1_2_3

Trådstartare
hej.
Kanske frågar på fel ställe.. men jag försöker..
i avelsannonsen på flertal hingstar står det typ 6000:- + SH avgift + veterinära kostnader,

Vad är SH avgift,
och vilka veterinära kostnader är det om man betäcker naturligt???

Tack :cool:

SH avgiften är 250kr/sto Den betalar man till Svenska hästavelsförbundet. Typ registerhållning av sto, veterinära kostnader vid naturlig kan vara om veterinären måste komma och titta på stoet innan betäckning. Normalt vid naturlig betäckning så tillkommer inga vet kostnader. Endel hingsthållare vill spruta igång stona och det får stoägaren betala.

Det är olika avgift beroend epå ras! Inom arabiska fullblod är SH avgiften 160:- + moms d.v.s. 200:-
ARAB (Arabhäst Registratur AB) administrera denna kostnad och skickar vidare till SH.

Veterinär kostnader kan t.ex. vara om stoet skall UL:as innan betäcknign och långväga ston UL:as på 17:e och 35:e dygnet inna de åker hem.
Hormonspruta kan man kanske få ge vissa ston....
Skador KAN ju uppkomma, men förhoppningsvis är detta en sällan sedd utgift!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 657
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka