Shetland sheepdog

elmelts

Trådstartare
Har efter en tids planering nu hittat en valp:love: . Ska dit imorgon och titta, valpen är nu ca 4 veckor. Vilket betyder att vi måste vänta 4 veckor innan valpen kommer. Ja, ja, vi har ju andra hundar som sysselsätter mig, men tanken på en sheltie-valp :love: :love:.
Är det ngn annan här som nyligen köpt/fått valp oavsett ras, visst är de ljuvlga där de ligger och biter i fin skorna. Och alla dessa kisse pölar som blir innan man kommit in i valpens "schema". Dessa nätter man är vaken om man har oturen att få en lite orolig valp. Man måste ju vara lite knäpp att längta efter ngt sånt. Men 4 veckor känns JÄTTE långt.
 
Sv: Shetland sheepdog

Grattis till ett bra val :bow: :bow: , helt underbar ras som snart blir rumsren och stor, och då kommer du att sakna "kissepölarna" och valpstadiet.:D
Vilken kennel kommer den ifrån? du kan pm:a mig om du vill.

Lycka Till!
 
Sv: Shetland sheepdog

:confused: Nähä... provar så här istället då:
caramell_8v_superbild.jpg

Funkar det inte nu så ger jag nog upp - men då går ni miste om en riktig "Caramell":)
 
Sv: Shetland sheepdog

Varifrån kommer din sheltievalp? Hur kommer det sig att du valde just den rasen? Önskar dig lycka till med din valp!
 
Sv: Shetland sheepdog

Vi köper henne på ett kennel utanför Borås.
Vi har sedan innan jakthundar och en långhårig tax (min lilla älsklig). Nu så är det jag och min 7 åriga dotter som ska köpa en ihop. Vi gick efter att det ska passa oss båda.
Då vi bor på landet och har hästar så ville vi ha en som är lättlärd och som inte har jaktinstinkt.
Då dotter är av det mindre slaget så ville vi ha en som även hon kan ta hand om. Hon är väldigt djurvan, parningar, betäckningar, fölning, valpning m.m. är vardagsmat för henne. Så en liten, pigg och lättlärd var det vi gick efter. Sen tycker jag att shelties är enormt vackra.
En bedårande liten sobel-tik blir det.
 
Sv: Shetland sheepdog

Nio dagar kvar. Längtar. Var och hälsa på i lördags, de var så pigga och nyfikna. Vet inte än vilken vi ska köpa, men det har ingen större betydelse för alla var helt underbara:love:
mini-1.jpg
 
Sv: Shetland sheepdog

Nio dagar kvar. Längtar. Var och hälsa på i lördags, de var så pigga och nyfikna. Vet inte än vilken vi ska köpa, men det har ingen större betydelse för alla var helt underbara:love:
mini-1.jpg

Underbart söta dom är :love: :love:
min favorit blev ju den i mitten längst bak :angel: , ser väldigt "maffig" ut.
 
Sv: Shetland sheepdog

KL

Åh, vad fina.

Jag hade shelties som liten, min farmor hade kennel.

Har haft en del andra raser, men har börjat titta åt sheltie hållet igen.

:love:
 
Sv: Shetland sheepdog

Jag blev helt såld på en av hanarna, helt underbar individ. Men ska ha en tik då vi har tikar sen innan. Det blir enklast så. Men alla är underbara
 
Sv: Shetland sheepdog

du har väl kollat noga så att de (valpar, föräldrar, släktingar) har bra mentalitet? det var länge sedan jag träffade en sheltie som inte var rädd för sin egen skugga... trist på en annars fin ras.
 
Sv: Shetland sheepdog

Hon (uppfödaren) har ca 10 hundar. Har träffat alla. Ngn reagerade på min lilla tjej (3 år) men det är helt förståligt då de inte är vana vid barn och min tös är sjövild. Men mamman till valparna älskar barn, det gjorde henne inget alls att vi främmande människor satt hos hennes valpar. Bara hon fick vara med och pussa på oss. Uppfödaren avlade efter att först var temperamentet viktigast för hon föder inte upp utställnings hundar utan sällskaps hundar. Mkt vackra sådana då hon givetvis är noga med typen också, hennes hundar är högt meriterade på utställning. Men i första hand är det blivande sällskapshundar. Tycker jag är bra, för avlar man bara för utställning så kanske man missar ngt på vägen. Temperamentet är viktigast på alla raser.
 
Sv: Shetland sheepdog

Håller med pippilotta. den ser jättefin ut. Skulle också vilja ha en sån
 
Sv: Shetland sheepdog

Jaså menar du verkligen att dem kan vara rädd för sin egen skugga? Så fånigt, men kan mkt väl tänka mig de. Finns 2 på området och dem verkar väldigt sprättiga, haha.
 
Sv: Shetland sheepdog

Och jag har hittills träffat två som varit fega ;). De var ganska fega förut men rasen har gått otroligt mycket framåt! :) :bow:

Måste tillägga också, de två som varit fega har samma ägare och de ägarna gör sina hundar fega, tyvärr.
 
Sv: Shetland sheepdog

Och jag har hittills träffat två som varit fega ;). De var ganska fega förut men rasen har gått otroligt mycket framåt! :) :bow:

Måste tillägga också, de två som varit fega har samma ägare och de ägarna gör sina hundar fega, tyvärr.

Innan jag fick Wilma så tyckte jag att Shelties var fega och skälliga, dom jag hade träffat innan var såna, fick sedan kontakt med en uppfödare i Mullsjö som har toppenmentalitet på sina Shelties och då blev jag fast.
Wilma är lite reserverad med nya människor tills hon har hälsat på dom , men inget skällande eller morrande överhuvudtaget.
Tyst och lugn både hemma och i bilen, fast iof har hon börjat "gruffa" när det ringer på dörren men jag tror att hon kommit på att jag inte hör dörrklockan och att det är hennes sätt att tala om att vi får besök :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 493
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 964
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp