shettis-avel....

PrittePuff

Trådstartare
En bekant till mig har en shettis hingst, oreggad.
Personen i fråga ska nu ev köpa ett shettis sto som han har tänkt att betäcka i sommar. Läste i en annan tråd här under avel att ston kan brunsta även under vinterhalvåret. Det har jag aldrig hört innan. Är det så alltså att om han nu köper stoet och släpper ihop med hingsten så är det troligt att hingsten betäcker stoet och det blir ett föl nästa vinter.

Vad ska jag göra? Vad kan jag säga till min bekant?

Möjligheten finns att om han köper stoet kan jag ta henne i mitt stall, men då får hingsten gå själv. Hingsten har gjort det innan men nu går han tillsammmans med en valack. Men kommer inte kunna gå kvar där så länge till och det var därför ägaren till hingsten tänkta köpa detta sto då.

Sv: shettis-avel....

Säg som det är, att stona kan brunsta och bli betäckta - vem vill ha ett föl i december-januari?

Varför köpte han ett sto? De är ju oftast dyrare än en hingst/valack om han nu ska ha den till sällskap och inte avel.

mitt fblsto är så jätte JÄTTE brunstig nu, (uppe i norrland med en halv meter snö och knappt nån sol(ljust) på dagarna),så visst tusan kan de brunsta när som helst...

ja, :o smart.

om han nu köper stoet är det nog för att avla på det...
det var npg själet till varför han köpte hingsten från första början...

på vilket sått är ston dyrare än hingst/val?

Bonde456: haha, ja se där! hoppas att han inte köper stoet nu då....

Men ska jag erbjuda mig att ta stoet fram till våren? Eller ska jag strunta i det.... känns som att jag borde det för stoet och ddet ev fölet skull, men han borde behöva sköta det själv...

Det är väl bara att kastrera hingsten? Finns ingen anledning i världen att ha kulorna kvar på en oreggad shettishingst. Och ett par veckor ska en normal häst klara av att gå i egen hage.

Har han tänkt betäcka med den tycker jag att han kan tänka om. Eknonomiskt har han väl ingen vinning jämfört med att betäcka med en godkänd shettishingst. Det blir ju bara en massa dyrt papperskrångel att betäcka med oreggad (lättare och billigare att skaffa hästpass till föl med godkänd stam) plus att avkoman blir värd mindre pengar eftersom den inte har något som helst avelsvärde och är utestängd från en hel del aktiviteter.

På vilket sätt? Stona är dyrare generellt så är det bara, precis som på hundvalpar, tikarna är oftast dyrare än hanarna.

Om han ens bryr sig om att skaffa pass på den :(
Sådana ägare brukar väl inte bry sig om sånt när man betäcker på det sättet, tyvärr.

Jag känner att jag sitter i en lite jobbig sits.
Jag vill alltid ha det rätt, vill kunna följa djurskyddslagen och så.
Då är det jobbigt när jag har bekanta som ger fasen i allt sånt bara för att dom har fått "så bra kontakt" med hästen. Människan vet ju inte mycket om hästar...
Jag har försökt att få han att kastrera hingsten, sälja honom, gå körkurser eller vad som helst! Men han gör inget... Vet inte varför? :confused: Vissa människor är väl bara så...

Jag tror att han köper stoet, om han nu gör det, för att avla på det för att kunna sälja fölet och tjäna pengar på det. Inget som en riktig hästmänniska skulle göra... :crazy:

Ibland får jag ryck och känner att jag måste hjälpa denna person att ordna upp det, men hur mycket jag än försöker händer inget...
Jag brukar säga en sak flera gånger under bara några dar för att påpeka att det är fel. Inget händer, sen kanske efter ett halv år har han börjat fundera och kanske kommit ett steg åt att förändra det jag klagade över för länge sen. Då kommer han och undrar över det jag redan har förklart för han. Sen om vi(hästen och jag) har tur så gör han som jag tipsade om. men inte alltid...

Känns så lönlöst.... :cry:

Visa honom annonser på osålda shettisföl så inser han kanske att:
1. man tjänar knappast pengar på shettisföl
2. de är svårsålda
3. en oregistrerad hingst är inget att avla på

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 064
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
969
Senast: Askur2017
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 950
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka