M
md5krist
I går kom en av hästarna in från hagen utan framsko och med en svullnad runt senan. Vi kunde inte riktigt avgöra om det var senan som var svullen eller ej. Men det kändes inte som en "vanlig" svullnad. Den började precis bakom gaffelbandet och gick bakåt, och var ca 5 cm lång och slutade precis över kotan. När benet var belastat tyckte vi att senan kändes, men med upplyft ben så var det mer tveksamt. Hon var inte halt, öm eller hade någon bananform på senan. Men det var som sagt en ganska tydligt avgränsad svullnad vid senan, inte en vanligt diffus svullnad som gick hela vägen ned till kotan.
Jag kylde först med vatten och lite senare med kylpåse. Sedan stod hon lindad (som vanligt) med BoT-paddar under natten.
Senare satt jag och letade info om senskador och tänkte åka till klinik idag för att få det ultraljudat ifall, ifall.
Men, i morse var svullnaden i stort sett borta. Så uppför sig väl ändå inte en senskada?? Har bara haft en senskadad häst och det var nog ca tio år sedan. Men såvitt jag kan komma ihåg var han svullen länge och det kvarstod en förtjockning av senan även efter han var helt ok igen.
Jag kylde först med vatten och lite senare med kylpåse. Sedan stod hon lindad (som vanligt) med BoT-paddar under natten.
Senare satt jag och letade info om senskador och tänkte åka till klinik idag för att få det ultraljudat ifall, ifall.
Men, i morse var svullnaden i stort sett borta. Så uppför sig väl ändå inte en senskada?? Har bara haft en senskadad häst och det var nog ca tio år sedan. Men såvitt jag kan komma ihåg var han svullen länge och det kvarstod en förtjockning av senan även efter han var helt ok igen.