Seriös avel, hur går du till väga för att hitta den optimala hingsten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Hur går du till väga för att hitta i hingst djungeln i Sverige. Lägger du ner massa tid under vintern för tex:

¤ Gå igenom årets fölvisningar i Sverige.
¤ Vad har andra avels intresserade gjort med likartad sto stam som min.
¤ Prestations resultat.
¤ Råd fråga andra i så fall vilka?

BERÄTTA HUR GÖR DU ???

Sv: Seriös avel, hur går du till väga för att hitta den optimala hingsten?

Vad gäller halvbloden:
Jag försöker ta mig till bruksprovet på Flyinge varje vår, för att ha sett så många hingstar som möjligt med egna ögon, eftersom en beskrivning i hingstkalendern inte alltid är så talande som man skulle vilja. HÄR sås de första fröna till framtida hingstval.

Sen erkännes att jag går på magkänsla och intuition...
Jag är alldeles för dåligt insatt i stammar och blodslinjer och inte blir det lättare med allt importblod som finns här. Alltid trevligt om det finns namn i stammarna man känner igen och jag vill att det ska finnas prestationer bakom, men jag gör inga djupanalyser.
Utan jag kollar så att sto och hingst kan komplettera varandra bra som individer och sen håller jag tummarna... Hittills är jag mer än nöjd med resultatet :angel:

Vad gäller shetland så söker jag än mer efter hingstar som kompletterar mina ston exteriört, eftersom en stor del av shetlandsaveln är för utställningsbruk. Sen använder jag hingstar med minst lika bra gångarter som mina egna, eftersom ponnytrav är ett av mina delmål. Hingstarna jag använder ska helst komma ur förärvningssäkra linjer.
Och sista avgörandet görs på magkänsla här också.

Jag är ju nybörjare inom aveln men jag försökte hitta hingstar som kompletterade stoet jag lånar magen på. Nu tycker jag att stoet är riktigt bra både exteriört, gångarts- och tempramentsmässigt vilket gjorde valet lättare.
Ett riktigt bra temprament på hingsten (och hans avkommor) är allra viktigast eftersom avkomman är tänkt till mig som framtida tävlingsämne.
Stoet har lite veka kotor, kunde vara aningens mer högställd för att vara riktigt modern samt ha något mer välvd hals och ädelt huvud. Efter många om och men blev det De Noir som fick äran och jag hoppas att det var rätt val. Jag läste att han var pappa till 40% av stona uttagna till eliteskuet i Danmark så det låter ju lovande för min räkning:banana:!

Jag är medveten om mitt stos starka och svaga sidor.

Jag vet vilka sidor hos henne jag vill förstärka och vilka jag gärna vill dämpa.

Jag har följt den svenska halvblodsaveln sen slutet av 70-talet och anser mig ha stor koll på vad olika linjer lämnat.

Jag har en lista på hingstar jag är intresserad av och som uppfyller mina grundkrav. Jag försöker se så många avkommor och släktingar till dem som möjligt för att bilda mig en uppfattning om vad hingsten förvärver. Hittills har jag aldrig valt en hingst som jag inte sett med egna ögon och som jag inte sett förälder/farförälder och andra släktingar till.

Till sist gör hjärtat och magkänslan det slutliga valet.

Jag har praktiserat hos olika uppfödare och har på så sätt fått lära mig en hel del om avel och vad man bör tänka på.

Jag har dock inte fött upp något eget föl, men det är på gång. :idea:
Wilma är seminerad med Cairo och väntar sitt första föl nu.

Jag kan berätta hur jag kom fram till Cairo..

- Jag listade upp hennes bästa respektive sämsta egenskaper och försökte sedan hitta en hingst som kunde komplettera hennes sämre egenskaper.

- Jag kom fram till att jag behövde en hingst med bra temperament och hög ridbarhet.

- Jag kom fram till Aerline H och Cairo och det var väl sedan hjärtat som fick välja till sist, så det blev Cairo.

Först och främst tycker jag att man ska gå igenom sitt stos egenskaper och lista upp hennes för och nackdelar. Därefter ska man ta och köpa sig årets Hingstkatalog och gå igenom hingstarna för att se vilka som eventuellt skulle kunna vara aktuella.

När man sedan hittat ett par intressanta hingstar ska man försöka plocka bort en efter en och gå in mer i detalj på dom. Det kan ju vara så att man till sist väljer hingst efter dess prestationer.

Till sist tycker jag att man ska välja med hjärtat! :)

Jag själv gör så här:

¤Jag vet vad mitt sto har för svagheter och även hennes starka sidor.
¤Och jag lägger ner mkt tid för att ta reda på så mkt jag kan vad andra uppfödare nere i Tyskland har använt sig av för hingstar till samma linjer som jag har.
¤Kollar då upp hur de avkommor har gått igenom mina vänner där nere.
¤Likaså vill jag veta vilket håll aveln går åt i Tyskland, typ mässigt.
¤När jag väl har kommit så långt, börjar själva letandet här på hemma plan för att hitta hingst med den stammen eller snarlik den stammen.
¤Sedan har jag min avelsförening nere i Tyskland, där en helt underbar avels rådgivning finns, där vi diskuterar vad jag har kommit fram till.
¤MEN det viktigaste utav allt jag går igenom fölvisningarnas resultat under vintern, och det är roligt.

Jag börjar hela avelsarbetet med att noggrant välja de ston jag avlar på.
Genom att kolla
  • Stam
  • Extriör
  • Meriter
  • Temperament
  • Ev meriter nära släktingar
  • Fertiliteten på mödernelinjen

När jag väl hittat ett sto som uppfyller dessa krav, så börjar jag leta runt efter hingstar som kan passa typ och stammässigt.

Brukar bli en 3-5 stycken/sto.
Därefter sätter jag mig och går igenóm "allt" om de hingstarna och deras avkommor.
Det brukar ofta bli en kvar till sist:D

Jag är noga att följa upp all information som går att uppbringa,besöker hingstvisningar och bruksprov.
Följer upp med unghästtester/breeders samt fölmönstringar.

Anser mig ha ganska bra koll, och har en väldigt stark magkänsla de flesta gånger...

I år har jag för första gången betäckt med en hingst, som inte alls stått på min lista till just det stoet...pga omständigheter vi inte kan ta i denna tråden- ska verkligen bli spännande o se vad det blir av det
Kanske det bästa vi fått upp någonsin:rofl:

Jag börjar med stoet och går igenom hennes bra och mindre bra sidor. Sedan utgår jag från vad jag vill ha för avkomma och letar efter en hingst som kompletterar stoet på hennes starka sidor men inte har hennes svaga.
Detta gör jag genom att titta på hingstar, läsa härstamningar, fråga andra, leta efter andra avkommor. Men får erkännas till sist blir det ändå magkänslan som får avgöra och ibland plånboken. Sedan utvärderar jag stonas avkommor och anpassar nästa avkomma efter hur tidigare blivit. Jag vill egentligen inte säga att jag har ett sto i avel innan hon fått två till tre föl som kunnat utvärderas. Är också beredd att ta smällen om jag valt fel och sälja den avkomman billigare eller helt enkelt ta bort den. Allt tills jag har hittat rätt och har klart för hur just mitt sto förärver sig.

Vissa hingstar är väldigt lätta för mig att få till att stämma med mina ston. Men det är ju troligen för att jag gillar en viss typ av häst och då passar troligen både mina ston och hingstarna in i den mallen.

Jag börjar med att sätta upp de kriterier jag har på hingsten för de olika stona o sållar där efter med hjälp av bla hingstkatalogen ut dem som upfyller minimi kraven. Alltså de som kompletterar stots brister och kan tänkas förstärka fördelarna.

Sen tittar jag mkt på härstammningen, vilka som innehåller blodslinjer jag gillar, och vad som presterats i tidigare generationer. Och vad som fungerat tidigare med liknande blodskombinationer som den jag tänkt mig.
Det jag efter grundkraven tittar mest på är dock vad avkommerna presterat och försöker få en bild av hur de ser ut exteriört. Söker en del på internet, och tittar på resultat samt, är givetvis o kikar på en hel del tävlingar! Detta gäller både i sv o utomlands! (har dock inte kunnat åka iväg på så mkt tävlingar/visningar senaste året...)

Frågar även de uppfödare, ryttare jag vet har liknande omdöme som mig, om avkommer släktingar mm.

En liten del av avvägningen utgörs även av kostnaderna. hur mkt mer skulle jag själv betala för en häst av denna stam jämfört med nästa? Är det försvarbart att ta den dyrare? Tror jag själv att ungen blir mkt bättre?

när jag sedan har några få kandidater kvar går jag mest på känsla om vilken som skulle komplettera stoet bäst! Samt i visa fall även där rådfrågar de som jag vet har större erfarenhet än mig, och som sett stona och avkommer till dem!

Frågar vad som kan passa mitt sto stammässigt.

Sedan valde jag en hingst vars avkommor jag har egen erfarenhet av samt har hyffsat bra avkommestatistik.

Själv är han inte fy skam heller att se på och det jag sett, trevlig att hantera.

Sen har jag själv ett bra sto med inga direkta svagheter mer än "för lite färg". Hon är inte stor för sin ras, bedömd 88888 som femtonåring och har aldrig varit skadad (ett broddtramp).

Nu avlar jag för MIG men jag vill ändå göra en så rastypisk och bra individ som möjligt. Så på den punkten känner jag mig seriös.

Bäbis kommer dock inte bli en lätt liten filur, båda föräldrarna är viljestarka men korrekt uppfostrade. En icke korrekt uppfostrad avkomma till dessa kan nog bäst beskrivas såhär: :devil:

Kl
Jag har betäckt mitt sto för första gången i år men anser mig som seriös avlare:angel: Hoppas ingen har någon annan åsikt...
Köpte mitt sto, dräktigt med For Feeling, mest på magkänsla. Självklart kollade jag upp stoet men då hon är fullblod fanns det inte lika mycket att gå på som om det varit ett halvblod. Hingsten kollade jag också upp en hel del och även om det inte är en hingst som jag själv skulle välja till henne så var det ett bra val. Har nu en väldigt fin tvååring!:love:
I år har jag nästan bara gått på magkänsla:o
Jag har valt Ludwigs Champion.
Redan innan jag visste att han fanns så hade jag spanat in Ludwig Von Bayern i en hingstkalender.
När jag sen kollade upp honom själv så fastnade jag för honom direkt.
Sen har jag självklart gått igenom stoets för- och nackdelar och jämfört med honom.
Jag kollar på ungefär samma saker som andra här har skrivit. Nu är det ju en ung hingst som inte har lämnat eller presterat nåt men lite får man ju chansa!
Mest av allt har jag jämfört sto och hingst och kommit fram till att han kompletterar henne perfekt! Sen vad som kommer ut till våren är ju en annan sak....
Men av allt svamlande ville jag komma fram till att jag nog går mer på magkänslan direkt och sen kollar upp hingsten än att välja ut ett antal hingstar och sen låta magkänslan bestämma mellan dom sista som finns kvar.
Självklart skulle jag inte ta en hingst som magkänslan fastnar för om den inte passar min häst.

Först gör jag en lista på vilka hingstar som haft bra fertilitet. I år var det sjutton hingstar. Därefter gallrar jag bort de som inte längre står till avel, sju hingstar kvar. Sedan tog jag bort de som hade "fel" linjer, fyra hingstar kvar. Sedan skulle jag gallrat bort de som inte var A- eller Elit-premierade, men då blev det bara en hingst kvar. :angel:

Nu har jag inget sto att betäcka, men så skulle jag gå tillväga oavsett. Bör dock tillägga att det är fjordhästar jag pratar om. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 963
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka