Ser spöken

Praefatio

Trådstartare
Min häst är extremt snäll och schysst på alla sätt, men han har ett stort problem: Han är nervig ute och ser spöken. Han skulle aldrig sticka, men han tvärstannar och tvekar ofta. Numera börjar han lita på att jag håller koll så att han kan slappna av, men det går i perioder och nu är han inne i en spökperiod igen. I skritt gör det inte så mycket, man får bara vara lugn men bestämd och be honom att gå framåt, det händer sällan att han stannar och börjar konstra och det är alltid rätt lätt att få honom att "snap out of it" när det väl händer. I trav går det helt okej, där kommer reaktionen inte direkt utan jag har en eller två sekunder på mig att känna av att han är på väg att tveka, vilket gör att jag kan driva honom framåt och bryta spöktänket. Problemet ligger alltså när det går lite fortare. I galoppen blir det svårt, eftersom han kan galoppera förtjust i full fart men helt plötsligt tvärnita. Han ger ingen förvarning, han bara stannar med hakan i backen och blänger på något som han tycker att han ser. Ibland fortsätter han sedan själv i något slags slängtrav, så han stannar bara tillfälligt.

Det är ganska många gånger som man har åkt fram över halsen och fått hjärtat i halsgropen :grin: Har ni några tips? Hur får man honom att sluta? Finns det något sätt som jag kan hjälpa honom att förstå att de där spökena inte finns, att han ska lyssna på mig och sluta tänka efter så mycket?

Sv: Ser spöken

Är det en unghäst du har? För då brukar det lösa sej så småningom.
En lite äldre häst...hmm. Du har inte tillgång till att rida med en lugn häst? Min förra häst var sådan. Mitt i galoppen så bara tvärstannade han! Planterade alla 4 hovarna och bara blängde på en sten (?)!
Ett badkar som vi ridit förbi 100 gånger var helt plötsligt livsfarligt!
Men jag hade sådan tur att kunna rida med en lugn häst så min lugnade ner sej så småningom, men det tog tid!
Man kan undra hur hästar tänker egentligen.

Min pålle är likadan. Med honom så får man göra så att man galopperar honom i form (någorlunda iaf), göra lite sidvärtsrörelser, övergångar och lite annat så att han får något att tänka på. Låter man honom bara galoppera fritt ja då ser han spöken och kastar sig åt sidan. Kanske värt att prova? Jag hoppas dock att detta ska försvinna så att man lugnt kan galoppera över en äng :)
Lycka till!

Nej, han är 11 år gammal så det är ingen unghäst. När man rider med andra så är han likadan så länge som han är framför.

Det är tyvärr svårt just nu, han har inte kraft nog att orka galoppera i form. I traven fungerar det att sysselsätta honom så ser han i alla fall färre spöken, men jag vill kunna trava på och ffa galoppera på utomhus utan att behöva tänka på att arbeta honom.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 502
Senast: Niyama
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur