Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så om du själv slagit i tex en stol och får ett blåmärke och blir öm så du haltar 2 dagar åker du till akuten?
Då hästen ej varit särskilt påverkad och redan efter 2 dagar nästan bra, är jag osäker på klinikbesök. Haft kontakt med veterinär som sett film på hästen, tycker att de kan vara både det ena och andra eller inget. Därför jag ville ha tydligare motivering till varför man valt att tex åka till veterinär. .
Min häst hade dom symptomen när han hade ett sömtryck. Har du testat ta av skon? Tänkte eftersom det kom dagen efter skoning så kan det ju ha med det att göra.Behöver lite hjälp med tankar!
Bakgrund :
Hästen är super fin, välmusklad och i god kondition.
Tisdag, tappat en sko vänster fram (hade gått någon vecka för länge innan omskoning, men inte illa på något sätt).
Skos onsdag. (Var tyvärr ej på plats, men gick som vanligt utan några bekymmer).
Torsdag, rider, men är stapplig/svag hälta i trav. Något svullen/svampig insida senan precis nedanför knät vänster framben.
Fredag, likvärdig liten svullnad/svampig och väldigt svag hälta. Bandagerad med Zinkbandage.
Lördag lite svag hälta. Vet ej svullnad/svampig då bandaget fick sitta kvar 1 dag till.
Söndag, bort med bandage, svullnaden/svampighet borta. Hältan nästan helt borta men finns en antydan kvar. Men mycket bättre.
Ingen värme i hoven eller benet.
Hade ni åkt till veterinären för detta? När och varför?
Ja tänker många tankar . Senskada? En sträckning? Spark?
Några tankar från er.....behöver jag hjälp med!
Och är man tveksam är det väl bättre att kolla en gång för mycket? Sen fattar jag ju att det kanske är svårt ekonomiskt och praktiskt, men det hör liksom till.För att jag är tveksam till att det är en skada som är mer än lite vila och blir bra sedan. Har varit i kontakt med veterinär som inte akut tycker jag behöver komma. Om det änns behövs.
Behöver lite hjälp med tankar!
Bakgrund :
Tisdag, tappat en sko vänster fram (hade gått någon vecka för länge innan omskoning, men inte illa på något sätt).
Skos onsdag. (Var tyvärr ej på plats, men gick som vanligt utan några bekymmer).
Torsdag, rider, men är stapplig/svag hälta i trav. Något svullen/svampig insida senan precis nedanför knät vänster framben.
Fredag, likvärdig liten svullnad/svampig och väldigt svag hälta. Bandagerad med Zinkbandage.
Lördag lite svag hälta. Vet ej svullnad/svampig då bandaget fick sitta kvar 1 dag till.
Söndag, bort med bandage, svullnaden/svampighet borta. Hältan nästan helt borta men finns en antydan kvar. Men mycket bättre.
Jag skulle definitivt åkt in till klinik omgående och röntgat/ultraljudat. Min häst trampade/drog av sig en sko och det resulterade en mindre ligamentsskada.
Yes precis! Det var så lurigt i detta fallet också, då det inte syntes något på rakt spår utan enbart på böjt efter provokation. Hade antagligen blivit mycket värre om hästen fått busa i hagen då han inte har "såpass ont" av det för att själv fatta att han ska låta bli!Precis, och en mindre skada blir ju större om man fortsätter rida alt. låter hästen rocka loss i hagen etc.
Hade antagligen blivit mycket värre om hästen fått busa i hagen då han inte har "såpass ont" av det för att själv fatta att han ska låta bli!
Hur har det gått?Behöver lite hjälp med tankar!
Bakgrund :