Shar pei -> försäkringsförbud?

Glamoroza ox

Trådstartare
Undran om detta.
Vad är det med Shar Pei som gör att den har teckningsförbud?

Kan alla hundar försäkras?

Du kan försäkra din hund om den är minst 6 veckor, men den får inte ha fyllt 7 år. Tar du över en äldre hund som redan är försäkrad i Folksam, kan du själv teckna en ny försäkring på den.

Om din hund är äldre än 3 år och fortfarande oförsäkrad vill vi ha ett friskintyg från en veterinär. Intyget får inte vara äldre än 4 veckor.

OBS! Teckningsförbud gäller för Saarloos Wolfhound, Shar-Pei, och Varghybrid samt korsningar med dessa raser.

Senast ändrad:
Sv: Shar pei -> försäkringsförbud?

Försäkringsbolaget anser sannolikt att det är en förlustaffär pga sjukdomsstatistiken. Hos Agria kan man dock försäkra shar pei, men gissningsvis med en del reservationer.

Jaja, så kan det kanske vara.

Tänkte först bara att den förknippades med "farligare" raser såsom vargliknande eller hur man nu ska uttrycka det.

Undran om detta.
Vad är det med Shar Pei som gör att den har teckningsförbud?

Det är väl endast Folksam som inte försäkrar shar-pei och har inte gjort det på många år. Dock har dock gjort det, men insåg väl att det blev en stor förlustaffär...

Agria, IF och Sveland försäkrar shar-pei, men har stora restriktioner - ögon-, öron- och hudsjukdomar ersätts inte och inte heller sjukdomar som har med shar-peifeber att göra.

Shar-pei ligger i topp vad gäller öronproblem, finns en hel del allergier, vad gäller ögon så finns som de flesta vet en hel del ögonproblem och shar-peifeber är fortfarande väldigt vanligt.

Senast ändrad:

Det är väl endast Folksam som inte försäkrar shar-pei och har inte gjort det på många år. Dock har dock gjort det, men insåg väl att det blev en stor förlustaffär...

Agria, IF och Sveland försäkrar shar-pei, men har stora restriktioner - ögon-, öron- och hudsjukdomar ersätts inte och inte heller sjukdomar som har med shar-peifeber att göra.

Shar-pei ligger i topp vad gäller öronproblem, finns en hel del allergier, vad gäller ögon så finns som de flesta vet en hel del ögonproblem och shar-peifeber är fortfarande väldigt vanligt.

Okej.
Har inte kollat hur andra försäkringsbolag gör, fick se det förut på Folksams sida då jag sökte efter annat som gällde vår egna hund som är försäkrad där.

Hade faktiskt ingen aning om Shar Peiens alla sjukdomar som de kan drabbas av.
Eftersom just den rasen aldrig har varit av intresse för oss/mig så har jag inte läst på om den.
Mest bara snabbkollat bilder för att se hur den ser ut.

Tack för infon! :laugh:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 056
Senast: Sockertoppen
·
Hästmänniskan Lite konstig undran kanske men, men. :) Mitt sto ska få föl om några veckor och hon är själv registrerad som arabkorsning i ARAB. I...
Svar
9
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka