Senskadefunderingar

Djurjouren

Trådstartare
Jag fick en böjsenskada på min ena travare efter sista provloppet:cry:
Hon har mig veterligen inte haft några problem innan.
Hon sänkte dock sin tid med 4 sekunder, gick 16 full väg. Kan 4 sekunder spela sån stor roll?
Till saken hör att jag har henne lindad i loppen och det var en varm dag och jag lindar med gummipaddar (vanliga inom travet) och benen var rejält svettig när jag tog av dem och hon var märkbart irriterad och stod och stampade.
Jag såg när jag dushade henne efter loppet hur bägge frambenen svällde till den klassiska bananformen så jag släppte allt jag hade och kylde ben i några timmar och satte sen en vän att fortsätta kyla medan jag körde iväg och köpte zinklimbinda som jag sen satte på.
Släppte ut i hagen direkt efter eftersom de går ute dygnet runt och jag inte såg nån anledning att bryta det.
Nästa dag körde jag laser 3 gånger 20 minuter på varje ben samt kylde en gång. Magneter på och ut i hagen igen med zinklim.
Nästa dag var ena benet i perfekt skick, all bananform var bort aoch hon ömmade inet för tryck. Totalt ohalt.
Det andra benet var svullet i STOR banan men hade ändå lagt sig såpass mkt att jag såg att gaffelbandet förmodligen fått sig en smäll oxå då hon var rejält öm vid förgreningen.
MEN..... Hon har en rejäl hudirritation på bakisdan av senan med massor av var som kladdat av sig på padden.
Körde laser 3 gånger om dagen och en gång kyl i en vecka, ute dygnet runt.
Ena benet är perfekt, som nytt , det andra är pyttelite svullet men såpass ömt att jag inet får palpera det ordentligt. Det kommer var ur hudirritationen varje dag och jag är så nyfiken på om det är en senskada eller om man kan få en bananreaktion bara pga hudirritationen eller om det är en senskada på riktigt.
Bananformen är helt borta men det är svullet och ömt,både på böjsena och gaffelband.
Hon är 100 % ohalt.
Hur mkt ger lasern? Kan jag ha fått en "falsk" läkning med hjälp av den?Jag har aldrig kört laser på en böjsena så jag har ingen erfarenhet att jämföra med.
Senskador har jag dock sett MASSOR och jag har aldrig sett en sån här snabb läkning.

Nån som kan berätta mer?
Jag har fått tid på klinik på måndag för att lysa senan, innan dess kan jag bara spekulera.
Det retar mig att detta hände, hon var extremt formtoppad för ett lopp, irriterande om jag missbedömt hennes hållbarhetsförmåga för träning till denna milda grad. Har lagat henne efter proffsträning hela vintern, skrittat TIMMAR, masserat, tränat och haft mig.
Hur lång läkning har Ni haft på senor som ni kört laser på minst en gång varje dag (om nu nån gjort det).
Jag funderar på att simma henne under konvalecenttiden, nån som har erfarenhet av det?
 
Sv: Senskadefunderingar

Jag har inte svaren på dina frågor men...

Beroende på vilka tider vi pratar om kan 4 sekunder vara VÄLDIGT mycket!

Finns det någon möjlighet att hon blivit "bandagebränd"? Du verkar inte helt säker på att hon har en böjseneskada. De flesta blir väl åtminstone lite halta vid en böjseneskada? Bandagebränning kan ju ge "gult klet" och svullet ben.

De jag känner som simmat hästar under senskaderehab tycker det har fungerat bra.
 
Sv: Senskadefunderingar

Håller med Solros, inte för att jag håller på med travare, men 4 sekunder är mycket! Oavsett om man håller på med trav eller galopp. Jag hade absolut reagerat!
Hade det varit min pålle hade jag tagit in på klinik och ultraljudat, bästa resultatet får man efter ett par dagar, men det kanske du vet?
 
Sv: Senskadefunderingar

Nej jag vet inget alls om sånt.När man jobbar med travare så får de en senskada och så skickar man hem dem till ägarna och ser dem ett halvår senare typ..... Det har gått 10 dagar på måndag, så lång tid tog det att få tid:crazy:
 
Sv: Senskadefunderingar

Jag hoppas verkligen på banadgebränning, (av två onda ting....)
Kommer aldrig mer att linda i lopp efter detta...
 
Sv: Senskadefunderingar

Det som händer när man kör med laser är bara att själva svullnaden försvinner fortare, tyvärr läker inte senan fortare vad än alla alternativbehandlare säger(har arbetat hos en som har erfarnhet av detta). Du måste nog tyvärr ultraljuda regelbundet för att se läkningsprocessen och gör det nu, jag ställde av min för en vad jag trodde var en senskada, ultrade efter tre månader, inga synbara skador och det syns direkt, han hade fått en kläm av skydden bara, så nu ultraljudar jag direkt vid misstanke o slipper onödig viloperoider... simning bör vara ok men hör med vet efter ultraljud så vet du vad just din hästs skada tål
 
Sv: Senskadefunderingar

Direkt efter en senskada ser man inte bra ändå p g a svullanden... 10 dagar är bra, då kan nog veterinären göra en bedömning av skadan, om det nu är en senskada.

Jag är lite nyfiken av mig, varför hade du bandage fram?
 
Sv: Senskadefunderingar

TACK:love:
Det var precis sån info jag var ute efter. Jag vet ju att lasern är äckligt skrämmande bra på att ta bort svullnader och det är just den risken jag är rädd för, dvs att jag bara tagit bort symptomen men att skadan är kvar.Tack igen!!!!
 
Sv: Senskadefunderingar

Bandage fram.... Det är en gammal grej. Jag jobbade hos en tränare som hade en del ideer och en av dem var att om man har en häst som belastar benen på ett visst sätt och dessutom är av det vekare slaget så verkar det som att lindade framben får dem att våga/vilja ta ut sig mer. Jag har sett stora skillnader på hästar lindade och olindade. Låter knäppt men är effektivt.
I detta fallet typ 4 sekunder....... På gott och ont........
 
Sv: Senskadefunderingar

Djurjouren skrev:
Bandage fram.... Det är en gammal grej. Jag jobbade hos en tränare som hade en del ideer och en av dem var att om man har en häst som belastar benen på ett visst sätt och dessutom är av det vekare slaget så verkar det som att lindade framben får dem att våga/vilja ta ut sig mer. Jag har sett stora skillnader på hästar lindade och olindade. Låter knäppt men är effektivt.
I detta fallet typ 4 sekunder....... På gott och ont........

Om hästen känner av ett problem, och du genom att bandagera kan hjälpa den är det inte konstig att den springer fortare. Det är roligare att ta i om det inte gör ont.

De som hjälps av frambensbandage, hur belastar de benen? Är de benen eller huvudet du syftar på när du skriver vekare slaget?
 
Sv: Senskadefunderingar

Ir-terapi som inte är riktigt samma sak som laser har dom bevisat med hjälp av ultra ljud att skadan läker upp till 60% snabbare. Självklart ska en veterinär kolla på skadan först men sen kan man använda IR-ljuset för att hjälpa till att läka skadan. Dom har oxå sett att senan återgår till sitt ursprungliga skick eller blir starkare än innan. Därför ska man alltid behandla båda benen så att den andra senan inte blir svagare än den andra. Sen ska man alltid göra regelbunda UL kontroller så man ser att senan läkt ut ordentligt innan dom sätts i träning igen.

Lycka till!
 
Sv: Senskadefunderingar

Tack för alla svar:bow:
Var och lyste senan igår och den var hel, "bara" sårskada på huden:bump: :bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: hanny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 340
Hästvård Vår ena häst rök ihop med en hagkamrat i förrgår och var ordentligt halt. Hon har fått en smäll ca 5 cm nedanför hasen. En reva över...
2
Svar
22
· Visningar
2 882
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp