Sepsisvarning och rotavirus...

Lickety

Trådstartare
Ett underbart stoföl föddes kl 01 den 17/5. Hon var pigg som en mört i tre dagar, fick råmjölk, förlossningen gick bra, tarmbecket kom ut och hon är helt juvlig och rak och fin i benen! :love:

Men, sen verkade hon lite slö på eftermiddagen (dvs for inte runt i boxen som ett skållat troll), fick temp 38,7 och lite kärlinjicerde slemhinnor. In på klinik och vi behandlade en misstänkt begynnande blodförgiftning framgångsrikt, hon kom in snabbt och svarade bra på behandling, hann knappt bli dålig. Behövde inte dropp utan drack så bra själv, alla blodprover bra, ingen infektionsbild ännu, glukos bra, över 800 på foalcheck. Ultraljud av naveln ua, kanske något litet på lungröntgen men det kunde vara normalvariation. Hon var på kliniken i två dagar, fick sedan komma hem igår kväll och var jättepigg. Kliniken fick ett utbrott av rotavirus precis innan vi åkte hem.

Idag var hon pigg och åt bra på morgonen. Sedan blev hon slöare och fick diarré. Ut med ambulatoriska snabbt för vätska och snabbtest för rotavirus så hon inte skulle behöva smittas av det på kliniken om det var något annat virus som drabbat henne. Testet var positivt. Hon piggnade till av vätskan och diade lite (matad med mjölk innan och efter ambulatoriska kom ut) men hon kom inte igång inom en timme och hade temp 39,0 när vi lastade och åkte till kliniken igen. Så nu står hon på isoleringen.

Tumhåll önskas nu, stackars lilla snuttan, hoppas hon överlever detta med! Jag vet först imorgon hur det går... :cry: Snacka om otur att åka på rotavirus också! Hon var lite dehydrerad vid ankomst men rosa och fin i slemhinnan, gick själv och travade tom lite.

Men jag är tyvärr den bekymrade typen och vet inte om hon klarar detta också...

Sv: Sepsisvarning och rotavirus...

Kan berätta om mitt älskade sto som fölade en stor och livskraftig hingstunnge i April. Allt såg bra ut tills ungen var ute och då förstod jag att allt inte stod rätt till. Stoet försökte resa sig men kunde inte och hade riktig dödsångest. Hon fick en störtblödning i samband med förlossning. Hon dog stax efter fölet var ute och det fanns inget vi kunde göra. Fölis behövde råmjölk och det snabbt. Veterinär kom och vi gav fölis plasma samtidigt som vi turades om att mjölka ur det döda stoet. Jag fick åka till grannen och hämta kalvråmjölk för att fölis måste ha råmjölk och kalv är bättre än inget. Vi ringde amjouren och fick tag på ett sto som hade förlorat sina tvillingar. Allt gick bra och denna tragiska och dramatiska händelse fick vad som såg ut som ett lyckligt slut. Eftersom fölis inte hade det immunförsvar som han borde så drabbades han av rotavirus vid 2 veckors ålder. Det såg ut som vi skulle förlora honom också. Tack vare de insatser som gjordes av amstoets ägare med vätska och åter igen vätska samt diarréstoppande åtgärder så överlevde vårt föl detta trauma. Så jag vill bara säga att jag förstår alla er som råkar ut för något liknande och jag vet hur det känns.

Nej men fy vilken otur du har med bebisen! :cry:

Det är ju skit att det ska vara en massa smittor på kliniker, det är ju dit man ska kunna åka när det är allvarligt utan att vara rädd för att hästen ska bli sjuk av själva besöket. :mad:

Det där låter likt mina två senaste föl på mitt ena sto...

Fölen föds med enkla förlossningar och gör allt enligt skolboken, men är slöa, äter och sover, äter och sover, inga rejs eller försök till bus.

Förra året stod jag mest och kliade mig i huvudet vilket slutade med diarré och en sjuk fölunge, in på Djursjukhuset där det konstaterades infektion, dock ingen rota. Hon behandlades med antibiotika och plasma och piggade på sig, diarrén höll sig envist kvar. Hon avlivades senare pga olycksfall men vid obduktionen hittades ingen annan konkret anledning till varför diarrén håll i sig. Utan hon stämplades som måndagsexemplar.

Årets föl var jag snabb på och gav plasma när fölungen var strax över dygnet gammalt, snabb effekt och den har än så länge håll i sig, hon är 8 dagar i dag. (Hon hade också över 800 på foalchack och alla prover såg bra ut.)

Min egna teori efter att ha pratat med ett antal veterinärer, uppfödare, hästmänniskor samt SVA är att stoet har nåt fel som gör att moderkakan inte utvecklas på rätt sätt så inte fölen får den näring de behöver i slutet av dräktigheten = dom har en jobbig sista tid. Så föds dom med lågt blodtryck vilket medför dålig cirkulation och trötthet. Vätska (i mitt fall plasman) ger ett högre blodtryck vilket då startar en god cirkel som sedan rullar på, högre blodtryck = bättre cirkulation = piggare föl = diar bättre osv.

Självklart är detta mest spekulationer men med hjälp av alla jag pratat med så har vi diskuterat fram denna teori som godtagbar.

Alltså, den här fölungen var inte svag utan rabiat pigg från start. Upp och diade på en timme, stoet fick springa efter henne i hagen så hon blev riktigt svettig dag två och tre, det var fullt ös medvetslös, vi pratar om det busigaste jag sett. :D "för vild för att ta ett bra status" stod det på klinikens anteckningar.
Sedan fick hon ju i sig råmjölk och hade maxvärde på foalcheck, så det funkade också...

Uppdatering: Hon är stabil och mår efter omständigheterna bra! Hurra! Världens starkaste skruttan! :banana:

Alltså, den här fölungen var inte svag utan rabiat pigg från start. Upp och diade på en timme,

Fast det är inte ett garanterat tecken på att ungen är ok..:crazy:

Skrev just i en annan tråd att en av våra fölmärrar hade ingen råmjölk alls.
Ungen klättrade på väggarna men efter foalchecken och usla värden, fick då sondas två gånger innan testet visade grönt ljus.

I och för sig visste vi detta då refraktometern visade 8 vid fölning.

Jätteroligt att det går framåt med din lilla bebbe!!! :)

AM

Nej, det vet jag. Men det är ett tecken på att ungen inte är svag eller infekterad redan från start. Och hon hade ju bra råmjölk visade det sig, maxvärde på foalcheck. Och ändå är det ingen garanti för att det går bra! :crazy:
Tur att jag har 10 min till närmaste klinik!

Våran bebis står oxå isolerad på Ultuna...
Åkte in med ökad andningsfrekvens i fredags, född i torsdags, det har blivit lite bättre.
Men fick rota virus, och får nu intensivvård med dropp med tryck!
Håller alla tummar som går för alla föl som står där nu!
Det är så jävla jobbigt att inte veta, jag vet inte hur man ska orka med ovissheten!?
Tröstkramar!

Hon kommer hem idag! :banana: :love: :banana:
Hon har inte haft diarré sedan i söndags natt, men jag ville ha henne kvar en extra dag så jag slipper konka runt med den en gång till!

Boxen är tämligen ren nu när den tömts och sanerats tre gånger *pust*

Hon kommer hem idag! :banana: :love: :banana:
Hon har inte haft diarré sedan i söndags natt, men jag ville ha henne kvar en extra dag så jag slipper konka runt med den en gång till!

Gud vad skönt för er! Grattis!
Jag hoppas att jag kan säga det samma innan helgen kommer!

Först vanlig sanering innan fölning, sedan innan de kom hem efter infektionen, och nu har jag sanerat den igen pga rota... Jag har inget hopp om att jag fått bort allt rotavirus men då vi har ett sto i stallet som ska föla i juli försöker vi minska infektionstrycket iaf. Vi ska bunkra upp med plasma med extra antikroppar mot rotavirus åt det fölet.
Hoppas det går bra med din lille också! Dödligheten för rotavirus är ju inte så hög, men när de är så unga + redan sjuka är det ju sämre...
Men min verkar ju klara sig så viruset är förhoppningsvis inte jätteelakt.

En fråga, kan man sondmata själv hemma, om vet. satt dit sond?

Ni kanske ska vaccinera??

kopierat från Hippocampus:
Rotavirus är mycket vanligt förekommande och de flesta vuxna hästar har någon gång i livet träffat på rotavirus. Oftast infekteras hästar som föl under diperioden, från två dagars ålder upp till sex månader är vanligast.
Symptomen hos hästar som smittats med rotavirus är anorexi (matvägran), slöhet, diarré och uttorkning. Symptomen kan vara lindriga eller livshotande, ju yngre hästen är desto allvarligare är det. I regel smittar det från föl till föl och inkubationstiden är kort. Viruset påverkar tarmkanalen och ofta har hästen diarré i två till tre dagar. Cirka 70 procent av alla hästar insjuknar men få blir så sjuka att de dör.
Hästar som insjuknat behandlas med vätska i form av elektrolyter. I annat fall gäller förebyggande åtgärder. Rotavirus är nämligen ett mycket resistent virus som kan överleva i stall, rasthagar och annan miljö under lång tid. Noggrann rengöring är viktig för att hålla viruset borta.
En annan, ny åtgärd, är att vaccinera stoet mot Rotavirusinfektion med Duvaxyn Râ (som säljs av SVA) i åttonde till tionde dräktighetsmånaden. När stoet vaccinerats för hon vidare antikroppar till fölungen via råmjölken.Att ge det nyfödda fölet plasma via sond i munnen är ytterligare en förebyggande behandling. Plasma för svaga föl tas numera fram för försäljning av SVA i Uppsala. Plasman innehåller bl.a. specifika antikroppar mot Rotavirus.

Senast ändrad:

Hon hinner tyvärr inte vaccineras klart, jag har frågat veterinärerna om det men de tror inte att det är någon idé. Så vi satsar på plasman i stället.

Nu på eftermiddagen var hon piggare och stog och diade själv, hoppas att vi har tagit oss över kanten... Nu ska vi bara utreda vad andningfrekvensen kan bero på och om den har gått ner och om det har blivit skador på hjärtat av ansträngningen... Så det är många tummar att hålla...
Ni vill möjligtvis inte ha ett stoföl på bete under sommaren, vi kan ju inte skicka henne till det planerade betet! Suck och stän, vi har inte riktigt mark för en bebis hemma, men det får lov att gå.,,,

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 103
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar