Servera torrfodret torrt?

Sv: Servera torrfodret torrt?

Det som är bäst är det hunden gillar bäst.
Blött eller torrt, strunt samma, så länge hunden äter.

Håller med.

men vi ger alltid våra hundar fodret uppblött (häller i varmt vatten och låter det stå och dra). Vi började nog med detta efter som vi hade en schäferhane som hade matstrupeförstoring. Det gjorde att han var tvungen att äta på en sådan där matställning och om inte maten var riktigt uppblöt så (inte bara det att han provade svälja allt helt) fastnar det i hallsen och gör då strupen ännu större. Ska kanske nämnas att snitt åldern på en hund med matstrupeförstoring är 2 år, Ocker blev 12.

Eftersom alla hundar fick uppblött då så får dom det fortfarande dom är juh van det. Dessutom så är det bra att hundarna får i sig extra vätska så även om det händer ibland att vi inte har låtit det stå och svälla så häller vi alltid vatten i matskålarna. Min sista anledning till varför att dom inte ska äta torrt är väl för att vi ofta har valpar som helt sonika slänger sig över maten utan att någonsin tugga så då känns det tryggare att ha det uppblött.

Har aldrig haft en hund med dåliga tänder eller någon som har tappat tänderna utan alla har haft väldigt fina tänder när dom tillsist får somna in men det ska väl kanske tilläggas att dom har mycket annat att tugga på som är hårt så det kanske är därför inte vet jag.

* nu är det bästa att ducka :crazy:*

min labbe han får sitt foder uppblött med mjölk
jag lägger i lite matrester och torrfoder och häller på mjölk han älskar detta

nu vet jag väll inte riktigt vart jag fått för mig att torrfodret ska uppblötas i mjölk men kan hänga med från valptiden då uppfödaren gav torrfoder kokta makaroner och filmjölk

Jag håller med dej jag.

Och använder mej av det hemma.
Hanhunden äter alltid torrt, för att han helt enkelt verkar tycka det är godast så.
Tiken varierar jag på. Hon verkar tappa matlusten lite till och från, och istället för att byta foder och testa något nytt (vilket skulle bli alldeles för ofta) så gör jag helt enkelt så att äter hon torr mat för tillfället så blöter jag den istället, och tvärtom ifall hon äter blött..då börjar jag ge den torr. Och se, det fungerar utmärkt! :)

när min vavva var liten vägrade han äta det uppblötta fodret. Så en dag så glömde vi att lägga det i blöt- och OJJJJ vad han smaskade då med god aptit. Så vi forstätter med torrt!

Har hört att uppblött foder (som alltså stått och blivit mjukt) passerar tarmkanalen snabbare, vilket gör att hunden inte hinner tillgodogöra sig all näringen.

Våra hundar har alltid fått torrt, ev. vatten på just innan beroende vad just den hunden föredrar.

Min får det torrt (dock blött när han var bebis) men han tycker inte om blött numera..

En skvätt vatten över precis innan servering.

Så gör jag med, numer.. Severade torrt förr men ena vovven satte i halsen riktigt otäckt så nu får dom blött!
Blöter man å ger direkt så är ju kulorna hårda ändå!

mina får sitt torrt. har två riktigt glupska hundar men har aldrig haft problem med att de satt i halsen eller kräkts.

Tyson och malte får sitt torrfoder torrt. De tycker bäst om det. Har ni framme torrfodret jämt eller har ni bestämda tider? Jag har fri tillgång till mina. Har fungerat i 7 år nu men mina är inte så glupska när det gäller torrfoder.. vill hellre ha samma mat som matte o husse. :rofl:

Tyson och malte får sitt torrfoder torrt. De tycker bäst om det. Har ni framme torrfodret jämt eller har ni bestämda tider? Jag har fri tillgång till mina. Har fungerat i 7 år nu men mina är inte så glupska när det gäller torrfoder.. vill hellre ha samma mat som matte o husse. :rofl:

har man fått en matglad labbe så har man ju, lämnar inte framme torrfoder
våran kille får frukost mellan 06-07:00
sedan äter han middag vid 16:30 ungefär
sedan kan det råka rammla ner en skinka, eller en hel macka när det är dags för kvällsfika hemma hos oss
annars erbjuds det gärna frolic lite titt som tätt ( lillmatte 2 år :love:)

Har hört att uppblött foder (som alltså stått och blivit mjukt) passerar tarmkanalen snabbare, vilket gör att hunden inte hinner tillgodogöra sig all näringen.

Det har jag aldrig hört, men det kanske är så. Magen behöver ju inte precis jobba när maten är färdigsmält så att säga. Men tarmkanalen går väl i sin takt trodde jag, utom vid magsjuka då :crazy:

Jag har försökt att ha liknande tider som dej efter at jag fick höra att jag var en usel matte som inte hade mattider.. men det fungerade inte.. å då testade jag det ett tag men mina 2 struntade i fullständigt i det. De har alltid ätit precis innan de gått å lagt sig på kvällen. å de tänkte fortsätta med det.. Vet inte riktigt varför för när det serveras smarriga matrester så går det banne mej att äta vilken tid på dygnet det än e.:d antar att jag var lite väl slapp och inte så konstruktiv i mitt testande;) Men va f*n mina hundar e pigga å glada ändå.

:bump:

Det kanske krävs mer tid för att smälta ouppblött foder, vilket gör att absorptionstiden blir längre. Men jag vet inte, har hört det från en forskare på ett foderföretag. Dock var det via min pappa, så jag har inte hört det direkt från forskaren i fråga.

Jag ger min schäfer torrt torrfoder och häller lite ljummet vatten över precis innan servering, dvs så är kulorna fortfarande hårda samt att han får i sig lite extra vatten. När jag fick hem hunden (han var då 9 månader) så var han väldigt petig med maten och jag provade olika metoder och bytte även foder ett par gånger. Det som funkat bäst är att ge mat en gång om dagen, kvällstid, och ge fodret torrt med en slurk vatten på. Då äts det tills skålen är renslickad!

*kl*

Jag ger min tik torrt ibland, men oftast får hon lite ljummet vatten ovanpå och äter sen direkt. Ibland får det stå en kortare stund, men det är sällan...

Serverar det torrt, har alltid mat framme, så han glufsaar inte i sig utan tar när han känner för det. Friskt vatten står alltid framme, byter vatten åt hunden minst två gånger/ dag.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 248
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 995
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 536
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka