Ser hon dräktig ut?

K

Krax

I somras tyckte vi hästen började se lite tjock ut, det var tal om att veterinären skulle komma ut och kolla om hon var dräktig. Sen började hon brunsta så vi tog för givet att hon inte var dräktig utan bara tjock. Nu har jag läst i en annan tråd här att hästar kan visa tecken på brunst trots att de är dräktiga. Dessutom tycker jag att hästen mage blir större och större, trots att hon inte få mycket mat. Träckprov ska skickas in imorgon, för att kolla att det inte är mask. (Det är alltså inte min egen häst, utan jag är medryttare på henne).

Vad tycker ni, ser hon dräktig ut? Hon har en rejäl mage i alla fall..
DSC00110.jpg

Hon är även lite svullen framför juvret (tyvärr är bilderna dåliga, tagna med mobil)

DSC00112.jpg

Skulle hon vara dräktig så blev hon betäckt hos den förra ägaren. Hennes nuvarande ägare köpte henne i slutet av januari, hon är i så fall högdräktig nu.

Sv: Ser hon dräktig ut?

oj, nog ser hon dräktig ut alltid. Mer mage än mitt sto någonsin hade på 11 månader!!! Vad blir det för krabat som ev. tittar ut då?

oj, nog ser hon dräktig ut alltid. Mer mage än mitt sto någonsin hade på 11 månader!!! Vad blir det för krabat som ev. tittar ut då?

Det är antagligen en tjuvbetäckning i så fall. Hon har tidigare stått på ridskola samt i ett försäljnings/uthyrningsstall.

Du tycker verkligen hon ser dräktig ut alltså? Jag får nog ta upp det med hennes ägare igen, tror de blivit lite hemmablinda eller något.

Är det så att hon är högdräktig borde ni åtminstonde kunna känna fölet röra sig inne i magen, kanske till och med se när fölet rör sig i magen.

Jag tycker också att hon kan se dräktig ut... Bäst är att ta ut en vet och rektalisera henne så får ni svar på direkten om hon skall föla....

Alt är att hon har en något obalanserad foderstat och rids för lite....

Är det så att hon är högdräktig borde ni åtminstonde kunna känna fölet röra sig inne i magen, kanske till och med se när fölet rör sig i magen.

Jag har försökt känna, men hon är kittlig så det är inte så lätt. Har inte sett några fosterrörelser i alla fall.

Jag tycker också att hon kan se dräktig ut... Bäst är att ta ut en vet och rektalisera henne så får ni svar på direkten om hon skall föla....

Alt är att hon har en något obalanserad foderstat och rids för lite....

Hon rids inte jättemycket, ungefär 4 ggr i veckan.
Om foderstaten hade varit fel, borde hon inte vara omusklad och så då? Jag tycker hon ser rätt fin ut, men jag är inte så bra på sånt.

Har själv ett sto som blir som en piraya när jag försöker känna på magen. Fick iaf känna tre sparkar i tisdags, och hon har iaf 3,5 månad kvar :)

Ivf, när första fölet väntades här på gården såg man jättetydligt (även på långt avstånd) när fölet rörde sig i magen. men så kom det ut en helvild liten hingst också..

det behöver inte betyda att hon inte är dräktig, en del ston fyller inte på förräns precis innan... ta ut en vet och kolla för säkerhets skull. om det skulle visa sej att hon inte är dräktig bör nog foderstaten ses över för så ska en "normal" promenadhäst inte se ut enligt mej iaf...lycka till

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 675
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 696
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 857
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21
  • Betäckning 2024 - föl 2025