muppia

Trådstartare
Fick tips i en annan tråd (utmaningstråden) att jag skulle shejpa min hund så han öppnar sig ännu mer o testar olika beteenden mer än att bara sätta tassar på saker och snurra.

Men hur shejpar ni? Shejpar ni fram två tre olika saker eller klickar ni när ni ser vilket önskvärt beteende som helst?

Kan man shejpa fram ett beteende i samband med hans lek med andra hundar?

Jag har förstått att det kan ta tid att forma fram ett beteende genom shejping men det gör inget.

Sv: Shejping

Det finns massor och åter massor av information på nätet om hur man startar upp med shejping.

När man lär in klickern kan man klicka för massa olika spontana saker, för att hunden ska förstå att den styr när ljudet kommer. Det finns en lek aom heter typ: 100 saker att göra med en låda. Ställ en kartong på golvet och klicka för allt hunden gör med den.

När man sen går vidare och börjar shejpa efter ett shejpingschema och arbetar mot specifika mål, så tränar man alltid ett kriterie i taget.

Jag skulle inte börja shejpa en ovan hund när det finns andra hundar med. Det är en ganska svår störning så det blir mest rörigt om de inte vet precis vad klickerträningen handlar om.

/Migo

Jag bara ääälskar shejping :love:;)
Som sagt kan man läsa en hel del på Webben, det står också en del i boken "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfält.

Jag satte mig ner med min och klickade när han gjorde vad jag ville. I början försökte han med ligg, sitt och att titta mig i ögonen. Jag ville att han skulle trycka nosen mot min hand, och i början när han snuddade den "av misstag" = godis. Wow! tyckte Phu och försökte komma på vad det var han hade gjort som var så himla bra. Efter några "misstag" rammlade poletten ned och med tiden började jag att bara belöna de mest engagerade försöken.

Det fina med shejping tycker jag är att hunden får tänka själv, den måste verkligen vara engagerad i träningen.

Nu håller vi på med "backa". Det är så roligt att titta på honom, för han försöker verkligen komma på vad det är jag vill; ligg? Sitt? Sedan puffar han på hela mig för att se om det är något liknande hand-mot-nos fast med någon annan del av matte (:D). En gång låg han stilla och tittade mig i ögonen länge, länge och sedan reste han sig i frustration och tog ett steg bak för att kunna se på mig ordentligt. *KLICK*:banana:

Backa är trick nummer två som jag försöker lära in så här, och nu går det mycket fortare än första gången. Han blir bara bättre och bättre på att exprimentera(...och jag på att klicka i tid...;))!

Lycka till!

Håller med föregående talare att det är bra att ta en repa på webben.

Jag tycker att det vanligaste nybörjarmisstaget är att man klickar för sällan i början. Hunden bör få ett klick var femte sekund och då bör kriteriet vara satt därefter.

Till skillnad från min vana hund, som jag ställer mig framför, slå ihop händerna och gnuggar handflatorna mot varandra. Det betyder "lets jobba" då börjar min hund att kasta beteenden efter mig och klickar först på det som liknar det jag vill ha. Sen det som är rätt tänkt men inte korrekt utfört. Sen bara det som är korrekt utfört. Hur lång tid varje steg tar bestämmer hunden.

Sen har jag även en "slutkommndo", så hunden slutar jobba.

KL

Glömde bort den här tråden :o

Men tack för era svar, ska försöka komma igång lite snart :laugh:

Googlade och ja, jag shejpar ju redan, t.ex apportbocken ska han bita tag i och sen lyfta. Så småningom ska han hålla kvar till klick och sen ge mig den.

Men det jag tänkte på var ju att fånga beteende, hur fungerar det egentligen? Utmaningstråden har ju gäsp i veckans utmaning, där måste man väl fånga beteendet? Dvs klicka när man ser hunden gäspa.
Jag vill han ska kunna le (visa tänderna) och de enda tillfällen han visar dem är vid lek med andra hundar och därför undrade jag om det skulle gå att klicka och se om poletten trillar ner. Men det kan ju vara så att störningen blir för svår för att han ska haja till.

Fungerar det att bara säga Bra! om man inte har klicker med sig? Munnen är ju med hela tiden. Eller ska man säga "gäsp" varje gång hunden gäspar, vilket är bäst? Dvs säga det önskade kommandot till det önskade beteendet istället för beröm?

Lånar tråden lite

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med Mattis för han fortsätter själv när han väl fattat vad jag vill. Tex vinka blev sitta fint och buga blev backa i lekställning, jag vill ju ha dess beteenden också men inte förrän han kan det andra ordentligt. Jag får inte ihop det med kommandon heller, tex ett trick han kan är "be", han kan det men gör det bara när han själv känner för det eller så gör han bara det. Likaså om jag säger sitt så sätter han sig för att nästan direkt lägga sig, spelar ingen roll vad jag säger, har försökt att säga sitt direkt när han lagt sig och då sätter han sig för att sedan lägga sig direkt igen, jag har aldrig klickat detta så varför gör han så?! Han kan göra det 10 gånger i rad (har räknat) han fattar ändå inte! Jag vet att det är jag som tabbat mig men jag vet inte var.
När jag tränar fot sätter han sig jättefint men backar direkt en halvmeter i sittande ställning, han har gjort så från första stund trots att jag aldrig berömt det, har bara berömt när han sitter rätt men så fort han fått klick backar han direkt innan jag hinner ge godis

Bägge två stressar även upp sig så mycket för att de tycker det är kul att de nästan struntar i godis och klick, bara stressar runt och provar beteenden utan att lyssna på klicket :confused: Främst Ping, om inte allt går i 180 blir hon frustrerad och börjar skälla och skrika, tex hinner jag inte sätta upp benet om jag vill att hon ska hoppa och ofta brakar hon rätt in i mig för hon kollar inte ens var hon hoppar! Brukar ignorera henne då men då står hon och skrikskäller jättelänge, hon får ingen uppmärksamhet förääen hon är tyst men så fort jag bara tittat på henne som beröm börjar hon skrika igen! Varför fattar hon inte att hon bara får beröm när hon är tyst?

Kanske ska du sänka kraven?

Värm upp varje gång med att klicka bara tanken är rätt, kräv lite mer. Sen paus. Samma sak igen - rätt tanke "klick" ett par ggr och sen kräv lite mer. (tänker på det där med stressen)

Det andra kan jag inte svara på :-/

Men det jag tänkte på var ju att fånga beteende, hur fungerar det egentligen? Utmaningstråden har ju gäsp i veckans utmaning, där måste man väl fånga beteendet? Dvs klicka när man ser hunden gäspa.

Nejdå, det går att shejpa fram. Ida började jag med att klicka för antydan till att öppna munnen, tog 5 min sen gäspade hon själv som förslag.

Fungerar det att bara säga Bra! om man inte har klicker med sig? Munnen är ju med hela tiden. Eller ska man säga "gäsp" varje gång hunden gäspar, vilket är bäst? Dvs säga det önskade kommandot till det önskade beteendet istället för beröm?

Du behöver "klicka in" ditt klickerord, men sen fungerar det precis som den mekaniska signalen, om än med något sämre timing. Kommando lägger man på först när beteendet är etablerat.

Båda dina problem verkar hänga på bristande stimulikontroll. Ett beteende kan betraktas som färdigt först när du har det under stimulikontroll, alltså:

-Beteendet uppkommer varje gång kommandot ges
-Beteendet kommer inte som respons på andra kommandon
-Beteendet kommer inte utan kommando
-Inga andra beteenden kommer av det specifika kommandot

Detta är precis i slutskedet i inlärningen av ett moment, och är mycket svårare än man tror... När man väl har fått till det på några olika kommandon brukar hunden lära sig principen.

Det du benämner som stress vid träningen brukar jag se hos orutinerade hundar, som inte riktigt är vana vid att ha kontrollen. Detta har oftast blivit markant bättre med lite mer rutin inom klicker hos hund och förare.

/Migo

Edit: Glömde lägga med en länk till en artikel om kommandon och stimulikontroll:
http://www.klickerklok.se/kommandon.php

Så du menar t.ex "bravo" kan vara ett klickerord, alltså jag säger Bravo! och klick? Annars funkar ju Bra bara.

Min lille knas föreslog aldrig gäspning så jag kan inte shejpa fram det, klickade istället varje gång jag såg honom gäspa. Eller ska jag sitta o vänta tills han blir uttråkad och gäspa t.ex när vi sitter o kör klickerpass? :D

Båda dina problem verkar hänga på bristande stimulikontroll. Ett beteende kan betraktas som färdigt först när du har det under stimulikontroll, alltså:

-Beteendet uppkommer varje gång kommandot ges
-Beteendet kommer inte som respons på andra kommandon
-Beteendet kommer inte utan kommando
-Inga andra beteenden kommer av det specifika kommandot

Detta är precis i slutskedet i inlärningen av ett moment, och är mycket svårare än man tror... När man väl har fått till det på några olika kommandon brukar hunden lära sig principen.

Det du benämner som stress vid träningen brukar jag se hos orutinerade hundar, som inte riktigt är vana vid att ha kontrollen. Detta har oftast blivit markant bättre med lite mer rutin inom klicker hos hund och förare.

/Migo

Edit: Glömde lägga med en länk till en artikel om kommandon och stimulikontroll:
http://www.klickerklok.se/kommandon.php

Det låter väldigt rimligt, att få in kommandoordet är det som varit allra svårast! Att jag själv sedan inte har 100% koll och dessutom bara använt bra som klick har gjort det ännu svårare för Mattis har hela tiden varit livrädd för klickljudet men nu kan jag använda den om jag gömmer den i handen så ljudet inte blir lika skarpt, får se om det funkar.

Ska också försöka klicka in rätt rörelsemönster på honom men det lär inte bli lätt för så fort han vet att något är på gång får jag idiotkontakt med en jycke som snubblar över sina egna ben :crazy: och då är det inte lätt att få till en korrekt skritt, när vi sedan ska börja med trav lär det bli ännu svårare. Dumma, envisa dramaqueens till småhundar!

Med Ping provade jag igår att putta henne bakåt var gång hon stressade upp. Dessutom är det väldigt svårt att träna en hund som konstant envisas med att vara upp i en för typ inga grejer hon gör funkar för att hon ska tvunget vara så nära att hon har ingen plats att ens sträcka upp en tass :crazy: Det funkade faktiskt ganska bra att ha henne på avstånd, hon bjöd inte på många beteenden men just nu nöjer jag mig med att hon inte skrikande krälar mig.
Sedan att få in att hon måste ta det lugnt lär inte bli lätt för jag vill ju ändå ha fart när hon hoppar tex så det får bli nästa grej. Fast jag tycker att hon borde fatta själv att man inte hoppar rätt in i någon, tycker det borde göra ont att hoppa rätt in i mina knän med skallen först :crazy: Eller när hon blir hängades eller snubblar så hon trillar rakt ner i gatan :crazy:

Fungerar det att bara säga Bra! om man inte har klicker med sig?

Jag svarar både "Ja" och "Nej" på den frågan, av den enkla anledningen att klicket inte betyder "Bra!" utan "Rätt!" Klicket i sig är ingen belöning, det är bara en signal att belöning är på väg. Ordet "Bra!" är däremot en belöning i sig. Värdet av den belöningen bestämmer å andra sidan hunden.

Om du tänker så här: Du ska lära din hund att hitta till ICA, hunder kommer fram till ett t-kors. Ska den välja höger eller vänster. Vi säger att ICA ligger till vänster i korset. Tränar du på det gamla hederliga sättet och hunden tar åt höger säger du "Nej!" tydligt. Tar hunden till vänster så säger du "Bra!".

Klickerträningen går ut på att du inte säger nåt om hunden tar till höger och du säger "Rätt, du är på rätt väg" om du tar till vänster. Är du med på skillnaden.

Å andra sidan, finns det ingenting som hindrar dig att klicka med med din egen mun, det funkar alldeles utmärkt, bara du har en belöning på väg så är det som du själv säger. Den sortens klicker är alltid med.

Jag håller med Migo om din avsaknad av stimulikontroll.

Jag skulle använda ett slutord, själv visar jag min hund båda mina handflator och säger "slut". Då är det dags att coola ner. Får du en hund som stressar ut för mycket, då kommer slutordet fram och ni tar en lite tajm-out.

Lika viktigt att ha ett "start-ord".

Jag håller med Migo om din avsaknad av stimulikontroll.

Jag skulle använda ett slutord, själv visar jag min hund båda mina handflator och säger "slut". Då är det dags att coola ner. Får du en hund som stressar ut för mycket, då kommer slutordet fram och ni tar en lite tajm-out.

Lika viktigt att ha ett "start-ord".

När jag slutar brukar jag säga antingen nu räcker det, hopp och lek eller om jag ska träna nästa, skicka bort den jag tränat just då. Jag hade verkligen behövt ett specifikt ord just för detta så jag ska prova att lära in "slut". Hur gör jag det på ett bra sätt? Eller det är bara att säga slut och sedan ignorera? När jag ska byta övning brukar jag köra lite saker de kan i mellan eller byta hund. När vi börjar har jag inget särskilt kommando, de fattar iallafall :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
800
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 850
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka