M

MinOdinn

Hej!

Jag är på jakt efter ett par senskydd fram till min islandshäst som jag satsar på hoppningen med. Och vi vet ju alla att islandshästars ben inte ser ut som ponnys.

Köpte ett par i storlek cob men de visade sig vara på tok för långa.
Jag misstänker att ponny kommer vara för smala.

Eftersom jag inte alls är insatt i utrustningsvärlden undrar jag då: är det någon som vet om det finns något märke/modell som är anpassat mer för grövre, relativt korta ben? För alla hästar har faktiskt inte likadana :angel:

Skickar med en bild på lilla herrns ben i uppdraget läge.
b9eo1w.png

Tack!

Sv: Senskydd.

är inte så bra på olika märken, men du kan ju ta med en tumstock till affären och mäta på alla ponny skydd hur långa de är och jämföra med cob skydden som du har.

benen ser inte så grova ut, min kompis har ponyskydd till sin guling som är betydligt grövre. Jag gillar eskadron o jw.

Du kommer absolut få på pony skydd på din isis. Jag har haft ponny på mina c och cob på vissa av mina d. Men dp har de varit betydligt grövre än din! Ponny är inte så små som man tror.

Tycker inte att hästens ben ser särskilt grova ut, men ska du nu tvunget ha senskydd för grövre ben så säger jag Veredus.

Haha, sluta tjata om att de inte är grova, det är de visst :(
Cobskydden var alldeles för tighta, men det kanske berodde på modellen? (Läder spännen, typ stroppar, över framsidan)

Tycker faktiskt din häst inte ser ut att ha speciellt grova ben, finns massor ponnyraser som har rejäla ben. Jag hade ponnyskydd när jag red islandshäst, det gick fint. Men jag hade nog valt med kardborre och resår snarare än läderremmar, för då upplever jag att passformen blir bättre.
Jag rider stor häst nu, och har bl.a. Eskadronsenskydd som jag tycker är töjbara åt alla håll, och ofta de i strl full passar ofta de med lite kraftigare benstomme.

Men som någon sa, ta med ett måttband/tumstock och mät höjden på skydden.

Förlåt, men jag bara måste :angel:
Jag tycker inte att benen ser så värst grova ut. Vanliga ponnyben, skulle jag säga.
Senskydd ska ju sitta ganska tight, men det vet du säkert redan. De jag har liksom "fastnar på plats" utan att vara fastspända, inte hårt-tight men tight. Sen måste jag såklart spänna så de inte åker av när jag rider, men ändå :p
Islandshästen jag har börjat rida har min gamla ponnys senskydd, de är storlek S, som jag skulle tro är ungefär som ponny. Transportskydd osv har den i storlek ponny iallafall.
Men som någon annan sagt, prova såna i hård plast med resår + kardborre, de är oftast lättast att då bra passform med. Jag törs faktist så gott som lova att t.ex. hööks plastsenskydd med resår i storlek S (bara som exempel, annat märke i samma storlek också såklart) passar din häst.

Cobskydden var alldeles för tighta, men det kanske berodde på modellen? (Läder spännen, typ stroppar, över framsidan)

Det kan ju absolut vara så att dom är "grova" för dig, men somsagt då ska du mnog inte ha läderspännenoch stroppar utan mer resår :D
testa :
Lamicell PRO , underbara senskydd som sitter BRA , :p

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
16 123
Utrustning Jag har en liten irländare 1,58 m hög med korta och ganska grova skenben. Hon slår sig inte på benen, men jag vill gärna ha senskydd...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 606
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar