Separerade - hur gör ni med VAB?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Madick

Trådstartare
Ni som är separerade. Hur gör ni med VAB? Alltså, om den ena är "helgförälder" och betalar underhåll.

Behöver många svar, och argument för varför ni gör som ni gör!
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Nu har mina ungar vuxit ifrån VAB-åldern sedan ett bra tag, men när vi var där så bodde ungarna hos mig och hos sin pappa varannan helg samt att jag hade underhåll.
Blev de sjuka så var det oftast jag som var hemma, men om det var ngt extra viktigt på jobbet eller om de var sjuka ofta/länge så försökte vi pussla ihop det så det blev bra. Pappan hade inget emot att ha barnen i veckan om det bara fungerade rent praktiskt (han är lantbrukare). Det blev väl en del film/TV-tittande medan han gjorde det viktigaste ute. Han har aldrig nämnt med ett ord att han inte skulle ha dem för att jag har fått underhåll.
Jag kan tänka mig att det är svårt att komma överens om den ena ser det som att denne betalar för barnen. Man kan ju hoppas att alla som är föräldrar vet att inte allt är svart eller vitt och att det kan förekomma plötsliga ändringar i tillvaron.
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Jag är fortfarande föräldraledig och inte separerad så jag har inget VABproblem. men jag kan ge dig ett argument....

Om DU ska ta alla VABdagarna, bara för att barnen bor hos dig i veckorna, då får väl barnens far kompensera dig för inkomstbortfallet hälften av dessa dagar....
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Vi har vecka-vecka. Hemma med sjukt barn är den som har barnet. Har hänt vid flera tillfällen att mannen lämnat sjukt barn vid dagis på "bytesdagen" så det blivit mitt problem en timme senare när dagis meddelat att barnet ÄR sjukt (senast lämnades barnet med typ 50% av sin lungkapacitet... Mitt under astmaanfall modell största barnet hittils haft). Den här specifika pappan i mitt fall tror jag skulle totalvägra att vara hemma med sjukt barn om han var varannanhelg-förälder. Då skulle han (tror jag) anse det vara totalt och helt och enbart mitt problem och han skulle inte heller gås att fås att delta med hälften av den förlorade inkomsten. Inget argument i världen skulle bita på honom, det skulle vara mitt problem, punkt.

I mitt fall är "lösningen" att "ge" pappan mycket eget ansvar för barnet (dvs vecka-vecka boende) och helt sonika lämna problemen till honom att lösa själv. Minsta kryphål undan och han tar det.

Hoppas du hittar bra lösningar till de "problem" som dyker upp vartefter!!!
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Hur menar du?

Om barnet bor hos mig så måste ju jag eller min sambo vara hemma när barnet är sjukt ?

Skulle man köra ett sjukt barn till den andra föräldern :confused:
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Mina barns far har aldrig varit hemma med barnen:mad:
En gång skulle han hämta dem på dagis när de fått vattenkoppor, jag gick i skolan på annan ort och var beroende av tåg så dagis personalen ringde honom och beordrade:D honom att hämta dem, dock kom han bara fem minuter innan mig så han kunde ju åka och jobba igen:smirk:

Tyvärr har jag inte någon bra lösning och nu är den tiden tack och lov över;)

Men jag tycker att man bör dela jämt eller att den andre föräldern betalar mellanskillnaden på lön-vab

Det är ju inte så att underhållet täcker halva barnets kostnader iallafall:smirk: Fast det gjorde det -93 när jag började få det, sen dess har det faktiskt höjts en hel hundralapp:eek:
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Hur menar du?

Om barnet bor hos mig så måste ju jag eller min sambo vara hemma när barnet är sjukt ?

Skulle man köra ett sjukt barn till den andra föräldern :confused:

Jag har ingen sambo. Och jag menar inte sjukdom som börjar på morgonen, utan när man vet att det blir längre sjukdom, eller om de ringer från dagis. Vi bor praktiskt taget grannar, så det är ju inget konstigt att barnen åker/går emellan. Jag hade inte begärt att han skulle ta nåt om det inte var så att jag just nu har det tvärtjockt på jobbet, och han har det lugnare. Inte ute efter att sätta någon på pottan, utan en önskan om att man kan hjälpa varandra och ta hänsyn till omständigheter.
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Min sambo har tre barn sedan innan. Den som har barnen när de är sjuka är den som barnet bor hos den veckan. De byter på måndagar. Är barnen sjuka då, lämnas barnen söndagkväll så de ska slippa stiga upp tidigt på morgonen. Funkar bra. Det som inte funkar bra är att barnbidragen skulle döpas om och heta mammabidrag. Fast vi delar på alla kostnader går barnbidragen till mamman. Det innebär att vi inte får flerbarnstillägg för vår gemensamma son heller. Men om Mamman skaffar barn med sin nya får hon flerbarnstillägg. Verkligen Jämställt i sverige 2006!!
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Nu är barnen såpass stora att man sällan behöver vara hemma med dem när de är sjuka, men tidigare gjorde vi så att eftersom de bor hos mig är jag hemma första dagen/dagarna, blir det mer långvarigt tar pappan över, hemma hos oss.

Så jag tror det blev sådär 60-40, i praktiken. Ekonomin har vi inte brytt oss om.
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Kanske ingen optimal lösning, men jag har alltid varit hemma med henne när hon varit sjuk, ingen ide att tjata på pappan om det.:(
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Det är oftast jag som är hemma, men om jag skulle behöva åka till jobbet vilket har hänt några gånger under 6 år så är min sambo hemma. (Sambon är ej pappa till min dotter)

Min dotters pappa har varit hemma 2-4 gånger fast det är hos mig våran dotter bor.

Han har heller aldrig krävt att min sambo ska vara hemma med HANS sjuka dotter.

Måste jag och min sambo jobba så ställer ju självklart hennes pappa upp och är hemma med sin dotter. Han har ju rätt till ersättning från FK. Han har aldrig krävt lägre ersättning av underhållet. Han är glad om han kan ta sitt ansvar som PAPPA.

Att köra hem sitt sjuka barn till sin pappa är väl inget fel så länge det inte är allt för långt till den andra föräldern och barnet klarar av en kort resa...

1 nov så ringde dom från skolan och sa att min dotter var sjuk, det fick bli min sambo som hämta henne i skolan, för dotterns pappa var på kurs i Malmö och jag fastnade i köerna.
Min dotter fick tillbringa nästan 3 timmar i en bärgare.... och inte dog hon av det!!
Har en lastbil vält i snökaos och mamma sitter fast i köer så har man inte så mycket att välja på!! Som tur är har dom en slaf i bärgaren och så tar man med sig en bärbar dvd så är det som att vara hemma! Dessutom så ÄLSKAR min dotter trots feber att ÅKA BÄRGARE!

Sjuka barn mår oxå bra av frisk luft...
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Det låter ju jättebra!

För att lugna alla så verkar vi ha börjat få igång en diskussion med en lösning som båda känner sig nöjda med. Mitt jobb är viktigast mornar, så vi kan dela dan utan att han behöver jobba mindre. Nu är det bara logistiken som ska lösas.
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Att man ska ansöka förstår jag men att man måste vara överens har jag svårt att förstå? "Ingen" går väl frivilligt med på att få mindre pengar?
Kan man inte komma överens borde det ju finnas en beslutande instans som avväger vad som ska gälla.
 
Sv: Separerade - hur gör ni med VAB?

Vi är inte skilda och jag har hittills tagit all VAB (en dag:smirk: ).

Vi tänker försöka dela på dagarna men anpassa oss till vem som har svårast att vara borta från jobbet just den san/dagarna. Den prncipen kan väl även skilda föräldrar ha.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 844
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Modest
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
803
Senast: Luff
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 407
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp