shettis i transport?

D

Dezz

Hej!

Snart är det dax för oss att hämta vår nyinköpta shettis något som vi alla ser fram mycket mot. Men fråga är hur transporterar man hem honom?? Bommarna är ju för höga för att det ska vara säkert att han honom stående som vanligt i transporten, kan man ha honom åkande baklänges?? eller hur 17 gör man??

Kan man kanske bygga något som man kan hänga på den främre bommen så att han inte kan åka fram??

Han är tydligen inte helt bekväm med transporter heller så detta kan nog bli mycket jobbigt både för honom och oss. Men jag vill ju göra det så bra för honom som möjligt..

Alla tips mottages med tacksamhet..

Sv: shettis i transport?

man får väl sänka ner bommen fram så långt så den blir lagom.
hur skulle det bli bättre baklänges menar du?

Till min transport har jag földörrar som extratillbehör, då tar man bort bommen framtil och sätter dit en dörr istället så spiltan blir som en box istället. Se om någon du känner har en transport med földörrar? I annat fall kan du binda hästen baklänges i den bakre bommen..

/ Fredrik

vet bekanta som kört sin shettis i helt tom transport... utan bommar alltså...

Hej!

Snart är det dax för oss att hämta vår nyinköpta shettis något som vi alla ser fram mycket mot. Men fråga är hur transporterar man hem honom?? Bommarna är ju för höga för att det ska vara säkert att han honom stående som vanligt i transporten, kan man ha honom åkande baklänges?? eller hur 17 gör man??

Kan man kanske bygga något som man kan hänga på den främre bommen så att han inte kan åka fram??

Han är tydligen inte helt bekväm med transporter heller så detta kan nog bli mycket jobbigt både för honom och oss. Men jag vill ju göra det så bra för honom som möjligt..

Alla tips mottages med tacksamhet..
Kör honom i tom trailer dvs utan bom och mellanvägg. Det går jättebra och du riskerar inte att han skadar sig vid en eventuell inbromsning pga att han är bunden för högt. Så har vi kört shettis/ar i många år. Tänk bara på att säkra framdörren utifrån så att han inte kan få upp den. Shettisar är kluriga och det är ju mindre kul om han öppnar den under färd.Lycka till!;)

Vi hade bommar som kunde sänkas rejält fram så de passade även shettis, men innan vi köpte vår transport så band vi shettisen baklänges, dvs vi band honom i bakbommen (med mellanväggen på plats) funkade kanonbra! Annars kan man ställa in en skiva under frambommen som man säkrar med t.ex halmbalar framför...

Vi transporterar våra minisar i helt tom transport, utan bom eller mellanvägg. De står helt lösa och det har fungerat för oss.

Lycka till!

Jag kan inte sänka mina bommar speciellt mycket så jag brukar sätta två halmbalar framtill och binda i den höga bommen. Hon är väldigt lätt att arbeta med (inte som många andra shettisar). När jag lastar ur gör vi som vanligt om man är två, annars tar jag loss henne därframme och tar ner lämmen och sen kommer hon ut själv, någon gång har hon vänt under tiden jag tagit ner men det har gått jättebra. Gör på ett sätt som känns bra för dej så anpassar sig hästen säkert. Ponnisar finner sig i mer än halvblodshästar :D. Inget ont om halvblod har själv 3, men de är mer omständiga och vill att det ska vara som det brukar ..... :love:

Lycka till, det går säkert bra!!

Kör honom i tom trailer dvs utan bom och mellanvägg. Det går jättebra och du riskerar inte att han skadar sig vid en eventuell inbromsning pga att han är bunden för högt. Så har vi kört shettis/ar i många år. Tänk bara på att säkra framdörren utifrån så att han inte kan få upp den. Shettisar är kluriga och det är ju mindre kul om han öppnar den under färd.Lycka till!;)

samma som vi då. min lilla tös åker i tom transport. hon är faktiskt så fräck att hon kan lägga sig och sova under turen. :D

i vår startrailer tycker jag att bommen är för hög att ha shettis där (även på det lägsta). man vill ju att stödet ska ta på bogen vid inbromsningar å inte uppe på halsen :crazy:.
när vi hämtade hem vår nyinköpta shettis skulle hon åka fyra timmar och var väldigt ovan (men cool) och vi körde brett och hade henne lös. på den vänstra sidan har vi fölvägg för att min stora häst satte huvudet under bommen förut, så vi vinklade mellanväggen åt andra hållet så att det blev som en box. hon kunde vända sig som hon ville och verkade ha det riktigt bra. när vi skulle ha ut henne gick vi bara in genom framdörren å igenom fölväggen och tog henne, å väntade på att lämmen skulle tas ner. lätt som en plätt tycker jag. :)

Vi transporterar våra minisar i helt tom transport, utan bom eller mellanvägg. De står helt lösa och det har fungerat för oss.

Lycka till!

Har oxå de små lösa och även när jag kör föl. Är frambommen för svår att ta bort, så brukar jag pallar upp med hö eller halmbalar längst fram:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Utrustning Om allt gar som det ska hämtar vi hem tva shettisar i helgen (en mini, 85cm och en normal, 100cm). Nu funderar jag pa hur vi ska...
Svar
11
· Visningar
1 749
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama