ser hon verkligen så mycket bättre ut?

et_flickan

Trådstartare
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=667453
Kom ni ihåg den här hemska tråden från i våras?
Vad omogen jag var :eek:, skäms verkligen av allt jag skrev i denna tråd.

Jag vill endå tacka några människor som lärt mig en jädra massa om foder m.m. Tack så jätte mkt!

Men nu till min fråga, är hon verkligen finare nu? Jag blev lite nojjig.
DSCF0300.jpg

DSCF0296.jpg

Förra sommaren
DSCF2162.jpg

Sv: ser hon verkligen så mycket bättre ut?

Är de två övre bilderna dagsfärska? I så fall så ser hon till viss del bättre ut, men det fattas ändå.

Den största skillnaden som är mycket viktig är att din häst SER så mycket mer tillfreds ut i ögonen och i sin utstrålning, hon utstrålar mer livsenergi än tidigare bilder du visat på henne.

Men jag har sagt det förr och säger det igen...... Jag är övertygad om att hon kommer förändra sig mer positivt om du bara sänker kvoten, hon stod tidigare på hög kvot och det funkade inte, du har inget att förlora på att sänka. En sänkt kvot med mer fett i är mit tråd till dig för att en gång för alla få henne till rätt hull med en fylld överlinje.

Hur är det med utrustningen? Så fort hon ändrar sig i kroppen och i sin överlinje så kommer ju hennes sadel att bli mindre passande, det kan också bromsa hennes utvecklande när det gäller överlinjen framförallt kring bog/manke.

Är de två övre bilderna dagsfärska? I så fall så ser hon till viss del bättre ut, men det fattas ändå.

Den största skillnaden som är mycket viktig är att din häst SER så mycket mer tillfreds ut i ögonen och i sin utstrålning, hon utstrålar mer livsenergi än tidigare bilder du visat på henne.

Men jag har sagt det förr och säger det igen...... Jag är övertygad om att hon kommer förändra sig mer positivt om du bara sänker kvoten, hon stod tidigare på hög kvot och det funkade inte, du har inget att förlora på att sänka. En sänkt kvot med mer fett i är mit tråd till dig för att en gång för alla få henne till rätt hull med en fylld överlinje.

Hur är det med utrustningen? Så fort hon ändrar sig i kroppen och i sin överlinje så kommer ju hennes sadel att bli mindre passande, det kan också bromsa hennes utvecklande när det gäller överlinjen framförallt kring bog/manke.

Bilderna är ca 2 veckor gamla.
Just nu går hon på en kvot på 8,8 eller vad det nu var. Min miniräkanre har försvunnit :(

Hon får 146 mj och 1115 protein om man ska vara riktigt petig.

Jag har fått sälja min hoppsadel för den passar henne inte längre, hon har växt. Men hon rids inte så mycket heller, två gånger i veckan i enbart skritt och då använder jag en annan sadel såklart som hon nu växt i :D.

varför rids hon inte mer?

tycker hon ser lite rundare ut (framför allt halsen) å sen är även blicken mkt mer liv i!!!

varför rids hon inte mer?

tycker hon ser lite rundare ut (framför allt halsen) å sen är även blicken mkt mer liv i!!!

Jag har inte direkt lust att rida på vintern, det är inte min favotid med hästar. Just nu masseras hon bara och får ta det lugnt i hagen och äta upp sig.

Det är så häftigt att stå brevid henne för hon har blivit kralligare, har gått upp en storlek i täcke och sadeln passar inte.

Vis av förra tråden så kommenterar jag inte din häst denna gången.
Det förstår du antagligen.

Däremot så accepterar jag ursäkten.

Dig var jag extremt ja jag har inga ord emot vad jag var mot dig. Jätte förlåt!

HA, du var ju knappast den enda som var omogen i den tråden om du frågar mig :crazy: .
Men ja, jag tycker hon ser fin ut. Revbenen syns dock, så mer hull skulle ju inte skada. Men det är sånt man får jobba sig fram till.

Jo men jag förstår inte varför dom syns, dom känns ju inte :confused:.
Jo jag jobbar på varenda dag.

Jag tror att det kan vara musklerna mellan revbenen som syns.
Hon sträcker ju upp sig rätt mycket där.

Hon är ju ganska högställd och ser hon nåt så sträcker hon på sig ännu mer.

Lätt motion förbättrar upptaget av fodret.
Så det vore nog en fördel om du orkade motionera henne litet mera.
Du skulle få bättre valuta för foderpengarna så.

Lätt motion förbättrar upptaget av fodret.
Så det vore nog en fördel om du orkade motionera henne litet mera.
Du skulle få bättre valuta för foderpengarna så.

Jag försöker men det är en hel del annat som gör att hon tyvärr kommer lite åt sidan :(

Hon ser betydligt mkt piggare ut och rundare om magen om man jämför med 1a bilden i den andra tråden.

Men jag undrar varför hon inte rids mer?

Det är SKIT tråkigt att rida när de är hårt i backen och mörkt, kallt och regnar. Men dom dagar man hinner ut innan de är bäcksvart så ser man skillnad, speciellt om man jämför bilder.

Jag har precis fått dra ner på maten till mitt fullblod!
Hon äter ca 8kg hö ute under dagen, sen får hon 0,5kg krafft protein och 0,8 kg krafft müsli och 4 kg hö inne.

Höt har dåligt proteinvärde därför får hon krafft protein.

Förra vintern stod hon på 15 kg hö, 3 kg korn kross och 3 dl soja. Reds inte (fick föl på våren)

Jag har inte räknat ut vad hon får i mj och kvot utan använder istället mitt öga.

(Hoppas de är ok att jag lägger in några bilder)
Augusti
fore.jpg

15 oktober
22.jpg

29 december
bulle.jpg

Har ridit henne regelbundet hela tiden sen mitten av augusti och nu vilat 1 veckor när jag vart utomlands.

Under den veckan drog jag ner på kraftfodret till ca 1/3 och när jag kom hem fick jag köpa längre sadelgjord :angel:

Vet du en sak? Det är tufft att upptäcka att man haft fel ;) och det är stort att erkänna sina brister, lära sig och utvecklas! :bow:
Jag har småläst lite i dina trådar och tycker du verkar ha utvecklats mycket senaste året. Foder är så enormt stort, roligt men svårt och det finns alltid mer att lära! Det gillar jag.
Sedan får det förstås inte bli till en noja, du får inte gå och oroa dig varje dag och hela hela tiden titta på din häst och oroa dig. Hon behöver nog känna att hon duger också :p om du förstår mig rätt.
Vi kan inte göra mer än vårt bästa för dem, och alla gör vi misstag, det är dem vi lär av!

Du kanske får acceptera att din lilla häst aldrig kommer bli en "tjockis" men var glad för de tydliga framsteg du fått, såsom att hon växt ut sadeln och blivit en storlek större i täcken! :bow:
Bra jobbat!

Okej nu ska jag förklara riktigt ordentligt.

Nu kan jag rida varenda dag....om jag har lust. Jag är en sån som har deppperiod på vintern, nu är den tyvärr värre än någonsin, alltså jag går knappt ens ut till hästarna öhv och jag bor 10 meter från stallet. Jag gör bara det viktigaste, gör iordning mat, tar in, ger mat och sen går jag därifrån, det är inte kul med hästar nu för mig, jätte tråkigt för min häst är ju mitt allt men så orkar jag inte för att jag mår dåligt. Tyvärr arberar jag fem fyra dagar i veckan när jag inte har lov och går i skolan en dag och på vintern är det totalt omöjligt att jag då hinner med hästen. Här är det mörkt vid tre. Då rider jag på helgerna och ibland på onsdagar när jag slutar skolan tolv.

Men när jag väl kommer upp på hästen och rider ut i skogen så mår jag ju så bra. Det gäller bara att komma dit också.
Hästen dock verkar inte må pyton. Hon står och äter hela dagarna i hagen och ser väldigt tillfreds ut.

Jag mådde allvarligt dåligt av att läsa den gamla tråden. Skulle aldrig bli sådär hysterisk idag.

Tack för det du skrev :)

men du... gå upp å rid innan du åker till skolan/jobbet...
sen kan du mocka på kvällen...

jag går upp varje dag å fixar allt INNAN jobbar... tufft som fan, men min häst rids 6-7ggr/vecka! (skritt å liiite trav, så ingen behöver tro att jag rider ihjäl henne)...

alternativ 2 är väl en medryttare??

min gick inte upp mkt när hon bara åt, hon blev normal, men nu när hon aktiveras (sen i augusti) så ser hon ju bättre ut!

du kan ju surra runt liten i en skog å bara klättra å så???
min blev lite flåsig å svettig av å skritta i 20min upp å ner i backar (lite väl allert isf, så det var nog inte för att det var SÅ ansträngande) men du vet, fullblod, aktivera huvudet lite!!!

tror att DU kommer må bättre då, finns ju inget bättre än en nöjd häst (och ryttare) efter en liten tur!!!!

men du... gå upp å rid innan du åker till skolan/jobbet...
sen kan du mocka på kvällen...

jag går upp varje dag å fixar allt INNAN jobbar... tufft som fan, men min häst rids 6-7ggr/vecka! (skritt å liiite trav, så ingen behöver tro att jag rider ihjäl henne)...

alternativ 2 är väl en medryttare??

min gick inte upp mkt när hon bara åt, hon blev normal, men nu när hon aktiveras (sen i augusti) så ser hon ju bättre ut!

du kan ju surra runt liten i en skog å bara klättra å så???
min blev lite flåsig å svettig av å skritta i 20min upp å ner i backar (lite väl allert isf, så det var nog inte för att det var SÅ ansträngande) men du vet, fullblod, aktivera huvudet lite!!!

tror att DU kommer må bättre då, finns ju inget bättre än en nöjd häst (och ryttare) efter en liten tur!!!!

Svarar imorrn, ska gå och lägga mig, gonatt!

Liknande trådar

Hemmet Ni minns denna tråden kanske? -> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134933&highlight=badrum Vi är nu inflyttade i vår...
2
Svar
38
· Visningar
8 144
Senast: Lajke
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter I övriga trådar jag skrivit om 15-årsjubileet så har jag framförallt tittat bakåt, nu är det dags att titta framåt. Om någon eventuellt...
Svar
13
· Visningar
3 252
Senast: honung
·
U
Hästhantering Skrev denna tråd för snart ett år sedan... och hästen finns fortfarande kvar... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=994906...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Sickan
·
Övr. Hund Tänkte uppdatera hur det gått med min Bullterrier Daddy som jag skrev om för 2år sen, om nån kommer ihåg detta.. den Gamla tråden...
2
Svar
23
· Visningar
2 943
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar