seriöst, massa hjälp tack!

R

roosaaaa

normal rubrik. njeea.
menmen ...
jag har precis köpt en till ponny, och har nu fått höra att han inte ska vara ute på dagarna om sommrarna, pg a att han får panik av "bliningar" (stavnig). han bara springer och springer och när man tar på honom så ska handen visst vara helt svettblodig. så han får bara gå ute på nätterna. och jag tycker att det är så himla tråkigt för honom att han inte får vara ute om dagarna och bara njuta av livet, så jag har funderat... visst måste det funka med halsflugtäcke med öron o. ögonmössa? och massa spray på benen och skapet m.m. elr har ni några andra erfarenheter? snälla hjälp tycker synd om hästen.

Sv: seriöst, massa hjälp tack!

Det kan hjälpa med insektstäcke odyl. en ligghall är inte heller fel eftersom blinningar håller till i solen, det är ganska vanligt att man får ta in hästarna när solen är som intensivast för att de ska slippa blinningarna.

Det är bara att prova sig fram:)

brukar här vara problem i juli aug några veckor varje år framförallt soliga varma dagar.eftersom mina två heller inte gillar dessa stora "monster" som jagar dom så tar jag in dom några timmar under den varmaste tiden på dan,jag behöver bara visa mej så kommer de sättandes i galopp så man tror de skall braka igenom staketet,så nog vill de komma in i lugnet och svalkan allt råder ingen tvekan om detta ofta passar de på att slänga sej ner i spånet och sova som grisar då.
jag vet många som tar in hästarna några timmar under den här perioden,det är inte roligt för hästarna att bli jagade av dessa flygfän som biter rejäla bett som gör riktigt ont,ju mer hästen springer och blir svettig desto mer drar de till sej odjuren.inte ovanligt att hästar får panik
när jag sedan släpper ut dem igen sprayar jag dem med insektsmedel.
tycker att effol bromsstopper funkar bra eller rb 86 finns säkert fler bra sorter man får pröva sej fram.

*kl*

Jag har ett fullblod som blir sån,mest är det på tidig eftermiddag/skymning och blir se nbättre igen när det blivit mörkt.

I år köpte jag ett fulgtäcke från rusta som är "lite tjockare" än övriga jag mött på och så flugsprayar vi magen varje eftermiddag och det funkar kalasbra.

De "hårda" flugtäckena (typ horsewares) i hårdare plats fungerar ganska bra mot blinningar. Det beror lite på hur mycket blinningar ni har. Prova! Fungerar det inte så är det väldigt plågsamt för hästarna när blinningarna biter och då är det bäst att hålla dem inomhus.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 690
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: MJLee
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka