hanna_shetland

Trådstartare
Vi har en hästgård (lantbruksfastighet), grannen måste köra över vår mark/gårdsplan för att komma till sitt hus från vägen. Det har fungerat OK hittills men vi vill sätta upp en grind för att förhindra en eventuell lösspringande häst att komma ner till den trafikerade vägen vi bor vid. Har vi rätt till detta? Detta skulle innebära att grannen måste kliva ur bilen och öppna och stänga grinden varje gång han passerar med bilen, kan misstänka att det inte är jättepoppis... :grin:
 
Sv: Servitut

Vi har en hästgård (lantbruksfastighet), grannen måste köra över vår mark/gårdsplan för att komma till sitt hus från vägen. Det har fungerat OK hittills men vi vill sätta upp en grind för att förhindra en eventuell lösspringande häst att komma ner till den trafikerade vägen vi bor vid. Har vi rätt till detta? Detta skulle innebära att grannen måste kliva ur bilen och öppna och stänga grinden varje gång han passerar med bilen, kan misstänka att det inte är jättepoppis... :grin:

Gränsfall, enligt servitut har han ju rätt att köra där och en grind hindrar honom. För att slippa bekymmer sätt upp en självslutande grind eller färist så slipper du kanske en sur granne (som kanske glömmer stänga grinden)
 
Sv: Servitut

Allra lättast är att tala med grannen innan ni vidtar några åtgärder, mycket bråk i världen hade kunnat undvikas om människor bara hade talat med varandra.
Med tanke på att ni ju måste bo granne med varandra i framtiden också.......

En normalt funtad människa förstår eran situation, men kanske inte är så pigg på merarbete för egen del, bara för att underlätta för er.

Glöm inte att ta med fikabröd till grannen när ni går på besök:0)

MVH
 
Sv: Servitut

Du får sätta upp grind men du får inte låsa den. Du får alltså inte göra så att han inte kan komma fram men en öppningsbar grind eller vägbom är OK så länge den inte är låst.
Men som skrivet innan så är det nog bäst för grannfriden att prata med grannen först.
 
Sv: Servitut

Du kanske kan sätta upp en grind som kan öppnas inifrån bilen med en dosa? Så slipper han/hon kliva i och ur bilen och det blir inte ett lika stort aber? Säkert en mkt dyrare lösning, men kanske bra för grannfriden =)
 
Sv: Servitut

Du kanske kan sätta upp en grind som kan öppnas inifrån bilen med en dosa? Så slipper han/hon kliva i och ur bilen och det blir inte ett lika stort aber? Säkert en mkt dyrare lösning, men kanske bra för grannfriden =)

Be då istället den lokale smeden att svetsa ihop en färist.

Den är det bara att köra över men kritterna stannar kvar bakom....
250px-Faerist.jpg
 
Sv: Servitut

Du får sätta upp grind men du får inte låsa den. Du får alltså inte göra så att han inte kan komma fram men en öppningsbar grind eller vägbom är OK så länge den inte är låst.
Men som skrivet innan så är det nog bäst för grannfriden att prata med grannen först.

Tack för ditt svar! Är du säker på detta? (lagstöd?) Självklart kommer vi att prata med grannen först men om denne blir sur vill jag veta vad som gäller.
 
Sv: Servitut

Det finns någon form av grind som består av två fjädrande pinnar med ström som går ihop från varsitt håll. De är till för att köra igenom och eftersom du bara behöver ett extra stopp innan vägen kanske du inte ens behöver ha ström i. Men oavsett vad så prata med grannen.
 
Sv: Servitut

Det går inte att ev göra en ny väg ? Känner en del som bor som du. En bor så att den andre måste köra över gårdsplanen typ. Nästan alla dom jag känner löste det genom att bryta en ny väg ned till andra huset.
 
Sv: Servitut

Det går inte att ev göra en ny väg ? Känner en del som bor som du. En bor så att den andre måste köra över gårdsplanen typ. Nästan alla dom jag känner löste det genom att bryta en ny väg ned till andra huset.

Det är nog svårt. Det går inte på vår mark i alla fall pga byggnader och framförallt terrängen. Jag har inget emot att de kör igenom vår gård mer än att jag skulle vilja ha upp en grind för att förhindra en eventuell lös häst tar sig ner på riksvägen.
 
Sv: Servitut

Det är nog svårt. Det går inte på vår mark i alla fall pga byggnader och framförallt terrängen. Jag har inget emot att de kör igenom vår gård mer än att jag skulle vilja ha upp en grind för att förhindra en eventuell lös häst tar sig ner på riksvägen.

Men grinden täpper ju bara väghålet?, jag förstår att det kanske är mer raka spåret mot riksvägen men om du nu har en häst som är så benägen att ta sig ut så kan den väl lika gärna gå ut någonannanstans?, bredvid och ändå komma iväg?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 017
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 740
  • Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 009
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp