Sv: Seriös avel, hur går du till väga för att hitta den optimala hingsten?
Kl
Jag har betäckt mitt sto för första gången i år men anser mig som seriös avlare
Hoppas ingen har någon annan åsikt...
Köpte mitt sto, dräktigt med For Feeling, mest på magkänsla. Självklart kollade jag upp stoet men då hon är fullblod fanns det inte lika mycket att gå på som om det varit ett halvblod. Hingsten kollade jag också upp en hel del och även om det inte är en hingst som jag själv skulle välja till henne så var det ett bra val. Har nu en väldigt fin tvååring!
I år har jag nästan bara gått på magkänsla
Jag har valt Ludwigs Champion.
Redan innan jag visste att han fanns så hade jag spanat in Ludwig Von Bayern i en hingstkalender.
När jag sen kollade upp honom själv så fastnade jag för honom direkt.
Sen har jag självklart gått igenom stoets för- och nackdelar och jämfört med honom.
Jag kollar på ungefär samma saker som andra här har skrivit. Nu är det ju en ung hingst som inte har lämnat eller presterat nåt men lite får man ju chansa!
Mest av allt har jag jämfört sto och hingst och kommit fram till att han kompletterar henne perfekt! Sen vad som kommer ut till våren är ju en annan sak....
Men av allt svamlande ville jag komma fram till att jag nog går mer på magkänslan direkt och sen kollar upp hingsten än att välja ut ett antal hingstar och sen låta magkänslan bestämma mellan dom sista som finns kvar.
Självklart skulle jag inte ta en hingst som magkänslan fastnar för om den inte passar min häst.