Sevärt i Oslo

illernettan

Trådstartare
Kärbon och jag har planerat att åka till Oslo i slutet av månaden. Vi har tänkt ungefär en-två dagar beroende på väder och vind. Kärbon cachar så han har säkert gjort upp en rutt med cacher han vill ta. Något vi ska se är parken med alla statyer, operahuset och fått tips om "gallerian med all mat" (hittar inte ordet för det just nu) Är det någon som bor i Oslo och har fler tips på vad vi ska hitta på? Ekonomin är sparsam. Tacksam för alla svar :)

Du kan ta t-banan upp på Holmenkollen och ta en titt på skidhopp-backen där. Den är rätt mäktig att se än om ingen hoppar så här års. Holmenkollen restaurangen är dyr men ni kanske kan kosta på er en fika där och njuta av utsikten en stund? Botaniska trädgården ligger på Töyen och den är fin, dessutom gratis. Gamle Oslo var centrum innan Karl Johan med omnejd blev det. Finns en park med ruiner där, och än om gatorna inte är som gamla stan i Sthlm så är det en äkta gammal stadsmiljö med en del fina småbutiker, "invandrarbutiker" och fik. Då jag kom till Oslo första gången -94 så var Aker brygge inte så flaschigt som nu, långt ifrån. Nu är det omgjort till stans finaste stadsdel. Rätt trevligt att finpromenera runt kajen.

Tack så mycket för svaret, det uppskattas jättemycket :) Botaniska trädgården låter mycket intressant då vi båda är intresserade av blommor och blader. Ska ge kärbon förslag om Gamle Stan, det kan säkert finnas en cache där som han vill ta ;) Det andra får vi se om vi hinner med, vi har ju inte hur mycket tid som helst :)

Tack så mycket för svaret, det uppskattas jättemycket :) Botaniska trädgården låter mycket intressant då vi båda är intresserade av blommor och blader. Ska ge kärbon förslag om Gamle Stan, det kan säkert finnas en cache där som han vill ta ;) Det andra får vi se om vi hinner med, vi har ju inte hur mycket tid som helst :)

Ett måste är ju Tekniska Museet, Sjöfarts Museet och Heyerdahl (Kon-Tiki, Ra 1 och 2 samt Fram) alla på Bygdöy. Om tid finns över så har ni även kongsgården där ute. Bussar går från centrum var tionde minut. Kör ni egen bil följ bara E18 söderut mot Drammen till ni ser skyltad mot Bygdöy.
Är ni hästintresserade finns det museum vid Bjerke Travbana (och evt på Övrevoll galopp bana, samma väg som mot holmenkollen)

Senast ändrad:
Åh, tack så mycket för tipsen :love:, dom ska tas under noga överväganden. Vi ska ju övernatta på ett bed and breakfast men jag är osäker på vart det ligger :o. Något ställe kanske ligger i närheten :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 203
Senast: LaMagia
·
Fritid I slutet av juli planerar vi (mannen och jag) en resa till nordöstra USA. I fjol sålde vi en häst som nu bor på Long Island och vi ska...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Summerwind
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 858
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar