Sett ngt liknande? EJ för känsliga...

Sv: Sett ngt liknande? EJ för känsliga...

Denna filmen har varit diskutterad många gånger... Använd sökfunktionen.

Mvh
Eran Emma

Jag har sett det här. Det är så häftigt (missförstå mig rätt) men det ser precis ut som att hingsten talar om för fölet vad sm kommer att hända. Fölet är ju sjukt och kommer sinka flocken och kommer ändå inte att klara sig. Hingsten är den ende som har auktoritet att göra nåt åt saken. Det är verkligen hemskt att se men samtidigt häftigt eftersom det är hästars betéende i vilt tillstånd.

Denna filmen har varit diskutterad många gånger... Använd sökfunktionen.

Mvh
Eran Emma

Du kan ju inte på allvar mena att varje gång jag hittar ngt intressant - i detta fall på youtube så går jag FÖRST in på buke och söker på "hingst dödar föl" osv...
Det är ju bra att det diskuterats innan - jag ska genast kolla hur man söker. Jag är rätt ny på forumet så jag kan inte alla tricks.

Filmen är hemsk - ja.
Men det är naturens nyck. Min undan var om hingsten var riktigt redig i skallen, man ser inte att fölet är sjukt.

usch väldigt hemskt men det är naturlagarna som råder håller med Lea att det verkar som om hingsten talar med fölet innan.

vild hästar har inte råd att ha någon som försinkar en grupp.

Ganska läskigt men intressant!

Vill ej titta på filmen,klarar inte det pga att jag sett detta i verkligheten.:(

Våran Arabvallack(Såld) sparkade av benet på min systers lilla halvblodsföl,stoet hann aldrig emellan.
Detta var när vi för första gången skulle släppa ihop alla hästarna,han var bara 3 veckor då.
Våran Arabvallack sprang direkt fram och jagade fölet tills han ramlade,och då slog han honom med frambenet en enda gång och benet var av(hängde bara i en bir skinn)sedan fortsatte han jaga honom tills han låg döende på marken.:cry:
Detta är det värsta jag sett i hela mitt hästliv,går inte att beskriva.

Vill ej titta på filmen,klarar inte det pga att jag sett detta i verkligheten.:(

Våran Arabvallack(Såld) sparkade av benet på min systers lilla halvblodsföl,stoet hann aldrig emellan.
Detta var när vi för första gången skulle släppa ihop alla hästarna,han var bara 3 veckor då.
Våran Arabvallack sprang direkt fram och jagade fölet tills han ramlade,och då slog han honom med frambenet en enda gång och benet var av(hängde bara i en bir skinn)sedan fortsatte han jaga honom tills han låg döende på marken.:cry:
Detta är det värsta jag sett i hela mitt hästliv,går inte att beskriva.

Fy vad hemskt!:cry: beklagar.. konstigt hur vissa hästar kan reagera:confused:

MVH VIckan

Den starkaste överlever, lr hur var det nu igen ?
Det är naturens lag, men visst är det sorgligt .. :(

Bullshit, naturens lag! Man säger inte att det är naturens lag när en människa har ihjäl en annan människa. Djur kan helt enkelt vara grymma, face it!

Kanske för att människor har ett samvete - det har inte djur.

Ja,jag har sett hela filmen som klippet kommer ifrån.Klippet kommer från Cloud,wild stallion of the rockies och fölet tillhör en flock *1* där stoet och även hingsten försöker få upp fölet i flera timmar utan att lyckas.
Det kommer en annan flock *2* och flock 1 går undan men fölet ligger kvar. Stona i flock 2 med ledarstoet i täten är framme och nosar och verkar försöka få upp fölet när hingsten i flock 2 går in,nosar och sen dödar fölet.

Scenariot i filmsnutten är ju tragiskt men så är det ibland. Det är faktiskt rätt så förekommande i det vilda bland alla slags djur.

Tror inte det är så ovanligt bland tamdjur heller om de fick chansen.

Min vallack som tror han är hingst slog mot stallets nyfödda föl för 2 år sedan. Tack och lov så såg vi det innan det hann hända något så vi sära dem.

Fölet var helt nyfött och låg ner när han gick fram nosa och sedan slog mot magen med ena frambenet.

Brukar man inte, precis som med hundar, säga att hästar har ett sjätte sinne.. Tror att i alla fall vildhästar märker direkt om en häst mår som den ska och fungerar ordentligt. I det vilda kan inte en hel flock vänta på en liten fölunge som har svårt att gå..
Förmodligen skulle fölet aldrig kunnat rest sig och svält till döds, om inget rovdjur hittat den förstås, så hingsten gjorde nog fölet en tjänst och kortade ner lidandet.
Som sedan fler även skrivit så verkade det som att hingsten talade om för fölet vad som skulle hända... ser bissart ut, men hingsten var nog väldigt klok!

Är det inte så att ett föl ska resa sig upp inom närmsta timmen pga flykt instinkten? och gör den inte det så är något galet, den hade ju legat i flera timmar så hästarna förstår att något är fel. I naturen är det ju så att inga svaga/sjuka eller deformerade överlever. Så hingsten gjorde bara sin "uppgift"

Är det inte också så att när det kommer en ny ledarhingst in i en flock så dödar han fölen för att stona ska komma i ny brunst tidigare och ha hans avkomma istf den andra hingstens?

Kan ha fel, och det kan ha gällt andra djur än hästar... :o

Hur dödar hingsten fölet, ser amn fölet dött?
Vågade inte kolla längre än en halv minut!

Bullshit, naturens lag! Man säger inte att det är naturens lag när en människa har ihjäl en annan människa. Djur kan helt enkelt vara grymma, face it!
Det är inte samma sak. Som fjunet skriver nedan.

Människor dödar av ondska eller vad det nu är.
Djur dödar för överlevnad.

Kanske för att människor har ett samvete - det har inte djur.

Är det inte så att ett föl ska resa sig upp inom närmsta timmen pga flykt instinkten? och gör den inte det så är något galet, den hade ju legat i flera timmar så hästarna förstår att något är fel. I naturen är det ju så att inga svaga/sjuka eller deformerade överlever. Så hingsten gjorde bara sin "uppgift"
Jo, det är något sånt.

Det är hemskt, men det är naturens gång.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 297
Kropp & Själ Varje gång om jag hör det här låten börjar jag gråta och jag förstår inte varför. Det är verkligen riktigt konstigt...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Skorpion76
·
Avel Ja, nu har ju de uttagna fölen varit officiella ett tag! Vad tycker ni om årets kollektion? Vilken skulle ni själva vilja ta med hem...
2
Svar
37
· Visningar
6 178
Senast: cirkus
·
Äldre VÄLKOMNA TILL DEN OFFICIELLA ESC2015 - FINALTRÅDEN! I morgon lördag kl 21;00 tävlar Måns Zelmerlöw och 26 andra artister/grupper i...
16 17 18
Svar
341
· Visningar
18 329
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?