Servicehund

Lejonelle

Trådstartare
Ja, man blir ju inte yngre och friskare med åren direkt. Jag får hem min nya valp om en månad och plötsligt slog det mig, att det vore jättebra att lära mina hundar lite servicehund-skills både för skojs skull och utifall att... Dels kan det komma till nytta och dels får jag erfarenheter inför nästa hund, som garanterat kommer behöva bli en servicehund för då är vi gamla.

Finns det några buke-servicehundar? Vill ni dela med er av lite förslag och idéer? Vilka skills tycker ni är bra att ha med i utbildningen? Hur har ni tänkt när det gäller tjänstetecken kontra vanligt familjeliv?

Alla tips och förslag mottages tacksamt.

Sv: Servicehund

Rätt fantastiskt att hunden själv lärde sig larma! Att en hund reagerar på ett stimuli som den lärt sig och belönats för är en sak, men att själv räkna ut att något är på tok med husse och gå och hämta matte tycker jag är väldigt imponerande.

Min treåring har ett ganska bra föremålsintresse och jag tänkte att första steget ska vara att differentiera mellan olika saker (hämta boll, hämta nycklar osv) och sen kombinera med uppletande. Så skulle det vara väldigt smidigt att den kunde hitta mobilen som jag alltid förlägger, eller säga till om den ringer när jag inte är i närheten.

Visst är det superhäftigt med hundar som larmar!

Min hund skäller/beter sig knasigt bara om det är något på riktigt annars är han en latloppa som mest sover.
I somras ramlade svärföräldrarnas granne ned från en stege och bröt benet och min lilla Jonathan satt i vardagsrumsfönstret och såg det och det är enda gången han skällt som tokig hos svärisarna och tur var det!
Svärisarna gick ut för att se om det var ngt galet och hittade då grannen som de i sin tur kunde hjälpa :)
Annars larmar han innan jag svimmar, problemet är bara att jag oftast är "borta" i huvudet redan en stund innan och fattar inte å drämmer i golvet iaf men han söker alltid upp den som är hemma för att få hjälp.
Är vi ensamma hemma så kan han både stå på mig och ligga bredvid mig och pussa mig tills jag vaknar mitt lilla hjärta :love:

Mina är inga servicehundar men däremot är ett par av dem duktiga på att hjälpa till - plocka upp alla möjliga saker, plocka tvätten ur maskinen (otroligt praktiskt när jag lyckades få ryggskott), öppna och stänga skåpsluckor (en bit rep i luckhandtaget gör det lätt för dem att få grepp så de kan öppna), tända och släcka lampor (väggkontakter), leta upp borttappade föremål (egentligen vanligt uppletande kombinerat med vana att plocka upp alla möjliga konstiga föremål), dra av strumpor etc etc

Bra grunder tror jag skulle vara att kunna plocka upp alla möjliga och omöjliga föremål, tasstarget, nostarget, targetöverföring med targetstick, att kunna balansera/klättra up med framtassarna på föremål, att gripa och hålla still till släppkommando.

När jag stod uppe på en ganska hög byggställning för ett tag sedan och behövde en borste som låg nedanför var det så himla smidigt att be Garibaldi apportera borsten och sen sträcka sig up och ge mig den. Likaså det där med att kunna plocka upp saker - när man tappar något som hamnar lite svårtillgängligt under något bord eller så är det smidigt att be hunden om hjälp. :) Jag har inget handikapp som ger mig ett direkt behov av hjälp men när jag plötsligt fick ryggskott var jag jätteglad att jag hade lärt Garibaldi att plocka tvätten ur maskinen, även om jag bara hade gjort det som en kul aktiveringsgrej för hans skull. Man vet liksom aldrig när man kan behöva deras hjälp och om inte annat så är det ju bra och kul träning för hunden. :)

Man vet liksom aldrig när man kan behöva deras hjälp och om inte annat så är det ju bra och kul träning för hunden. :)

Nej men precis, det är så jag tänker också, och jag vill att mina hundar ska vara de nyttodjur de från början var tänkta som. Jag tycker inte det är kul att traggla ett perfekt fotgående eller läggande, det är mycket roligare att lära hunden grejer man har lite praktisk nytta av.

Min gamla R kunde ställa skor på skohyllan (visserligen ställde han alla skor uppe på varann i en hög men ändå :-) ). Han kunde stänga och öppna dörren också. A kan släcka och tända lampan med tassen men han gör det tyvärr lite hårdhänt, det blir märken runt strömbrytaren..

Att börja tidigt med target och att hämta/lämna föremål tror jag är en bra grej rent allmänt, A hämtar gärna olika saker och lämnar av, det jag behöver jobba mer med är att lära in olika ord för olika saker, och att hämta föremål i olika material som kan kännas lite jobbiga, som metall.

Bästisen är tok alergisk mot bla nötter och jordnötter. Hens Schäfer kan hänta adrenalin sprutan och antihistaminerna på komando...
Samt att hon kände av att matte kommer att behöva detta snart och kom med sprutan när en kollega till hen hade ätit nötter i den delade firmabilen.... :)

Alla hundar kan lära sig. Och jag håller helt med alla hundar behöver en uppgift hur liten den än må verka.... :)

Bästisen är tok alergisk mot bla nötter och jordnötter. Hens Schäfer kan hänta adrenalin sprutan och antihistaminerna på komando...
Samt att hon kände av att matte kommer att behöva detta snart och kom med sprutan när en kollega till hen hade ätit nötter i den delade firmabilen.... :)

Vilken duktig hund!
Idag har vi jobbat på att plocka upp små metallföremål, nyckelknippa, bestick mm. Lite läskigt att hålla metall mellan tänderna tycker A men det går bättre och bättre. Sen tänkte jag lägga på lite ord för de olika sakerna men först när hämtning och avlämning fungerar stabilt.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 904
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka