Welsh

Trådstartare
Jag hyr ett stall som har en väg gåendes rakt igenom stallplan. Stallägaren äger vägen och de som bor längs denna väg har servitut på att köra där. Så långt frid och fröjd. Nu är de som bor längst in på vägen trött på hästarna. De vill bilda en vägförening och vara delägare i vägen så de kan förbjuda ridningen. Vägen är smal och det är knappt att man kan mötas häst och bil. Längs vägen så finns ett nytt djupt dike som vi har undvikit att kliva ner i då vi inte vill förstöra det och på andra sidan så finns bondens åker med höstsådd som vi inte får gå ner i. När vi möter bilar så brukar de stå stilla så vi kan rida förbi dem. Denna familj har nu börjat med att först åka sakta mot hästarna för att sedan gasa gärnet när de ligger jämnsides med hästarna. Detta händer när ungarna rider själva. Stallägaren har blivit informerad om detta men tror inte på barnen utan tror att de överdriver . En mamma till ena barnet åkte till famlijen och skällde ut dem och hotade med polisanmälning. I kväll så stannade familjens far vid stallet när vi tog in hästarna och skällde ut oss efter noterna och hotade med att när han minsann ägde vägen så skulle han sätta stopp för hästarna. Han påstod att om det blev tillräckligt med konflikter om vägen så kan det bli tvunget att bildas en vägförening. Stämmer detta??????
Nu är stallägaren sur på mig och jag har fått strikt förbud att ha med mig hundarna samt att ha min 2½ åring med mig till stallet. Han får inte vistas lös på stallplanen då det stör denna familj. Känner mest för att flytta alla djuren till ett annat stall men det finns inte så många stallar här på ön. Vi var tvugna att lämna stallägaren och familjefadern bakom oss i kväll då bebisen behövde komma hem och få mat. Det sista min stallägare sa vad att han hade mer att prata med mig om i morgon och skulle skälla på mig. Jag måste erkänna att jag inte mår så bra just nu och gråten sitter i halsen. Vill inte behöva flytta djuren men i morgon så ska jag fråga stallägaren om han vill att vi flyttar.
Nåja tillbaka till min undran, kan de verkligen ta över vägen utan att mark/vägägaren kan göra något åt det???? Kan markägaren säja upp servitutet??????
 
Sv: Servitut

Om det är den enda vägen att ta sig till/från stallet har jag svårt att tro att de skulle kunna förbjuda hästarna att gå där.
Som jag har förstått det är det inte heller det lättaste att "förvandla" ett servitut till egendom där ägarna kan förbjuda sådant pga allemansrätten å för att ett servitut finns av en anledning.
Har ett servitut på våran tomt å den får vi inte hindra att folk går på då de som har gård bredvid tex har rätt att använda den marken till att tex ta sig fram på.
Men det står ganska bra info i vad Mynta2 fixat.......
 
Sv: Servitut

kan inte så mycket om servitut, men jag har också stallet vid en väg som "ägs" av vägföreningen och grannen längst ner ha förbjudit oss att rida nerpå hans "del" av vägen + på hans marker, trots allemansrätt.
Fördelen med en vägförening är att man får statsbidrag, med då är vägen också "allmän"= att vem som helst får använda vägen,
Enskild väg har rätt att sätta upp vägbom.

Men jag är inte riktigt haj på reglerna,
försök att komma överens med granngubben, åk ner och snacka med honom och försök komma överens, vi har haft eländesbråk här men det fungerar nu, mycket tack vare att jag haft en "mesig" attityd och backat för "husfridens" skull.
Men bättre det än bråk.
 
Sv: Servitut

Till saken hör att de nu håller på att sälja sitt hus (och förhoppningsvis försvinna från ön)så ingen fattar varför han lägger ner energi på att bråka om vägen. HAN vill få bort hästarna helt så att han ska slippa få hästskit på sina däck som han sedan drar in i sitt garage :cool: För att komma till hans hus så måste man alltså åka igenom gården, mitt mellan de två stallarna. Han har dessutom hotat med att köra på djuren om de står på vägen när han kommer åkandes :mad: Han har redan börjat med att göra rivstarter precis brevid ungarna när de rider. Ena stallungens mamma hotade med att polisanmäla honom :devil: Prata med honom går inte. Vi har tyvärr barn i samma klasser dessutom :( Hoppas verkligen att de får sitt hus sålt så vi slipper dem.
 
Sv: Servitut

Polisanmäl honom, han kan orsaka stor skada när han skrämmer dessa stora djur med flit å han kan bli dömd för vårdslöshet dessutom. :mad:
 
Sv: Servitut

det låter mycket märkligt att han sätter igång bråk inför försäljningen.
Hos oss gick vägen också genom stallet, innan vi på egen bekostnad drog om vägen runt gården i stället.

Då hade 2 hundar blivit överkörda, överlevt men med krossade bäcken.
Vi driver behandlingshem också så barnen kunde inte vara ute utan tillsyn, + att hästarna fick panik när det kom bilar i 60 km i timmen.
Allt bäddat för olyckor....
Hur det gick för katterna ska jag inte ta upp här.

Att polisanmäla är lätt att säga, man måste ha 100% bevis och det ska ha hänt något allvarligt innan de öppnar en utredning.
Det är vår erfarenhet.
Vi blev även hotade med älgstudsare ute i skogen och ena grannen längre bort blev hotad att få knäskålarna avslagna om de red över deras skog igen...

Listan kan göras lång.
Visst är det trevligt att ha häst på landet......

Men trots allt så fungerar det nu tack vare min, hm, diplomatiska läggning, + att jag tar extremt mycket hänsyn till dem och att de som står i stallet får acceptera läget och inte rida bort och reta upp honom+ familj.
Har till och med fått med honom på att JAG ska få rida genom hans mark för att komma till det nya ridhuset som byggs tvärs över skogen.

Det här var lite info som blev långt.

Tipset är att
-ligg lågt, sätt ej igång nått bara för att du har rätt, hoppas på att han flyttar snart.
-vore ju förfärligt om du skulle behöva flytta dina hästar pga en "idiot"
 
Sv: Servitut

Svar:
Nej,
nej och
nej.

Nej, det går inte att tvinga fram en vägförening om inte markägarna är med på det.
Och nej, det blir inte automatiskt statsbidrag bara för att det är en vägförening.
Och nej, inte ens om det är en vägförening så kan någon av ägarna förbjuda ridning på den.
Men de kan begära ersättning för skador på vägen orsakade av ridning.
Samt kanske hävda att hästskit är nedskräpning.
Men det blir kanske svårt att hävda på en grusväg på landet.
Och nej, servitutet går inte att häva.

Gubben måste ha slagit runt totalt.
Han kanske har svårt att få huset sålt under rådande vägvillkor.

Men varför köper inte ni det huset och säljer erat i stället, så slipper ni ju problemet för evigt och får därmed makt över vägen?
 
Sv: Servitut

Jag kan lägga till att jag också har bråkat med grannarna nyligen.
Det kanske är stjärnorna som står fel?
Eller några konstiga månvindar?
 
Sv: Servitut

Äsch vem vill bo i flughuset :devil: Då skulle vi ju bli tvugna att ta dit anticimex för besprutning. Dessutom så skulle mitt sexliv gå i kras, vem skulle få vårkänslor i ett sovrum som man vet att flugfamiljen har legat i (spysmile) Nänä jag stannar så glatt i mitt eget lilla hus. Nu ska jag få ett större badrum dessutom :banana: Dessutom så är vårt hus större än flughuset.
Ingen annan som känner för att flytta ut på landet nära stan??? Välkomna hit i så fall.
Om jag skrev deras annons så skulle det stå så här

Mysigt stort hus med källare, Idylliskt läge i skärgården utan draget från havet. Granne med vackra welshar av olika storlekar. Gratis sexualundervisning utanför fönstret av erfaren hingst. Möjlighet finns att rida. Uppstallning för egen häst kan ordnas för ett mycket bra pris bete kan ordnas 50 m från dörren. Närhet till liten bra skola med 200 elever. Trevliga grannar med barn. :rofl:
 
Sv: Servitut

Om jag var i samma situation och någon hotade med att berått mod skrämma eller tex köra över mina hästar skulle jag säga följande tillbaka.

Att första gången dom skrämmer en av mina hästar blir det polisanmälan.

Upprepande skrämningar blir öga för öga.

Skadar dom en av mina hästar blir det öga för öga tand för tand. Dvs skadar dom mitt djur kommer jag personligen se till att dom själva får lida motsvarande kroppskada. Bryter dom ett ben på mitt djur kommer alltså den som gjort det få ett brutet ben.

Jag kommer se till att dom fattar budskapet också.

Sedan kommer jag säga att dom ju själva kan välja att ha en fredlig samexistens. Jag accepterar mycket men inte djurplågeri.

/KT
 
Sv: Servitut

Japp som krydda för tillvaron för ensamma hemmafruar :devil: Då vi kommer att ha 3 godkända hingstar i sommar så ställer säkert någon av dem upp :rofl: :rofl:
Tror ni jag kan skicka in annonsen på Hemnet :D
Vem bryr sig i huruvida köket är nyrenoverat (troligen i en färg man ändå inte gillar) allt inne i huset går ju att ändra på men grannarna och det som ligger utanför tomten går ju inte att ändra på.
 
Sv: Servitut

Vi tillhör en vägförening tillsammans med alla som bor och nyttjar vägen. Alla måste betala för underhållning. Det kan ju upplevas som om vi då äger vägen och kan bestämma vilka som får nyttja den. Men ICKE! Här får alla köra (och rida) utan att någon kan hindra dem, trots att de inte tillhör föreningen. Så du behöver inte vara orolig. Om det skulle bli en vägförening, skulle din granne bara få hjälpa till att betala för underhållet :devil:
 
Sv: Servitut

Synd att vårat jobb är väldigt platsbetonat, annars skulle jag gärna flytta ut till er! Vi håller själva på att försöka få några svar från vägverket angående vägar.. Men det är en hel annan historia... Som sagt skulle jag nog börja polisanmäla om han hotar hästar och barn... Hur kan man ens vilja ta på sitt samvete att med flit se till att barnen kan bli skadade? Och han har inget för att försöka förbjuda att ni rider på vägen utan gräver snarare sin egen grop...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 050
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 917
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp