• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sceptical
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 274
S

sceptical

Vi har bestämmt oss för att betäcka vårt kallblodssto nu i juli. Vi har pratat om det länge men aldrig kommit till skott, nu har hon åktpå en lättare muskelskada och ska bara ridas lättare det närmaste året så vi tänkte passa på.

Veterinären ska tas ut för att kolla att allt står rätt till och att det är en bra idé. Sen ska det plöjas böcker samtidigt som vi letar hingst.

Men hur hittar vi egentligen rätt hingst :crazy: Det lutar som att det kommer att bli en bruksnordishingst, vad talar emot det? Borde man välja enkallblodstravarhingst?
Här är hennes stam: http://www.allbreedpedigree.com/cica5

Snälla alla avelsproffs ös över mig med råd.

Sv: Sent ute?

Bara för att putta upp tråden så tycker ioaf jag inte att du är set ute.. men det gäller nog att bestämma hingst illa kvickt nu..

Det beror ju helt på vad ni är ute efter för avkomma. Vad är fölet tänkt att användas till? Trav, ridhäst, körhäst? Jag skulle personligen föredra en lättare kalllodshingst, men det är ju till mitt sto det. Vad är det för stam på stoet?

edit: såg nu länken:P

Planen för avkomman är att vi ska behålla själva till ridhäst och även lite smått körning. Lite lättare tävlingar i hoppning och dressyr och långa uteritter främst. Är en bruks för tung för det? Hur långt kan man gå med en så tung häst utan att den själv tar skada?

Just nu lutar det åt en brukshingst. Räknar man det som korsning måste man tänka på massa speciella saker när man inte håller sig inom rasen?
Naturlig betäckning är väll också att rekommendera?

Är det tänkt som en ridhäst, som ni kanske ska hoppa lite skulle jag föredra en lättare hingst för att ge bättre förutsättningar att göra det ni kräver av den. En brukshäst är ju inte särskilt väl lämpad till hoppning, även om det naturligtvis finns undantag.

Naturlig betäckning eller insemination är väl en smaksak och beror ju även på vilken hingst ni väljer. Jag har dock själv inte så stor erfarenhet av själva avelsbiten, så den får ni fråga någon annan om så att säga.

Avlar ni på en travhingst kan ni ju om andan faller på sätta den i träning och låta den gå premieloppen. Det kanske blir nåt av den:)

jag brukar förespråka att hålla sig renrasigt, men alla gör ju såklart som de själva vill.

själv föredrar jag seminering före naturligt, mindre risk för eventuella skador/infektioner. men självklart fungerar även naturligt, dock är det väl bättre dräktighetsprocent på semin.

jag brukar förespråka att hålla sig renrasigt, men alla gör ju såklart som de själva vill.

Jo jag vet att många gör det och jag själv i rätt stor utsträckning. Dock tycker jag inte riktigt att det är samma sak att korsa kallblodstravare och bruksnordsvensk eftersom dom ligger rätt när varandra. Men jag kanske har fel:confused:

dock är det väl bättre dräktighetsprocent på semin.

Jo och eftersom hon är 16 kanske vi kan behöva den där extra procenten tänkte jag. Eller är hon inte så gammal att det borde vara svårt att få det att ta sig?

Jo men vi prioriterar att den är viktbärande före att det kan bli något inom hoppning. Däremot att kunna sätta den i träning är en stor fördel för kallblodstravaren, vore kanske skoj. Även om hon själv aldrig är startad så har hon väll en hyffsad travstam som jag förstått det?

Jo jag vet att många gör det och jag själv i rätt stor utsträckning. Dock tycker jag inte riktigt att det är samma sak att korsa kallblodstravare och bruksnordsvensk eftersom dom ligger rätt när varandra. Men jag kanske har fel:confused:

Jo och eftersom hon är 16 kanske vi kan behöva den där extra procenten tänkte jag. Eller är hon inte så gammal att det borde vara svårt att få det att ta sig?

nja, beror på vad man menar med nära ;) raserna har haft delade stamböcker sen 1964.

om det är svårt att få det att ta sig har inte bara med ålder att göra.. 16 år tycker inte jag är nånting att oroa sig för åldersmässigt.

ang stammen så är den tyvärr inte mycket att hurra för i travsammanhang..
jag skulle ändå tro att det är bättre med en renrasig avkomma, tex om det skulle bli så att du måste sälja den någon gång.

nja, beror på vad man menar med nära ;) raserna har haft delade stamböcker sen 1964.

om det är svårt att få det att ta sig har inte bara med ålder att göra.. 16 år tycker inte jag är nånting att oroa sig för åldersmässigt.

ang stammen så är den tyvärr inte mycket att hurra för i travsammanhang..
jag skulle ändå tro att det är bättre med en renrasig avkomma, tex om det skulle bli så att du måste sälja den någon gång.

Ja men jag trodde ändå att dom låg ganska nära varandra trots att de haft skilda samtböcker länge. Jag hänger inte riktigt med kanske :p Fått för mig av någon anledning att det inte är lika "illa" att korsa mellan dom raserna.

Tråkigt att stammen inte var bra i travsammanhang. Då lutar det nog mer åt bruksen igen. Tror du att en renrasig vore mer lättsåld eller?

Om jag inte är helt fel ute så kan man registrera en ev avkomma efter en brukshingst undan ett kallblodstravarsto som renrasig nordsvensk.

Fick det förklarat då jag skulle betäcka mitt kallblodstravar sto med brukshingst. Men det är ju ett tag sen och eftersom det inte blev nogon sådan avkomma så är jag inte helt säker på hur det funkar.

Om jag inte är helt fel ute så kan man registrera en ev avkomma efter en brukshingst undan ett kallblodstravarsto som renrasig nordsvensk.
En avkomma mellan kallblodstravare och nordsvensk blir inget annat än korsning. Om du däremot använder en dölehingst kan du registrera den i Norge som döle.

Jag skulle använda en travarhingst då de (avelsföreningen) ger 4000:- till varje fött renrasigt föl. En annan anledning till att använda travare är att inom nordsvensken finns inga hingstar som står på semin.

Om du nu väljer en travarnordishingst kan du gå in på STC där kan du se inavelskoeffesienten.

Bara skriv in ditt stos namn så har du en fin stamtavla bakåt.
Du får leta på sidan jag kommer inte ihåg hur man hittade hingstarna.

http://www.travsport.se/shestinfo

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 580
Senast: smulan87
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 337
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka