Welsh
Trådstartare
Jag hyr ett stall som har en väg gåendes rakt igenom stallplan. Stallägaren äger vägen och de som bor längs denna väg har servitut på att köra där. Så långt frid och fröjd. Nu är de som bor längst in på vägen trött på hästarna. De vill bilda en vägförening och vara delägare i vägen så de kan förbjuda ridningen. Vägen är smal och det är knappt att man kan mötas häst och bil. Längs vägen så finns ett nytt djupt dike som vi har undvikit att kliva ner i då vi inte vill förstöra det och på andra sidan så finns bondens åker med höstsådd som vi inte får gå ner i. När vi möter bilar så brukar de stå stilla så vi kan rida förbi dem. Denna familj har nu börjat med att först åka sakta mot hästarna för att sedan gasa gärnet när de ligger jämnsides med hästarna. Detta händer när ungarna rider själva. Stallägaren har blivit informerad om detta men tror inte på barnen utan tror att de överdriver . En mamma till ena barnet åkte till famlijen och skällde ut dem och hotade med polisanmälning. I kväll så stannade familjens far vid stallet när vi tog in hästarna och skällde ut oss efter noterna och hotade med att när han minsann ägde vägen så skulle han sätta stopp för hästarna. Han påstod att om det blev tillräckligt med konflikter om vägen så kan det bli tvunget att bildas en vägförening. Stämmer detta??????
Nu är stallägaren sur på mig och jag har fått strikt förbud att ha med mig hundarna samt att ha min 2½ åring med mig till stallet. Han får inte vistas lös på stallplanen då det stör denna familj. Känner mest för att flytta alla djuren till ett annat stall men det finns inte så många stallar här på ön. Vi var tvugna att lämna stallägaren och familjefadern bakom oss i kväll då bebisen behövde komma hem och få mat. Det sista min stallägare sa vad att han hade mer att prata med mig om i morgon och skulle skälla på mig. Jag måste erkänna att jag inte mår så bra just nu och gråten sitter i halsen. Vill inte behöva flytta djuren men i morgon så ska jag fråga stallägaren om han vill att vi flyttar.
Nåja tillbaka till min undran, kan de verkligen ta över vägen utan att mark/vägägaren kan göra något åt det???? Kan markägaren säja upp servitutet??????
Nu är stallägaren sur på mig och jag har fått strikt förbud att ha med mig hundarna samt att ha min 2½ åring med mig till stallet. Han får inte vistas lös på stallplanen då det stör denna familj. Känner mest för att flytta alla djuren till ett annat stall men det finns inte så många stallar här på ön. Vi var tvugna att lämna stallägaren och familjefadern bakom oss i kväll då bebisen behövde komma hem och få mat. Det sista min stallägare sa vad att han hade mer att prata med mig om i morgon och skulle skälla på mig. Jag måste erkänna att jag inte mår så bra just nu och gråten sitter i halsen. Vill inte behöva flytta djuren men i morgon så ska jag fråga stallägaren om han vill att vi flyttar.
Nåja tillbaka till min undran, kan de verkligen ta över vägen utan att mark/vägägaren kan göra något åt det???? Kan markägaren säja upp servitutet??????