Shettis foderstat

F

FestivalQueen

Hej! Vad och hur mycket ger ni era shettisar? Skriv gärna hur mycket motion de får också. Jag ska köpa en shettis som sällskap till mitt halvblod i sommar och vill gärna ha massor av tips och råd.
Tack på förhand!

Sv: Shettis foderstat

Doris77 skrev:
Hej! Vad och hur mycket ger ni era shettisar? Skriv gärna hur mycket motion de får också. Jag ska köpa en shettis som sällskap till mitt halvblod i sommar och vill gärna ha massor av tips och råd.
Tack på förhand!

Hej...äger en shettis-valack på 5 år, har honom som körponny.. har precis kört in honom, så jag har börjat att köra honom nästan varje dag, men om inte jag ska köra honom den dan då "står" han i hagen...har honom i lösdrift ihop med mitt travsto..
men iallafall, han kommer att motioneras typ varje dag/varannan dag.. och jag ger honom 2½ dl fibergi bas/ dag, och han går på fri tillgång på vanligt hö...
jag anser att shettisar behöver jobba...dom mår ju bra av att göra någonting ÄN att vara enbart sällskap till större hästar......
det är bara mitt tycke...:)

När min shettis reds dagligen och var i kondition fick han:

Morgon: 1 näve havrekross 1 näve lusern
Kväll: 1 näve havrekross 1 näve betfor

Efter ridning/körning fick han 1 näve havrekross

_Yggdrasil_ skrev:
När min shettis reds dagligen och var i kondition fick han:

Morgon: 1 näve havrekross 1 näve lusern
Kväll: 1 näve havrekross 1 näve betfor

Efter ridning/körning fick han 1 näve havrekross

Känns som att du glömt det allra viktigaste.......... dessutom har du inte angett hur MYCKET lusern och betfor du gav. Det är också viktigt att nämna.

Jag har en stor shettis. 105 cm och ca 200 kg. Hon äter nu under vintervilan 3 kg hö (7 Mj/30smbrp), 0,7 kg lucern (8,2 Mj/110 smbrp), morötter, 25 gr Vit miner, fosforbalans och biomag. Motionen under den här tiden på året blir bara promenader 2-3 dagar i veckan för att få lite omväxling mot att vara i hagen... Ja, just det i hagen finns halm att gnaga på också.

Vår/sommar/höst ökas motionen, det blir löshoppning, longering, tömkörning och körning, totalt arbetar hon ca 4-5 dagar i veckan. Då ökas ju maten på i motsvarande mängd. Exakt vad hon kommer att få i år beror lite på hur mycket som finns kvar av höet hon äter just nu. Jag har ett hö till som är mycket "bättre" i värdena men för T:s del blir det då mindre hö men mer halm... Vad hon alltid får när hon arbetar är Fibergi, hon blir fullständigt skogstokig på havre! På Fibergi blir hon pigg, kontaktbar och jobbar på.
//marti

marti130 skrev:
Jag har en stor shettis. 105 cm och ca 200 kg. Hon äter nu under vintervilan 3 kg hö (7 Mj/30smbrp), 0,7 kg lucern (8,2 Mj/110 smbrp), morötter, 25 gr Vit miner, fosforbalans och biomag. Motionen under den här tiden på året blir bara promenader 2-3 dagar i veckan för att få lite omväxling mot att vara i hagen... Ja, just det i hagen finns halm att gnaga på också.

Vår/sommar/höst ökas motionen, det blir löshoppning, longering, tömkörning och körning, totalt arbetar hon ca 4-5 dagar i veckan. Då ökas ju maten på i motsvarande mängd. Exakt vad hon kommer att få i år beror lite på hur mycket som finns kvar av höet hon äter just nu. Jag har ett hö till som är mycket "bättre" i värdena men för T:s del blir det då mindre hö men mer halm... Vad hon alltid får när hon arbetar är Fibergi, hon blir fullständigt skogstokig på havre! På Fibergi blir hon pigg, kontaktbar och jobbar på.
//marti

min shettis kille FULLKOMLIGT älskar fibergi :eek: och mitt sto får ju fibergi bas hon med.....:angel: och det som är jädra kul är när lillkillen ätit upp sin mat, så smyger han lite på stoet medan hon käkar ur sin hink....gissa om hon blir SUR....;)

Hö, fri tillgång på vissa, begränsat på en del.

Förutom hö får de betfor, morötter och mineraler. Självklart fri tillgång på salt.

16 år gammal, 84cm mycket livlig och smällfet Shettis.
2kg hö 7.7MJ 49g smpr
350g koncentrat Edel Häst Topp

eller nu

Fri tillgång på ensilage.
4,9MJ och 36g smpr, 54%ts.

Motionen består i att han flera timmar/dygn jagar de andra hästarna i tur och ordning.
De andra är islandshästar så han får jobba på bra i snön.
Han hoppar fram som en kanin med snö som går upp till magen.

våran shettis rids lite i skogen ca 3-4 dagar/vecka och har tidigare fått
4kg hö, , 4dl kornkross ½dl mineraler och ca 5-6 morötter/dag.
vid pälsfälln/pälssättning även b-vitamin.
vi har haft henne utlånad ett halvår och hon kommer snart hem, och kommer ev även få lite luzernpellets pga proteinfattigt hö, vet dock ej riktigt hur mycket ännu men ca 5dl skulle jag tro:p

Min shettis som inte arbetar alls får;

Fri tillgång på hö, ca 400gr havre, betfor, mineraler och equion. Han är ca 85 cm och mycket fin i kroppen!

Doris77 skrev:
Tack på förhand!

Min familjs shettis går som sällskap och motioneras lätt (körs mest, men fungerar som promenadponny och barnponny också) under vintern och är igång ganska bra på sommaren, hon gör någonting 3 dagar i veckan vintertid och ca 5 dagar i veckan på sommaren.

Hon har under denna höst-vinter-vår fått/får:

5 kg hösilage
1 liter lucern hack
1 dl mineraler

Men detta säger ju egentligen ingenting om jag inte skriver in värdena, som jag inte har framför mig nu. Foderstaten är alltså uträknad på fodrets analysvärden.

Vintertid går hon i en stor, mkt kuperad vinterhage med mkt att göra i och på sommaren på stort sommarbete (lång invänjning) som består av skog och hövall.

Det viktigaste med shettisar tycker jag är att man räknar ut foderstaten,
vår shettis blev mkt smalare sedan hon började få rätt foder istället för för lite (hade då proteinbrist) som hon fick innan.
Jag tror att det är vanligt att man ger shettisar för lite mat för att man är rädd att de ska bli feta. Alternativt skiter i att räkna foderstat åt dem för att de "ändå ska gå som sällskap".

Inväjningen till sommarbete är ju viktig på alla hästar men extra viktig på shettis skulle jag säga, och gärna ha dem i en mer skogsaktig hage som är kuperad än en ren gräshage. Helst utan klöver och mer sockerrika grässorter för kolhydraterna (risk för fång).

Haha, det gör mina shettisar oxå, jagar de andra hästarna alltså.:D
Är det typiskt shettianskt att vara liten, etrig och älska att reta gallfeber på sina hagkamrater?
Jag är störtnöjd för de motionerar tom min lataste travvallack rejält :bump:

Fiorano skrev:
Min shettis som inte arbetar alls får;

Fri tillgång på hö, ca 400gr havre, betfor, mineraler och equion. Han är ca 85 cm och mycket fin i kroppen!

Varför havre och betfor??

Nu är inte jag shettiskunnig men är inte 2kg hö för lite även för en liten shettis? :confused:

du vet att en näve är när man kupar båda händerna ihop och tar upp så mycket man kan.. (som när man ska tvätta ansiktet med vatten)
för mig som har ganska normala tjejhänder (medium eller strl 7) så är 1 näve ca 4 dl..

Ja här ser man hur olika vi tänker och gör! En näve är för mig vad man får plats med i EN kupad näve, det du beskriver kallar jag för två nävar. Vikt i kg/hg/gram är en himla bra "uppfinning"...
//marti

min hingst får:
Fri tillgång till hö.
150 gr kraffrt grund
150 gr musli.

han är 4 år och har ganska svårt att hålla hullet.
går för tillfället bara i hage men ska köras in till sommaren

milly skrev:
Nu är inte jag shettiskunnig men är inte 2kg hö för lite även för en liten shettis? :confused:
jo, det låter lite, min får 4kg och jag tycker nästan det känns för lite

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama