Service till bilen

Magiana

Trådstartare
Jag behöver beställa service till bilen och kollade på märkesverkstaden för bilen. En service för en bil äldre än 5 år, vilket jag har, är riktigt prisvärd faktiskt. En verkstad i närheten har service för över 1200 kr mer. Haken är att dessa märkesverkstäder inte finns i närheten. Den närmaste ligger en timme bort och har som tidigast tid om två veckor. Så länge vill jag inte vänta, då servicen borde ha gjorts redan igår. Det finns två andra som ligger 1½ timme bort men det känns ju drygt att behöva åka så långt för bilservice.

Så vad gör jag? Ringer runt till varenda tjomme i grannskapet och ser om de kan göra en service med korrekt stämpel i boken, eller väntar tills jag får en tid på verkstaden en timme bort? Sen undrar jag ju varför den lokala verkstaden kan vara så mycket dyrare än märkesverkstaden? När de listar vad som ingår så står det mest lite luddigt att det bl.a. ingår oljebyte och byte av några filter, men resten då? Vad gör de mer?
 
Men - är inte bilen nyköpt? Borde den inte vara genomgången på firman?

Vilken firma? Jag köpte den privat.

Och jag var medveten om att den behövde service inom kort. Jag var dock inte medveten om att det kunde vara så besvärligt att få en tid. Det problemet har jag inte haft förut.
 
Men två veckor bort är väl inte så lång tid? Jag hade en tid idag (ca en vecka från att servicen skulle vara gjord) och märkesverkstaden ringde och flyttade fram servicen till nästa vecka då mekanikern var sjuk.

För mig är det lång tid eftersom jag är dels är van vid att få en tid inom några dagar och för att serviceintervallet redan har överskridits med några hundra mil.
 
För mig är det lång tid eftersom jag är dels är van vid att få en tid inom några dagar och för att serviceintervallet redan har överskridits med några hundra mil.
Fast alla kan väl inte rätta sig efter hur du är van?

Livet där du bor nu är sådär. Verkar bortslösad energi att ens notera något sådant. Lev med det. Sannolikt finns det ett gäng fördelar också - inte bara nackdelar. Om försäljningen av bilen känns tung, servicetider känns tungt m.m. Då blir livet tungt. Eller?

Du har startat ett gäng trådar om hur besvärligt det är. Jag blir lite orolig.
 
Fast alla kan väl inte rätta sig efter hur du är van?

Livet där du bor nu är sådär. Verkar bortslösad energi att ens notera något sådant. Lev med det. Sannolikt finns det ett gäng fördelar också - inte bara nackdelar. Om försäljningen av bilen känns tung, servicetider känns tungt m.m. Då blir livet tungt. Eller?

Du har startat ett gäng trådar om hur besvärligt det är. Jag blir lite orolig.

Jag har inte påstått att någon behöver rätta sig efter hur jag är van, men det är en omställning att notera att saker inte funkar som förr.

Det finns inget att oroa sig för. Jag tycker inte att livet är tungt. Jag har vanliga problem som jag behöver lösa. Det är inte mer med det. Försäljningen av bilen är inte heller tung, men jag slipper gärna nötterna. Det känns bäst så. Sedan jag ändrade annonsen har jag faktiskt sluppit dem och en spekulant ska komma och titta i kväll. Jag tror jag kan bli av med bilen till det pris jag vill ha, eller åtminstone nästan. 40-50% prisavdrag blir det i alla fall inte så som nötterna tror. Jag är ju inget pucko som sväljer allt utan bedövning eller lägger mig som en dörrmatta. Det är inte min stil.

Och får jag inte gammelbilen såld, kan jag antingen sälja den i delar eller så ställer jag den i ladan till våren, går den där svetskursen jag tänkt mig och lagar den. Kanske säljer jag den då eller så hyr jag ut den genom någon av firmorna som hyr ut privata bilar. Alltid finns det något sätt.
 

Liknande trådar

Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 364
Senast: NilHe
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 683
Senast: ptr
·
Fordon Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i...
2
Svar
37
· Visningar
3 470
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp