Serenity Calming supplement

S

safina

Är det någon som provat detta? Jag har en ponny som inte vill rida ut med mig själv, har bara ägt henne i 3 månader. Har tyvärr bara kunnat ta henne till ridhus en gång då vi just nu inte har ngn dragbil men den är på g. där funkar det uper att ha henne och rida henne. men att rida ut själv då vill hon bara vända och ah sig. Kan knappt gå ut och promenera henne, hon har blivit illa behandlad innan så hon är lite öronskygg fortfarande. men inte som hon var i början.

tror ni att detta preparat skulle få henne att slappna av lite mera? berätta gärna om era erfaranheter. det är ju kanska dyrt hittade det här http://www.eqvi.se/equimins-horse-p...ar/serenity-calming-supplement-1-kg-burk.html

Sv: Serenity Calming supplement

Jag tror inte det kommer hjälpa ett dugg, om det inte skulle vara för placeboeffekten att du själv tror på det och agerar annorlunda. Vill hästen inte lämna gården ensam beror det mer troligt på dåligt självförtroende i kombination med att den inte litar på dig som ledare och ska du få hästen att följa dig i ett sådant läge så måste du antingen droga ner den ordentligt (och då krävs det kraftigare preparat) eller lära den lita på dig och sig själv.

Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har av hästar sedan tidigare. Men jag har läst en del av dina frågor och tycker att det är jättebra att du frågar. Det är inte lätt att ha sin egen häst hemma och rida den varsomhelst, närsomhelst och då oftast ensam. Det är ganska så stor skillnad mot att vara på en ridskola, hantera deras hästar och rida på lektioner. Det är inte heller lätt att veta vad man ska ge den för foder.

Det är nog inte alltför ovanligt att hästar inte vill gå iväg själva hemifrån. Min ponny ville inte det när hon var unghäst och jag höll på att rida in henne. Men jag gick ut med henne och red hem i början och sedan var det inte några problem. Men min lilla häst var och är fortfarande helt inriktad på att alltid samarbeta med mig och följa mig (oftast i alla fall). Du har kanske någon som kan gå med dig? Eller helst rida med?

Det bästa du kan göra är nog att hyra in ponnyn på ridskolan eller i ngt annat stall där du kan få hjälp av andra och där du kan rida tillsammans med andra. Det är inte kul att ha en ponny som man inte kommer någonstans med. Du kommer att få mycket roligare med din häst om du lär dig att hantera den. Den känner att du blir osäker och svarar med att antagligen bli lika osäker själv. Det blir en ond cirkel som säkert kan vara svår att ta sig ur.

Lycka till med din ponny! Jag hoppas det ordnar sig för det ska vara kul att ha en egen häst!

Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har av hästar sedan tidigare. Men jag har läst en del av dina frågor och tycker att det är jättebra att du frågar. Det är inte lätt att ha sin egen häst hemma och rida den varsomhelst, närsomhelst och då oftast ensam. Det är ganska så stor skillnad mot att vara på en ridskola, hantera deras hästar och rida på lektioner. Det är inte heller lätt att veta vad man ska ge den för foder.

Det är nog inte alltför ovanligt att hästar inte vill gå iväg själva hemifrån. Min ponny ville inte det när hon var unghäst och jag höll på att rida in henne. Men jag gick ut med henne och red hem i början och sedan var det inte några problem. Men min lilla häst var och är fortfarande helt inriktad på att alltid samarbeta med mig och följa mig (oftast i alla fall). Du har kanske någon som kan gå med dig? Eller helst rida med?

Det bästa du kan göra är nog att hyra in ponnyn på ridskolan eller i ngt annat stall där du kan få hjälp av andra och där du kan rida tillsammans med andra. Det är inte kul att ha en ponny som man inte kommer någonstans med. Du kommer att få mycket roligare med din häst om du lär dig att hantera den. Den känner att du blir osäker och svarar med att antagligen bli lika osäker själv. Det blir en ond cirkel som säkert kan vara svår att ta sig ur.

Lycka till med din ponny! Jag hoppas det ordnar sig för det ska vara kul att ha en egen häst!

Vi har ju en shettis också så det är inte så lätt att hyra in henne på ridskolan. Annars har jag funderat på det. När jag hade med henne på ridskolan så gick det jätrebra och dagarna efter så gick det bra att rida ut själv. Så jag måste ju ta henne till ridhuset och ha med henne på lektion där. men det är dragbilen som är problemet men vi har en på G nu. Känns som man har mega otur med sin första häst

Det är nog inte så mycket otur, det är mest så det är att ha häst, man måste visa sig vara en värdig ledare och i en miljö som din med endast en flockmedlem till och dig som gissningsvis är orutinerad som hästägare (inte illa ment alla måste börja någonstans) gör det hela knepigt. Det är mycket lättare att få det att fungera i en miljö med mycket hästar och folk som kan ge dig ett handtag.

Som jag förstod så innehåller detta preparat främst magnesium & b-vitamin?
B-vitamin producerar hästen själv i grovtarmen och väldigt få hästar som har en brist.
Har hästen en brist på magnesium går det lätt att räkna ut med en grovfoderanalys. (finns många duktiga här på buke som kanske kan hjälpa dig att räkna ut foderstat om du inte kan själv?.)
Har hästen en brist rekommenderar jag att köpa "rent" magnesium eller mineraler som passar grovfodret.

Jag tror snarare att det här handlar om att hästen inte litar helt på dig, . Har själv en häst som jag inte ens kunde gå ifrån stallplanen med, inte när jag ledde henne eller.... Jag började med att bara rida några meter från stallplanen, när hon bjöd framåt så vände vi hem igen. Nästa gång gjorde vi samma sak med red liiiite längre. När hästen bjöd framåt och när "hand bromsen lossnade" vände vi hem igen. Till slut kom vi längre och längre. Idag (köpte henne i maj) kan vi rida ut helt ensamma utan problem. Tog kanske 3-4 månader att träna bort det här (och då tränade jag inte så aktivt alltid.. och vi flyttade även en gång och fick i princip börja om).

Jag håller med den som redan har svarat dig att det är nog inte så att du har haft otur. Det är så att ha en häst. Det var det jag försökte förmedla i tidigare inlägg. Det är ganska enkelt att hantera hästar när man är van vid det (i alla fall att hantera de flesta). Men så länge man inte har så stor erfarenhet så kan det vara svårt, jättetråkigt och tom farligt. Jag vet många som rider på ridskola och som inte har en aning om hur det är att rida ut ensam på en häst.

Jag tror fortfarande att det är bäst att hyra in den någonstans. Om du hittar ett bra ställe så tar det kanske inte så lång tid tills du kan ta hem den igen. Ett annat alternativ är ju att någon följer med dig ut med shettisen som sällskap. Det finns kanske någon som kan leda den lilla ponnyn och så kan du rida med på din ponny? Hästar är flockdjur och det tar nog egentligen ganska lång tid för dem att vänja sig vid att gå ut ensamma i skogen eller någon annanstans. Jag köpte min ponny som tvååring. Eftersom jag inte kunde rida i början så gick vi promenader i skogen flera gånger i veckan ända tills jag började rida henne. Hon vande sig på det sättet vid att vara ensam. Jag går fortfarande ut med henne ibland, i stället för att rida. Hon verkar tycka det är trevligt (och grannarna har ganska mkt bry med varför jag går vid sidan om, lite lustigt).

Ett litet tillägg, vi har ingen koll alls på hur du är med hästar och dina kunskaper. Jag lånade exempelvis en kompis häst och den vill absolu inte gå vidare, det var en ren test, vi hade fixat det flera gånger innan men nu växte han fast. I 10 -15 minuter fick jag försöka jag innan jag hittade rätt metod och det fanns inte i min värld att vända om om det så skulle ta hela natten eller jag fått promenera förbi. Ja i värsta fall hade jag ringt ägaren för förbi skulle vi. Hade jag vänt om hade det varit dubbellt upp svårt gången efter och hade hästen vunnit 3-4 gånger hade det varit ett projekt att ta sig förbi och troligen blivit problem även för andra i framtiden.

Hade det varit en svagare/okunnigare ryttare kanske det tagit mycket längre tid och en bättre hade kanske inte haft problem alls, eller ryttare är kanske inte rätta benämningen det hade inte med ridkunskaper att göra, utan hästmänniska/ledare.

Med din häst kan det vara så att den bara testar och allt du behöver är att vinna striden (och nu menar jag inte att du ska använda våld), den kan också vara osäker eller så en kombination av de båda och med tanke på att det funkat några gånger så känns det väldigt troligt att problemet inte är allt för svårlöst. Det är troligen enklare att få ut en duktig instruktör/hästmänniska som kan hjälpa dig att komma över problemet, ridlektioner i ridhuset kan säkert hjälpa på sikt men det kan ta tid och det finns ingen garanti, det finns mycket man kan testa.

Hej... Jo - jag kan bara säga att Serenity fungerar och många är nöjd med den =) Den innehåller som ni skrev Magnesium, B-vitaminer och även örter... Örterna innehåller proteiner (aminosyror) där tryptofan är lätt tillgängligt. Om man blandar det i rätt dos som omvandlas det till Seratonin och kan ta sig igenom hjärnbalken på ett kanske lite i detta inlägg väldigt grovt förkortat o lättfattat.
Rätt kost dämpar besvär som ADHD för människor, så om hästen har typ DAMP eller ADHD liknande symptom kan det hjälpa. Är det att hästen helt enkelt testar dig el "kör med dig" ja då behövs ju inte ngn kostförändring.
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/91
http://iform.se/kost/kost-och-halsa/6-sakra-om-mat-och-psyke

Att hästarna själv tillgodoser sig med B-vitaminer är inte helt korrekt =) Dessutom så finns det mängder med olika typer av magnesium och produkter på marknaden - vissa bra och vissa dåliga (mindre ädla)
:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka