Servera torrfodret torrt?

Winni

Trådstartare
Undrar lite hur ni gör, blöter ni torrfodret innan hunden får det eller får de det torrt?

Jag har blötlagt fodret ända sedan jag för många år sedan hade en jobbarkompis med en lablador som fick magproblem av torrt foder. De sa på djurkliniken att de fick in så många fall där mage och tarm fått stora problem med det torra fodret. -Om man kan få folk att blötlägga fodret först så får man inte de här problemen, hade de sagt.

Jag kan ju tänka mig att en labbe stoppar i sig maten utan att tugga så noga :smirk: där av stopp och andra problem med magen. Hunden jag har nu är modell mindre, men jag blötlägger i alla fall. Någon enstaka gång får han torrt och det verkar inte vara något problem för honom. Men jag undrar ändå vilket som är bäst för hunden.

Sv: Servera torrfodret torrt?

jag jobbar på klinik och har aldrig hört det du nämner.

däremot så får hunden bättre tänder om den äter torrt, annars fastnar det så mkt gojs... min lilla hund 2 kg, är 11 år och har alla tänder kvar, det tycker många i min bransch är imponerande, och hon har alltid ätit torrt foder.

Jag har alltid serverat det blött. Häller på jummet vatten och serverar direkt, dvs låter det inte stå och svälla som en del folk gör. Gör det dels för att jag är uppvuxen med att 'så gör man', dels för att dom ska få i sig lite extra vätska och för att förhindra lite att glupska hundar sätter i halsen (jmf hästar och Krafft som aldrig ska ges torrt).
Ger dessutom märgben, så några tandproblem har hundarna inte.

så gör jag med, men de är pga att uppfödaren gjorde så. så vad som är rätt eller fel vet jag inte. dock har jag också hört att de är bättre för tänderna att servera det torrt.

Ja det var ju ett tag sedan...hm, närmare bestämt nästan 20 år sedan :D .

Jag vet inte men fodret kanske var kompaktare då eller något sånt. För jag hade en collie då och samma foder nu som då och jag tyckte bitarna var stenhårda, men nu liksom lite "lösare" eller vad man ska säga.

Vatten har jag alltid står framme, så jag kanske kan ge honom torrt utan att få dåligt samvete. Han verkar på senaste tiden föredra det torra med.

Låt hunden själv välja, en del vill ha det torrt, andra uppblött.

Jag serverar det torrt med ett undantag. Tränar vi varma sommardagar häller jag på vatten för att hon skall få i sig så mycket vätska som möjligt.

Ger mina deras foder torrt. Men sedan får de alltid lite blötmat i där de får mediciner etc. Serveras med en stor skål vatten till... Dessutom har de alltid torrfodret framme om de skulle bli sugna.

Uno får sitt torrt.
Han dricker alltid själv vatten under/efter han ätit

En skvätt vatten över precis innan servering.

Jag ger mitt foder torrt till min hund. När han var liten valp så fick han det blött eftersom min uppfödare sa att det var mindre risk att de satte det i halsen då....
Men det spelar nog ingen roll hur man gör bara de har tillgång till vatten på något vis ändå.

Blotte fodret forsta veckorna, men sedan 13 veckors alder ater hon valpfodret torrt. Nar jag blotte det tyckte jag att det fastnade mer pa tanderna. Skulle aldrig kunna ha maten staende framme dock, jag har en liten gris har hemma som glufsar i sig allt pa ett ryck och sen undrar vart det tog vagen :)

Efter 27 års givande av torrt hundfoder på ett stort antal hundar, så har det aldrig varit några problem, så jag fortsätter noog att ge torrt..

Jag ger det uppblött, häller på ljummet vatten och låter det stå ett tag. Använder torra kulor som godis.

jag ger torrt till min hund (pudel 10½år)
han får torrfoder samtidigt som nötkött (halvBARFar) så han får i sin både det nyttiga från tossfodret, tuggandet samt proteinerna dfrån köttet, han mår prima liv :)

Det har nog en del att göra om hur glupsk hunden är. Min labbe slukar maten, knaprar nog inte ens sönder bitarna. Det har jag sett iom att han kräks upp maten igen när det svällt i magen, då kommer det upp hela bitar. Så hans lägger jag i blöt så det är riktigt mjukt när han får maten.
Men min tax är lite mer "fin" med maten, går å knaprar lite under dagen när han känner för det, å han knaprar bitarna väl. Så han får sitt torrt.

Jag ger min hund torrt. Tycker bara det är br aatt han får tugga lite och använda tänderna.

Vi ger alltid torrt, och sedan så vet vi att han tuggar maten. Han har ju också en vattenskål vid sidan av.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 248
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 995
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 536
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka