpp) för att ge skydd då det behövs.

Att Profeed skulle påverka insulinresistens hos häst vill jag allt se mer studier på. Ganska dålig källhänvisning på Profeeds hemsida. Jag skulle definitivt inte förlita mig på något av dessa mirakelpreparat utan ta tag i problemet i rätt ände - banta överviktig häst och tillföra näring efter behov. Oavsett om det fungerar eller ej så är det definitivt inte ett alternativ till viktminskning!

Att ge "pulvret" för att banta sin häst har jag inte skrivit alls, och skulle inte ge hästar för att göra heller. Jag skriver att ge i förebyggande syfte inför betes släppet. Jag gav min fång vallack Profeed förra sommaren.Började i Juni och släppte han på gammal vall i Augusti. Samtidigt släppte jag stoet som enligt förre ägaren kunde gå på saftiga beten utan fång känning i samma hage som vallacken. Han klarade "betet" mkt bra utan några som helst magproblem. Stoet fick fång känningar efter 1 vecka. Så jag utesluter inte att Profeed inte skulle ha hjälpt vallacken då han annars är väldigt känslig.

Har läst att det finns dom som ger Protexin året runt, men har själv aldrig gjort det,så där kan jag inte uttala mig om det skulle vara bra eller ej.

Jag håller med du! :) Har alltid haft mina shettisar utan munkorg på vanliga beten tillsammans med stora hästar, har aldrig fått varken gravt överviktiga eller fångkänsliga hästar. Motion är A och O och är man rädd så kan det vara en idé att släppa dem på lite magrare beten än normalt och tillsätta tillsktotssfoder för att komma upp i vad de behöver per dag, istället för att de övergöder sig dygnet runt.

Säger detsamma! har oxå alltid haft shettisar med stora hästar på mina beten,och jag har jättestora hagar. Dock så kör jag inte med gräsvänjning och sådant.Mina går på stora gräshagar året runt och vänjer in sig själva!:)
Klöver är inte bra vad jag vet och det har jag inte i mina hagar. Man behöver inte behandla alla shettisar som fång shettisar,har väl haft minst femton olika här under mina år och ingen av dom fick fång!

Bara att gratulera er som har/ haft shettisar/ponnier som klarar gå på bete under sommaren.Då det tycks bli fler och fler hästar som råkar ut för fång vart år.

Jag har verkligen inte utgått från att alla shettisar har fång, det vet väll jag att det inte har ras att göra. Någo jag däremot alltid har fått inpräntat i huvudet och som jag tror på är att de raser som har lite lättare för att lägga på sig lättare kan drabbas.
Jag ville bara ha lite råd så kom inte och döm direkt är du snäll då behöver du inte skriva. tack annars för alla goda råd!
Från en som inte ägt en shettis innan och som bara vill veta!

Förresten vet du väll att när fången väl kommer kommer den ofta snabbt och med besked så att förebygga gör ju precis ingenting. Hur eller hur kommer jag låta shettisen ha munkorg i början när gräset är som karftigast och deras magar inte har vant sig...så det så?

Förresten vet du väll att när fången väl kommer kommer den ofta snabbt och med besked så att förebygga gör ju precis ingenting. Hur eller hur kommer jag låta shettisen ha munkorg i början när gräset är som karftigast och deras magar inte har vant sig...så det så?

Så det så? :rofl::rofl:
Men tack för infon, jag tror kanske att jag läst det nånstans. På latin. :angel:

Utgå inte från att en häst är fångbenägen bara för att den tillhör en viss ras. Var istället uppmärksam på hull, störningar i tarmfloran (där ju inte enbart spätt gräs är boven, det är ju t ex mkt vanligt att hästar åker dit på hösten då fruktanhalten stiger i gräset) och tidiga symptom som ökad värme och förstärkt digitalpuls.

Om man är för kategorisk finns risk att shettisen istället inte får i sig den näring den behöver, allt beror ju på betets kvalitet.

Jamen jag kommer inte låta hästen gå utan mat, klart den ska gå på bete men nu är jag lite orolig och kommer därför i början att vara försiktig.
Och du jag har störtkoll på vikten bara så du vet;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Funderar på att köpa en shettis som sällskap men vet inget om småttingarna, min minsta är d-ponny och jag har bara haft fullblod och...
2
Svar
28
· Visningar
3 267
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 610
Senast: Vogue
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 312
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar