Servistips.

FadeAway

Trådstartare
Eftersom det snart är sommar och perfekt tid för att besöka loppisar. Så skulle jag vilja ha inspiration på olika serviser som kan hittas på sådana ställen. Själv vill ha ha en stilren (alltså inte plottriga blommor etc) Gillar randigt just nu och vill ha något lite mer robust.

Dock är detta en inspirationstråd så visa även sådant som kanske inte är aktuellt för min del det är ju alltid någon som blir inspirerad :D
 
Sv: Servistips.

Zebra (Gefle) kanske?

getobjectimage.php


Eller Spisa Ribb (Stig Lindbrg/Gustafsberg)?

800px-Lindberg_Spisa_Ribb.jpg


Personligen är jag mer förtjust i prickigt, tex. Adam och Eva:

63228999_1.jpg
(Adam på bilden, Eva är röd)

Kosmos (Gefle) är fulsnygga på något vis:

63459839_1.jpg
 
Sv: Servistips.

Spisa ribb gillade jag. Så helt klart något i den stilen :D

pimy: Jag förstår det praktiska i att ha omönstrat men det är lite för tamt för min smak. :laugh:
 
Sv: Servistips.

Varför inte blanda? Jag har Rörstrands Swedish Grace i vitt som basporslin, sedan lägger jag till delar från andra serviser efter tycke och smak. På sommaren passar det t.ex. bra att lägga till Berså, men annars brukar jag addera med något blåvitt porslin.

Det som man kan tänka på när man köper t.ex. mönstrade tallrikar är att dekoren ska ligga under eller i glasyren, annars så bleks den jättelätt vid disk och användning.
 
Sv: Servistips.

Jag bor litet så att blanda faller ju lite just i och med att jag inte får plats med flera olika. Så därför är planen att samla ihop en allt eftersom. :laugh:
 
Sv: Servistips.

Annars köper man helt enkelt en sorts tallrikar, en annan sorts assietter och en tredje sorts koppar eller så... Jag har två ganska lika varandra och brukar blanda särskillt som jag har en gammal matservis och hellst använder den...
 
Sv: Servistips.

Alla (utom möjligtvis Kosmos) går ganska dyrt just nu. Det är inte de serviserna som man fyndar just nu.

Jag hade satsat på något snyggt 70-talsporslin, på väg upp men ännu inte lika hypat som 50-talet. :laugh:
 
Sv: Servistips.

Precis, ingen människa kan fynda vare sig Berså, Spisa Ribb, Zebra eller Adam nu. Men har man råd att betala lite, så visst!

Själv är jag löjligt förtjust i Old Höganäs, finns i gult, brunt, blått, grönt, grått och härom dagen såg jag svart. (Men sambon förbjöd mig att köpa!). Det gula och det blå brukar vara dyrt.

art_storbild-602.jpg


art_storbild-604.jpg
 
Sv: Servistips.

Precis, ingen människa kan fynda vare sig Berså (...)

Fast Berså var dyrare för ett par år sedan tror jag. Nu har priset sjunkit lite med undantag av delar som är svåra att få tag på. Ett uppläggningsfat i Berså kostar inte mer än ett uppläggningsfat i någon annan servis.

Men för de andra stämmer det nog. Särskilt Zebra som är ganska svår att få tag på (fast just nu ligger det väldigt mycket ute på Tradera - mattallrikar, djupa fat och uppläggningsfat! *sällsynt*)
 
Sv: Servistips.

Jag storälskar min Gemini från Royal Copenhagen. Men den är lite svårhittad, tyvärr (så jag borde väl inte tipsa om den här egentligen, men min är så komplett som jag behöver...).
s723149907_846009_2211.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Servistips.

Eftersom du ska gå på loppis är det ju svårt att säga vad du hittar, ofta brukar det ju finnas hela serviser att klubba hem.
Här är ett par exempel på (tyska) 70-talsserviser:

kaffekoppargron%20003.jpg


blomkopp%20002.jpg


blomkoppbrun%20002.jpg


Detta är Rörstrand, 70-tal (avslutad auktion på Tradera, utrop 500 kr och inga bud):
59947177_1.jpg


Också Rörstrand:
Melitta.jpg
 
Sv: Servistips.

Precis, ingen människa kan fynda vare sig Berså, Spisa Ribb, Zebra eller Adam nu. Men har man råd att betala lite, så visst!

Jag vet inte om Berså-fat för 15 kr/st räknas som fynd? Köpte fyra stycken för 60 kr på loppis förra året. Även Spisa Ribb koppar + fat hittade vi (fast det var på en auktion, auktionsutroparen visste inte vad det var så många missade nog dem) 2 st för 100 kr fick vi tag på.
Så visst går det att fynda! Det är klart, går man enbart på fina antikaffärerna så får man betala överpris, men ibland kan loppishandlare missa att de har "guldklimpar" i sina affärer.
 
Sv: Servistips.

Gammal tråd men likväl aktuell :angel:

70-tals servis låter helt rätt faktiskt. Gilllade den sista synd på det bruna bara.


*kl*
Finns det nån sida som visar hur de olika serviserna ser ut?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 556
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 117
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp