T

tello

Min nya 5-åriga häst har fått en senskada på hö bak troligtvis pga att han slet av sig en sko. I 5 veckor fick han gå i en 10X10 m hage och allt läkte jättefint enl. vet. Sedan gjorde vi hagen lite större ca 10X20 i och allt gick bra i en vecka tills igår. När jag kom ut till honom sprang han fram och tillbaka och var helt genomsvettig. Troligvis blivit rädd för något...och senare sprang han igenom staketet. Då tog jag in honom och benet var svullet igen...

Idag testade jag att släppa honom i en större hage pga att han ändå bara springer fram och tillbaka i den lilla hagen, tänkte att detta skulle lugna honom men icke... han blev så glad att han hoppade och bockade och galopperade och halkade och you name it....nu ikväll är benet jättesvullet men det känns inte sådär svampigt som det gjorde i början av skadan...

Har den nu gått upp igen, skadan?
Vad gör man då, är jag tillbaka på ruta ett igen?
Kommer han att bli bra?

Vad säger ni kloka människor?

Sv: Senskada

Om du har en konstaterad senskada så är ju konvalescenstiden ungefär 12 månader och att då släppa hästen i en hage där han kan springa efter 5 veckor är väl kanske inte att rekommendera... Ja, senskadan kan ha gått upp! En sjukhage skall inte vara så mycket större än en box egentligen, för har du en senskada får han absolut inte springa okontrollerat. Rörelse skall ske under kontrollerade former och första 2 månaderna endast bestå av skritt för hand ca 10-15 min två gånger om dagen helst på asfalt på rakt spår. Sedan får man sitta upp och skritta på rakt spår och hårt underlag med ökad tid vartefter och efter några månader när veterinär kontrollerat läkningen börja trava på rakt spår, dvs DET TAR TID för senor att repareras. Allt beror också på hur gammal hästen är och hur stor skadan var. Är det illa kan man bli tvungen att bygga en liten sjukhage för många månader framöver där han knappt får plats med ett travsteg. Deprimerande - ja - men tar man den tiden är prognosen ofta god. Jag skulle åka till vet och undersöka igen!

Hej det är tråkigt med senskador har en med med senskada. Vi köpte back on track den med pad och höljet i neopren med kardborr knäppning har visat positiva resultat så det hade jag provat. Vill du ha adressen dit vi köpte de så pm mig. Hon var tjockare om benet inte svullen eller gallig men tjockare vet sa att det betydde på ärrvävnad men svullnaden försvinner med back on track plus hon går bättre.

Hm jag vet, inte så smart att släppa honom där...
För övrigt har jag gjort enl. vet. rekommendation. Liten hage, skritt för hand ca 5 min om dagen i en månad mm och väldigt långsam igångsättning där efter. Jag vet att det tar tid med senskador men vad göra om han plöjer genom elstaket? Enda alternativet är väl i så fall boxvila? Vet. bedömde skadan som ganska lindrig. Ska prata med henne igen...

Snickra en trähage med elrep också i så fall för skall hästen stå på box halva vintern så blir han nog väldigt deprimerad och du också för den delen av att veta hur dåligt han mår av isoleringen. Det ger ju i alla fall lite visuell stimulans om dagarna om han kan vara ute och se kompisarna.

Hej det är tråkigt med senskador har en med med senskada. Vi köpte back on track den med pad och höljet i neopren med kardborr knäppning har visat positiva resultat så det hade jag provat. Vill du ha adressen dit vi köpte de så pm mig. Hon var tjockare om benet inte svullen eller gallig men tjockare vet sa att det betydde på ärrvävnad men svullnaden försvinner med back on track plus hon går bättre.

Jag har också använt Back on Track vid en senskada med mycket goda resultat!

Grejen är ju att veterinärerna ofta vill att hästen ska ut i hage efter den inledande konvalescensen. Då är problemet att avgöra hur hästen kommer att bete sig där. Jag har redan haft diskussionen med min veterinär om hur sjutton man löser konvalescensen. Hästen skadade sig 1½ vecka innan besöket på klinik (skada djupa böjsenan VB efter att ha rullat fast i boxen), då vet rek 10 dagar boxvila efter klinikbesöket (den tid hästen står på smärtstillande) och sen vill se hästen i liten sjukhage/boxhage (som succesivt ska utökas). Jag jänner dock hästen och vet att det blir lattjo lajbans i hage, även om den är liten. 99% av tiden är han lugn, den sista procenten är det fullt ös medvetslös.

och, hur gärna vet än vill se hästen ute, så han kommer stå i sin box (stor iofs) tills han utan risk kan ta de där skutten. helt enkelt för det inte går att riskera att släppa i hage. Men EGENTLIGEN vill vet se honom i pyttehage ganska snart (för rörelsen), men det hänger ju på att hästen är lugn. Kan han inte det är det box, och just nu är budet året ut på box i alla fall :crazy:

Jag VET ju hur hästen reagerar så för mig är det ju lätt att tala om för vet att 'eh, är det en bra ide? Han busar i hage'. Men det fanns ju en FÖRSTA gång för det, då jag kunde hamnat i exakt samma situation som trådskrivaren. Så man ska inte döma alltför hårt.

(Och det kommer alldeles säkert en dag när jag endera tar riksen att prova släppa i liten hage, alt 'tror det ska gå bra' och ev får ångra det)

Hej!

Boxvila idag och svullnaden har gått ner. Min häst är också lugn 99% av tiden men får sina glädjeryck rätt vad det är.

Han får stå på box tills vi har gjort i ordning en liten "boxhage" med ordentligt underlag och staket. Sedan får vi succesivt försöka utöka igen...

Hej!

Boxvila idag och svullnaden har gått ner. Min häst är också lugn 99% av tiden men får sina glädjeryck rätt vad det är.

Han får stå på box tills vi har gjort i ordning en liten "boxhage" med ordentligt underlag och staket. Sedan får vi succesivt försöka utöka igen...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V