Sensory bins och liknande aktiviteter

Sv: Sensory bins och liknande aktiviteter

Jag tycker det är jättekul att planera och göra lådorna.

Två av mina barn går 15 h i veckan på förskola. Bebisen är hemma. Är vakna 07-21 varje dag. Vi får ju ha en del saker planerade.

Fast om jag har fattat det rätt så är det ju inte så att man tar lite random prylar, hivar ner i en låda och skakar om för att sedan ger till barnen.

Man kan ju välja att göra en SB hur avancerad som helst, men också lättare för nybörjaren eller om man inte har jätte mycket tid för stunden.

Vad jag förstår så används olika material, man färgar och använder doft och smaker för att stimulera barnets sinnen och fantasi. Det är ju antagligen lite mer avancerat än en låda med leksaker.

Sedan är det väl bara fantasin, och möjligen tid och pengar som hindrar en. Sen är det klart att det kanske är den kreativa förälderns barn som kommer uppskatta det mest. Men det är väl helt fantastiskt om både barn och förälder kan få ut något av det?
Har man ett äldre barn och ett yngre, så kanske man kan göra det äldre barnet delaktig i själva byggandet och sedan de yngre i lekandet/upptäckandet.

kl

På min dotters förskola har de olika typer av sensory bins, bland annat har de ett sandbord, ett vattenbord och ett bord fyllt av pasta i olika former (okokad så klart). Borden har som en nedsänkning så de går att fylla med valfritt material. Det är väldigt populärt bland alla barn (1-5 år) och olika typer av lekar förekommer. Särskilt populärt bland de mindre barnen är att mäta, hälla och se hur mycket som får plats i ett mått och hur mycket som får plats i ett annat. Att bara känna och gräva är också spännande.
Vet att de även använder mindre lådor men är osäker på vad de innehåller.

Jag vet att vi hade en resurs på vår låg och mellanstadieskola, Gisela!! (stavas?) som det var VÄLDIGT populärt att gå till.:D Hon hade bla en låda med sand på sitt rum minns jag! Vi var JÄTTE nyfikna på den trotts att vi aldrig använde sandlådorna utomhus! Oj vad vi var avundsjuka på de barnen som fick gå till henne hyfsat regelbundet!

Intresset och nyfikenheten för sensory bins fortsätter kanske upp i åldrarna :)

Sedan är det väl bara fantasin, och möjligen tid och pengar som hindrar en.

Nja, jag tror snarare på lusten. Fantasi kan man ju ha, men om man tycker det är mördande tråkigt att lägga en massa tid och energi på att stimulera sinnena på olika uppfinningsrika sätt genom att konstruera sensory bins, så kommer det nog inte bli av ändå. Har man lust, så brukar det där med fantasin lösa sig - om inspirationen tryter kan man ju leta på nätet eller fråga på något forum. ;)

Sen tycker jag nog att sinnena stimuleras hela tiden ändå, såvida man inte förvarar barnen i ett mörkt, tomt rum, inpackade i bomull, i vanliga fall? Bygger man med klossar så stimuleras synen, känseln och hörseln, går man i skogen så stimuleras lukten, synen, hörseln och känseln, äter man mat så stimuleras synen, känseln, smaken och lukten, och så vidare.

Vad jag har förstått behöver man inte stimulera barns sinnen extraordinärt för att de ska utvecklas normalt, vi är skapta för att kunna utvecklas normalt med den stimulans som ett vanligt liv ger. Eftersom människan historiskt haft liten tillgång till sensory bins och liknande, så är vi ju anpassade till ett vanligt liv, så att säga, och det räcker med det för att vi ska kunna utvecklas normalt. Sen kan det ju vara kul, såklart, men jag tror inte det är nödvändigt för en normal utveckling. Ungefär som att en ipad är jätterolig, men inte strikt nödvändig för utveckling.

Jag tror att det jag har svårt med är att det liksom blir föräldern som ska leka, genom att först lägga en massa tid på att bygga upp en liten värld, och sen ännu mer tid på att städa upp allting efteråt - ska man verkligen stimulera barnens fantasi, så borde det väl vara de som gör sin egen sensory bin, och att den vuxna tillhandahåller material och kanske kommer med tips om hur man kan göra, ifall barnet vill eller behöver lite ny input om hur man också kan göra.

Jag kan absolut köpa att det även som vuxen kan vara kul att bygga "små världar", modeller etc, men vill man inte göra det på vuxenvillkor då, typ bygga en modellbåt eller liknande, och göra det så bra man kan, snarare än att bygga något som är lämpat för en tvååring att leka med?

Särskilt populärt bland de mindre barnen är att mäta, hälla och se hur mycket som får plats i ett mått och hur mycket som får plats i ett annat. Att bara känna och gräva är också spännande.
Vet att de även använder mindre lådor men är osäker på vad de innehåller.

Ja, sånt brukar vara uppskattat! Men det har väl barn lekt länge, bara att det inte kallats just "sensory bins"? Jag minns att jag tyckte det var jättekul att leka med vatten och mått när jag var liten, bygga små pyramider av glas och porslin, och hälla vatten på för att se vad som händer, bara att jag lekte den leken i diskhon i köket, eller byggde slott med vallgravar och dammar på stranden på sommaren, och inte just med en "sensory bin". Det känns lite som ett fancy namn på något barn har lekt med i alla tider, alldeles av sig själva?

Det är väl ingen som sagt att det är något nytt påhitt? Däremot är det ju hur bra som helst att det har fått ett namn så man kan googla på det.

Jag sitter inte och leker med mina barn i timmar, tycker det är bra om man kan starta dem, leka en stund och sen få göra det som man måste göra. Jag brukar ha min låda i köket så då kan vi ju prata när jag lagar mat.

Tack Vindvissla. Dessutom kan nog en normalbegåvad vuxen sätta ihop de flesta lådor på kortare tid än det tar att röra ihop en trolldeg. Min man har för övrigt byggt ett bilgarage och en lyftkran i trä till våra barn. Det tog ganska lång tid och han tyckte det var kul, jag antar att det också var överdrivet?

På en babygrupp som jag går till (pekip) presenterade ledaren en väldigt enkel "sensory play" (man behöver ju inte vara nobelpristagare för att förstå att just sensory bins omfattar någon slags låda): hon klickade helt enkelt ut badskum på golvet (på en gummimatta).

Men varför kalla det sensory play, och inte bara helt vanlig lek? Eller vad skiljer sensory play från annan lek, känseln är väl alltid involverad när man leker?

Man kan ju för all del googla på vattenlek också, eller helt enkelt använda den egna fantasin?

Ja absolut.

Förstår du ärligt inte tänket med lådorna? Eller driver du med oss för att du gillar att diskutera?

...fortsättning (var tvungen att lägga ett barn mitt i alltihop)...

Hon gjorde skummet i en sån där tupperware-grej som man skakar för att vispa grädde i. (Vad heter de?). Det tyckte jag var rätt smart, så kunde hon lätt göra mer skum.

Den leken kommer jag nog att bygga ut för att bli rolig för storebror också - fast först i sommar när man kan vara ute. Tänkte ta lite vatten i en plaskpool eller vår stora låda, slänga i ett hörn av en badvattenfärgtablett, lite skum och ett rör med vattendjur i plast som jag har liggande i skåpet. Raklödder kunde nog vara kul också men min son gillar inte det och dottern är för liten.

KL

Sökte på "sensory play" på Pinterest och fick upp en hel massa intressanta idéer. Att lägga isbitar (gärna färgade) i ljummet vatten och låta barnen leka med dem kan vara riktigt kul :)! Har vi gjort på jobbet ibland.

Tillägg: Lade in en länk. Men som jag misstänkte fungerade den inte. Men om man är medlem på Pinterest rekommenderar jag en sökning där!

Senast ändrad:

Hehe barn är ju olika men jag ser en mardröm framför mig. Först har jag gjort en bin. Sedan ska A ha lust att leka med den just då. När han lekt i tre minuter inser han att han ska mata gunghästen med träden. Lasta sanden i tåget. Sprida stenarna över golvet. Plastjuvelerna hamnar i piratskeppet. Sedan får jag dammsuga upp de dyra delarna eller så grälar vi o gråter :D man får såklart dressera dem först till att leka rätt. Men det är för mycket jobb tycker jag nog. Men så jobbar jag heltid o A är 7-5 på dagis.

Rita o baka o pärla får duga.

Vi har diskho pall o porslin:)

Isbitarna verkar kul.

Senast ändrad:

De får leka så länge de leker i lådan. Jag bryter leken när det börjar flyga saker över köket.

Här är två lådor som vi har gjort här hemma. Väldigt simpla och kul på olika sätt.

En med havregryn och byggfordon:
IMG_7463.JPG

IMG_7464.JPG

Och en med skogstema (två sorters trolldeg, plastdjur, träträd, kottar, stenar, lagerblad, mejram och maskrosor). Den tog lite längre tid att "förbereda" eftersom vi gjorde trolldegen ihop. Men eftersom storebror tycker att det är kul att mäta och blanda och röra så var det ju en del av leken. Jag skyndade mig att ta den här bilden innan de hade börjat, så här ligger ännu alla delar var för sig... Bara rådjurskidet som har börjar käka lite trolldeg.

20140430_154030(1).jpg

Eftersom de badar så fint ihop nu har jag börjat fundera lite på vad man kan hitta på i badkaret. Growing A Jeweled Rose har massor med idéer på sensory baths, men de flesta är lite för avancerade för oss ännu. Mina barn har precis börjat uppskatta färgbomber i vattnet plus att jag tycker det verkar lite äckligt att bada i spaghetti liksom. Tror jag lägger mig på en annan nivå...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka