Praefatio
Trådstartare
Min häst är extremt snäll och schysst på alla sätt, men han har ett stort problem: Han är nervig ute och ser spöken. Han skulle aldrig sticka, men han tvärstannar och tvekar ofta. Numera börjar han lita på att jag håller koll så att han kan slappna av, men det går i perioder och nu är han inne i en spökperiod igen. I skritt gör det inte så mycket, man får bara vara lugn men bestämd och be honom att gå framåt, det händer sällan att han stannar och börjar konstra och det är alltid rätt lätt att få honom att "snap out of it" när det väl händer. I trav går det helt okej, där kommer reaktionen inte direkt utan jag har en eller två sekunder på mig att känna av att han är på väg att tveka, vilket gör att jag kan driva honom framåt och bryta spöktänket. Problemet ligger alltså när det går lite fortare. I galoppen blir det svårt, eftersom han kan galoppera förtjust i full fart men helt plötsligt tvärnita. Han ger ingen förvarning, han bara stannar med hakan i backen och blänger på något som han tycker att han ser. Ibland fortsätter han sedan själv i något slags slängtrav, så han stannar bara tillfälligt.
Det är ganska många gånger som man har åkt fram över halsen och fått hjärtat i halsgropen Har ni några tips? Hur får man honom att sluta? Finns det något sätt som jag kan hjälpa honom att förstå att de där spökena inte finns, att han ska lyssna på mig och sluta tänka efter så mycket?
Det är ganska många gånger som man har åkt fram över halsen och fått hjärtat i halsgropen Har ni några tips? Hur får man honom att sluta? Finns det något sätt som jag kan hjälpa honom att förstå att de där spökena inte finns, att han ska lyssna på mig och sluta tänka efter så mycket?