Shampo och balsam till katten?

Sv: Shampo och balsam till katten?

Jag har PCLs spraybalsam till både mig och katten vintertid. Fungerar suveränt (framförallt på mig :D, katten brukar inte jätteproblem), har neutral doft och är billigt och lättillgängligt (finns i de flesta djuraffärer). Tidigare använde jag Cardinal, men slängde den nästa fulla flaskan eftersom den luktade starkt av "kärringparfym" :crazy:

Ger inte minkoljescahmpo mjuk och silkig päls? Jag har alltid hört den rekommenderas till katter som ska ha mjuk päls, men inte till katter som ska ha textur?

Vill bara påpeka att bara kammen inte räcker även om den verkligen
är kanonbra.
Även Eva badar sina katter inför utställning.

Jag har en antistatspray som heter D104, är egentligen för hundar och finns i zoobutiker. Den luktar jättegott.

Även katten har porer i huden som drar till sig diverse medel typ Yes. Porerna andas och drar till sig giftiga ämnen som går direkt ut i njurarna. Använder ALDRIG något annat än mirakelkammen ( som är superbra ) och en microtrasa inför utställning. Detta trots jag har semilånghår, vet ej varför dessa behöver badas mer än korthårskatter.Skit som skit!

Det enda jag använder till katt, häst eller hund är vanligt såpa. Helt ofarligt, milt och inte uttorkande. Katterna badar jag i diskhon i köket de sällsynta gånger det behövs, hur enkelt och praktiskt som helst. :idea:

Såpa hade jag till hästen ibland. Men när ni badar katten i diskhon, hur gör ni när det ska sköljas? Använder ni kranen och har katten under eller har ni duschmunstycke till.
Får man bort all schampo med bara vanliga munstycket?

burken skrev:
Gå till en djuraffär och be om ett milt shampo till din katt. Den behöver säkert badas och fräschas upp efter sina utestrapatser. Om badning för övrigt finns det flera trådar här på nätet att läsa. Önskar dig ALL lycka med dina kissar!

Tack så mycket :)

Har du hanar? I så fall har du klarat dig himla bra, fettsvans och andra "problem" är knappast nått som hjälps med enbart mirakelkammen och en microfibertrasa. Ett bra schampoo är inte farligt om man inte badar för ofta. Titta på Sphynx som ska badas en gång/vecka, den har ingen päls alls och ändå är det just därför den måste badas.

Hörde att hon sagt till nån på en utställning att hon aldrig badar sina katter utan bara kör kammen,,,var tydligen stolt över att domaren påpekat en kanonpresentation.

MEN det är ju bara vad jag hört och inget jag kan stå för.
Minkolie shampot fick jag rekommenderat av en av mina kissars uppfödare, har själv inte behövt bada ännu men använde det för några år sedan, bra tyckte jag,,, men pälsklimatet har blivit tuffare på utst. sedan dess, folk é ju som tokiga med sina medel de gojsar i pälsen.

:D alltid lär man sig något nytt!

Det är massor att lära sig om katter ju ! Fick höra en gång att britter helst ska stängas in i kylskåpet en vecka strax innan utställning för att få bästa pälsen :)
Jag tror ingen har testat, men det kan gå lika bra att ha den ute lika länge :angel:

Det är det absolut roligaste med att gå assistent. "Mina" domare har förklarat, visat, bett mig känna för att man ska lära sig så mycket som möjligt :) . Annars blir man ju lätt expert på sin egen ras men har dålig koll på andra.

Går du på kat III? När Abbie är en välväxt kastrat ska du få bära henne i så fall. Yogas uppfödare lyfte henne nu som 11 månaders fertil "liten" flicka, satte ner henne på golvet igen och sade; Den där vill inte jag bära som kastrat :o

Abbie är alltså 11 mån, fertil, inte på långt när färdigväxt och väger antagligen över 4 kg redan nu. Stor liten dam jag har fött upp :love:

Tilläggas bör kanske att hon väger mer nu än sin 4-åriga kastrerade mamma :crazy:

Senast ändrad:

Jag missade träffen :( fasiken och att det alltid ska komma nåt emellan.......det ville jag ju VERKLIGEN gå på.....

Pälsar är ett otyg, det är så svårt att veta hur det verkligen ska vara egentligen, folk säger ju så olika, som jag som fick rådet med minkolieshampoo, så är det mjukgörande :confused: :mad:

Ibland får jag nog ta folks råd med en nypa salt ;) så jag inte lurar nån annan stackare :D

De hade bara antistatsprayen som hette D104 i affären så det fick bli den. Sprayade i dag innan kvällsprommenaden och ännu har det inte sprakat någon gång sedan vi kom in.

Jag använder mig av kranen och har inga problem med att få bort all såpa eller schampo ur pälsen de få gånger de måste badas. Ser bara fördelar med diskhon, bekväm arbetsställning och gott om plats för handduk och flaska/flaskor på bänken. :)

är det någon som vet om man kan använda marsvins shampo till katten?? köpte dyrt på djuraffären vore dumt att slänga

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
328
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama