H

hasselby

Skrev ju en tråd tidigare om min syster som ville köpa hund! Nu lutar det åt sheltie hållet..

Frågor: Det finns väl två olika typer av dom?

Är det en en väldigt känslig hund?

Glappar dom väldigt mycket?

Har dom olika mycket päls?

Berätta gärna!!

Sv: Sheltie!

Trycker upp denna tråd.. Då jag vet att några på buke har sheltie!:D

Skrev ju en tråd tidigare om min syster som ville köpa hund! Nu lutar det åt sheltie hållet..

Frågor:
Det finns väl två olika typer av dom?
Nej, det finns bara en typ , men dom kan variera väldigt i storlek

Har bara ägt en själv och jag tyckte inte att hon var känslig, men det beror på vilket sätt du menar?

Många Sheltie´s är väldigt skälliga av sig, fast sedan beror det ju på hur dom fostras.

Ja, det varierar också från hund till hund , en del har väldigt mycket och en del lite mindre , min Wilma var "lagompälsad

Berätta gärna!!

En Sheltie är i regel en enmanshund och fruktansvärt lättlärd.
Den behöver inte mycket pälsvård trots sin långa päls , en ordentlig genomborstning en gång i veckan brukar räcka och att man vid fällningsperioden badar dom för att skynda på fällningen.

Länkar till sheltieklubben där det finns mycket att läsa.

http://www.sssk.org/

Ok tack1
Med känslig menar jag .. Lite skraj och.. Typ lätt för att göra illa sig.

Ok tack1
Med känslig menar jag .. Lite skraj och.. Typ lätt för att göra illa sig.

En del Sheltie´s kan vara lite "fega" eller vad man kan kalla det.

Lätt för att göra sig illa har väl alla hundar om man ser det så , men inte är dom känsligare än någon annan ras.

DEt är ingen hund man behöver höja rösten för. Men våran tål en ordentlig tillsägning. Hon är inte speciellt känslig när et gäller det fysiska.
Menar du skäller så gör hon det aldrig.
En del päls är det, men väldigt lättskött.

Det är en mkt trevlig ras, men det finns individer som är både nervösa och skälliga. Var noga med att träffa släktingar och se hur de är.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka