Seriehoppning

A

Almeloue

Nån som har några förslag på bra serier som man kan hoppa, gärna så att man kan hoppa lite högre i dom. Jag är tacksam om jag får avstånd för både ponny (D-ponny) och häst.
Även bilder/ritningar på övningarna är tacksamt. :laugh:

//Tack på förhand, Erika

Sv: Seriehoppning

Menar du serier - två tre hinder eller fler?

om du vill hoppa en serie med lite högre hinder kan du ställa upp tre oxrar på rad (på medellinjen eller långsidan) med 5,5 m mellan varje (det är avstånd till stor häst)
om du ska fixa själv så kan man säga att ungefär (ponny eller häst vet ja int) 3,5 m är ett galoppsprång.

Sv: Seriehoppning

Till exmpel den här typen av övningar, man kan variera hur mkt som helst.

Här har jag ritat upp en serie:

..............................................................\\..........

|||...X.......X....................II...................................

..............................................................//...........

Travbommar 1-1.20 m. (avstånd ca 1m d-ponnyn och 1,20 hästen), 2,5 m till ett litet hinder. 3-3,5 m till nästa, studs. 6,5-7 m till nästa, ett galoppsprång. 13-14,5 m till de två hindrena längst fram(tre galoppsprång), välj ett, variera övningen genom att lägga hästen på olika hinder. Kan lägga ett i mitten också att rida rakt fram på. Har ni mindre ridbana, kör bara två språng till sista hindret, drygt tio meter. :)

Ps. var tvungen att göra det prickigt för annars hamnade alla hindrena i en hög till vänster. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
950
Senast: Gunnar
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka