Shetlandsponny + lastning ?

K

kizzygirl

Hur gör ni som transporterar era shetlandsponnyer ? Både fram och bakbommar är ju på tok för höga vilket ju utgör en jättestor fara har vi märkt... Har hört att endel kör sina baklänges... Kan inte förstå varför det inte tillverkas hästtransporter för ALLA hästar.. :(
Har inga problem att få på min ponny, men när hon väl är på så blir hon orolig och vill gärna in under bommen !! Känns farligt tycker jag, då hon vid ett tillfälle slet sig loss och kom flygande ut genom sidoframdörren ! Några tips någon !!??? / :confused: Frida

Sv: Shetlandsponny + lastning ?

Har aldrig haft några problem att lasta mina shettisar. De åker med vanliga bommen.
När vi åker med alla så står russet på ena sidan av mellanväggen, och shettisarna på andra. Binder dem så de inte kan få huvudet under bommen bara.
men på värmlands vagnen finns det två höjder på bommarna, och man kan få dem att göra en lägre höjd både fram och bak om man vill. Men vi har bara två höjder. Fungerar kanon.

du kanske kan bygga en bom som passar shettisarna och som man kan ta av då storhästarna åker? finns kanske bakbommar som kan passa som detta.

Jag ställer hö/halmbalar framför min ponny när hon åker transport. Det fungerar alldeles utmärkt, hon har inte en chans att komma under bommen då. Sliter de sig loss trots att man har bundit upp dem korrekt så bör man se över sin bindteknik och/eller utrustningen.
De gånger jag varit till klinik med den lilla och hon inte fått äta pga sedering, då har jag låtit henne åka baklänges och det fungerade lika bra det.

Kanske du skulle lägga lite extra krut på att träna din ponny att bli lite lugnare inne i transporten, hon kanske helt enkelt tycker det är obehagligt att vara i den?

Vi ställer hårdpackade hö/halmbalar framför. Eller så har han fått åka baklänges, Med balar där fram vilket som. Funkar hur bra som helst!

Det beror på vilken trailer man har. I star trailer safir/diamant har vi kunnat köra större shettisar (runt 105cm) Utan problem. Men min lille på 90 cm är det värre med.

Vi har gjort en skiva av Plywood som vi sätter under bommen och fäster i mittbom/sidovägg med "boxlås". Nackdelen är att man inte kommer under bommen själv så man får gå ut ur transporten där bak, men med en inte alltför rund shettis går det ju bra... :devil: Har fäst en ring att binda i i skivan också.

En ännu bättre lösning gjorde min pappa i min gamla transport där han satte en "ögla" i mittbommen som man sen kunde skjuta in ett tjockt järnrör genom, som blev en extra, låg bom under den vanliga. Hur den fästes i ytterväggen minns jag inte men det fanns väl nån slags hållare där också. Den var bra eftersom hästarna kunde få huvudet över och få stöd av bommen. Med en hel vägg kan de ju inte det.

Det går ju att köra ponnyn lös också om man plockar ut inredningen i släpet, men säkra då för guds skull framdörren och fäll upp översta delen på bakluckan!! En bekant till mig körde sin häst lös i transporten och när de stått en stund i en bilkö vid ett stopp råkade de titta i backspegeln och då gick hästen och betade i vägkanten. Han hade öppnat framdörren och gått ut...
Min dotters shettis lastades nästan alltid lös och vi använde aldrig bakluckan utan lastade på och av genom framdörren. Lite småcoolt att leda fram henne till dörren och kommendera "Hopp!" och sen var hon inne.

Senast ändrad av en moderator:

Har ju tyvärr ingen egen transport utan får låna eller hyra de få gånger vi åker..

Har provat med höbalar tidigare.. gick jättebra första gången, andra gången slog hon så med frambenet att hon fastnade i en bal och fick den under sig varpå hon sen slet sig loss ( panikhake ) och flög ut ur framdörren..
Har svårt att träna med henne då jag inte har nån egen transport... kanske man skulle låna någons och träna..

Jag har satt bommen på ena sidan i transporten till "shettis-höjd" (den var det från början eftersom jag köpte transporten av en shettisägare - så jag fick justera till normalhöjd för min andra häst), men brukar ändå lägga en halmbal eller två framför eftersom hon är en flink rymningsmästare.

När jag lastar min minishettishingst, 1 år, ca 70 cm hög så åker han lös. Ställer två halmbalar framför. Du kanske kan ställa något annat framför med samma effekt men som han inte kan fastna i? SNvänd din fantsi :D

Går det inte att sänka bommen så hade jag plockat ur mellanväggen och kört hästen lös, men som Rosalinda säger ovan, säkra framdörren och stäng hela vägen upp där bak!

Liknande trådar

F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Francess
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka