Sexlivet som förälder.......

Elize

Trådstartare
Ja, som rubriken, sexlivet som förälder, hur blev/är det för er? Jo det är en väldigt väldigt personlig fråga, men hoppas ngn vill svara iaf....:)
För detta är nämligen ngt jag funderar MKT på. Väntar nu mitt första barn. Kan inte påstå att det blivit slut på sexet bara för jag blev gravid, som nygravid var det ingen skillnad, sen har det blivit mindre oh mindre ju mer magen växt.
Vet inte, men tror inte det beror på specifikt sambon eller mej..... Det har bara blivit mindre helt enkelt.... Sen vissa dagar inbillar jag mej att han numer ser på mej som en flod-häst,,,,,, men det tror jag eg inte heller när jag tänker efter lite, för han är stolt som en tupp, klappar mkt på magen, pussas oh kramas oh gosas i massor varje dag.

Men sen då..... Ja jag vet det måste vara olika för alla par, men ändå.
Bara för att man blir förälder så innebär väll inte det att sex blir ngt man "måste" ha en gng i månaden ungefär.....? Det kan väll fortf vara helt sporadiskt, busigt, tufft, underbart....? Att man lixom hittar varandra igen efter allt man gått igenom med graviditet, förlossning, vakande nätter osv. Lixom hittar tillbaka till det där att det finns ett VI, kärleken mellan oss, sexighet..... Förstår ni vad jag menar/är ute efter?
Jo självklart förstår jag att det kan ta tid att läka efter förlossningen, ta tid innan man vågar, ta tid innan man hittar orken och lusten, det är inte det jag menar. Utan det jag menar är lite senare, kaaaaanske lilla knytet sover mer på nätterna, man är läkt, har hittat rutinerna i sitt nya liv,DÅ borde det väll inte vara omöjligt för mej oh sambon att mysa oh umgås intimt igen, som "förr".....?

Alltså, detta är lite av en rädsla facktist..... Sambon oh jag har endast varit ihop i två år (snart) och sexlivet har fr dag ett varit totalt fantastiskt!!
Kom fr ett taskigt förhållande med obefintligt sexliv och nu när jag äntligen hittat mej själv, hittat "min sexighet" och självförtroende är jag livrädd att det ska försvinna när vi blir mamma och pappa oxå, ist för att enbart vara han och jag.

Hoppas ngn orkar läsa, och vill dela erfarenheter/tankar/tips med mej och att detta inlägg inte var helt omöjligt att läsa och förstå..... Lite svårt att få ur mej och förklara vad som trycker mej oh hur mina tankar går, men jag tackar på förhand till er som orkar läsa :)

Sv: Sexlivet som förälder.......

Det är ju en väldigt svår fråga och väldigt individuell, för oss så har det gått lite upp och ner och man har tvungen att ha lite mer fantasi och snabb i vissa lägen... :angel:

Under perioder när barnen har haft stort närhetsbehov så har sexlivet varit mindre aktivit, dels för att barnen i olika omgångar har velat vara så nära dygnet runt, och dels för att jag då har haft behov av att få vara ifred. Men på det stora hela så är det ingen större skillnad, förutom att man måste tänka sig för eftersom jag och maken inte längre är ensamma hemma. Men nu börjar mina barn bli större, de är 5 och 8 år.

Som sagt så är det nog väldigt individuellt. Jag och min sambo har en dotter som är 2 år nu, och det har verkligen varit upp och ner. Det som tagit udden av ett fantastiskt sexliv är först och främst att jag är så oerhört TRÖTT hela tiden!! Det är först sista halvåret som jag fått lite mera ork och kunnat sova lite mer. Vi har haft oturen att ha mycket sjukdomar under hennes liv. Framförallt hennes förkylningsastma har gjort oss alldeles orkeslösa. Men nu är det på uppgång, och jag märker att vi börjar få tillbaka den där längtan och pirret som är så mysigt :)

att sexlivet förändras medan man är gravid är fullständigt normalt. och dessutom kan det variera i de olika perioderna i graviditeten och det kan skilja mellan graviditeterna också - vet av erfarenhet...

I övrigt så är nog vårt sexliv ungefär likvärdigt med 4 barn i huset som det var innan barnen föddes. Det går upp och ner beroende p tillfällen. Men jag håller med Snurris om att de perioder man har barn som vill ha mycket närhet och gos har även jag velat vara ifred...

Nu har ju jag inte varit förälder så länge, lillan blir 3 mån om en vecka (:love:), men precis som du funderade jag mycket på det innan.
Nu har jag börjat känna mig mer som vanligt igen, både fysiskt och psykiskt. Sygnen har läkt och svider inte längre, muskulaturen har repat sig hyffsat så det känns inte 'slappt' längre och för någon dag sedan var jag verkligen sugen på min sambo (:o) och tog själv initiativet, mycket uppskattat :D Nu har jag också lite koll på lillans sovrutiner och kan parera in så hon inte vaknar och vill äta mitt i :angel:
Jag tror det är viktigt att låta det ta sin tid, inte stressa eller känna "att man borde" men samtidigt inte skjuta på det för länge heller. Och ffa prata med varandra! Nu gick det nog ganska snabbt för mig att hitta tillbaka och det är förståss olika för alla, men så här ser jag på det :)

Senast ändrad:

Det är inte lusten utan möjligheten som är problemet för oss.

Så sent som igår lade sig sambon före tvååringen, då är det svårt att få till det. :grin:

Det är inte lusten utan möjligheten som är problemet för oss.

Så sent som igår lade sig sambon före tvååringen, då är det svårt att få till det. :grin:

Haha sa dar har vi ocksa det. Det brukar kannas trostande att tanka att vi i alla fall vill ha sex.

Min sambo jobbar dessutom 5 kvallar i veckan sa var knulltid ar valdigt begransad (bara ett av barnen sover middag pa dagen). Men trots att vi ar dodstrotta brukar vi ta tag i oss och nar man val har borjat blir det ju bra, men nar man sitter gosigt i soffan innan kan det kannas tungt att ta sig upp...

Ja man får liksom övertala varandra att det kommer vara värt besväret trots tröttheten. ;)

Sambon börjar sin semester på fredag. Vi får väl se till att göra av med all lust under kommande månaden så vi klarar oss till nästa sommar... :p

Vi hade inget sex i slutet av graviditerna. Med sonen kändes det fel för maken och med dottern så ville vi inte riskera att hon skulle titta ut för tidigt (föddes 2/1)
Efteråt har det kommit igång igen efter knappt 2 veckor med sonen och knappt en vecka med dottern.

Några gånger i veckan blir det nog. Och för trött för sex blir man väl inte :angel: Min make går också och lägger sig tidigt så jag väcker honom. Sen på helgen är ju han van att gå upp mkt tidigare än mig så då är det han som väcker mig.
Det är väldigt sällan vi blivit väckta av något av barnen.

Bra initiativ till tråd, jag har gått med samma funderingar. Känner mig som gravid extremt osexig och har också undrat om jag verkligen kan hitta "tillbaka" som småbarnsmamma sedan. Och även om sambon kan hitta tillbaka till mig eller om han kommer att se mig som en osexig mjölkmaskin... :p

JAG tycker inte att lusten kommer tillbaka av sig själv. Hade jag väntat på de hade de nog aldrig blivit något syskon ;) Det blir lixom som på nytt igen och det är inte alls säkert att man gillar det man gillade innan.
Mycket närhet, mycket gos och glidmedel siliconbaserat för sköra slemhinnor. Efter några åk är man i form igen ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 111
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Zody
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 313
Senast: hysterisk01
·
T
Gravid - 1år Ja, som rubriken lyder, att skaffa barn och allt vad detta innebär. Jag sitter och har massa funderingar, och har haft en lång tid nu...
Svar
10
· Visningar
1 287
Senast: Tamzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama