Sv: Sensory bins och liknande aktiviteter
Sedan är det väl bara fantasin, och möjligen tid och pengar som hindrar en.
Nja, jag tror snarare på lusten. Fantasi kan man ju ha, men om man tycker det är mördande tråkigt att lägga en massa tid och energi på att stimulera sinnena på olika uppfinningsrika sätt genom att konstruera sensory bins, så kommer det nog inte bli av ändå. Har man lust, så brukar det där med fantasin lösa sig - om inspirationen tryter kan man ju leta på nätet eller fråga på något forum.
Sen tycker jag nog att sinnena stimuleras hela tiden ändå, såvida man inte förvarar barnen i ett mörkt, tomt rum, inpackade i bomull, i vanliga fall? Bygger man med klossar så stimuleras synen, känseln och hörseln, går man i skogen så stimuleras lukten, synen, hörseln och känseln, äter man mat så stimuleras synen, känseln, smaken och lukten, och så vidare.
Vad jag har förstått behöver man inte stimulera barns sinnen extraordinärt för att de ska utvecklas normalt, vi är skapta för att kunna utvecklas normalt med den stimulans som ett vanligt liv ger. Eftersom människan historiskt haft liten tillgång till sensory bins och liknande, så är vi ju anpassade till ett vanligt liv, så att säga, och det räcker med det för att vi ska kunna utvecklas normalt. Sen kan det ju vara kul, såklart, men jag tror inte det är nödvändigt för en normal utveckling. Ungefär som att en ipad är jätterolig, men inte strikt nödvändig för utveckling.
Jag tror att det jag har svårt med är att det liksom blir föräldern som ska leka, genom att först lägga en massa tid på att bygga upp en liten värld, och sen ännu mer tid på att städa upp allting efteråt - ska man verkligen stimulera barnens fantasi, så borde det väl vara de som gör sin egen sensory bin, och att den vuxna tillhandahåller material och kanske kommer med tips om hur man kan göra, ifall barnet vill eller behöver lite ny input om hur man också kan göra.
Jag kan absolut köpa att det även som vuxen kan vara kul att bygga "små världar", modeller etc, men vill man inte göra det på vuxenvillkor då, typ bygga en modellbåt eller liknande, och göra det så bra man kan, snarare än att bygga något som är lämpat för en tvååring att leka med?