LinnéaL

Trådstartare
Skriver av mig lite. Köpte en ny kompis i mars. En treårig tjej med ett hjärta av guld. :love: I maj upptäckte jag att hon var diffust halt på något av frambenen där hon nyligen fått skor på för första gången. Blir nervös och tillkallar hovslagare för att visitera hovarna. Samma dag som han ska komma får jag ett samtal från stallägaren. Min tjej har blivit sparkad i hagen. Jag kastar mig ut och mycket riktigt. Sparkad ungefär vid armbågsleden höger fram. Hästen får feber och har jätteont så vet får komma ut. Han syr ihop henne och säger att det nog kommer att ordna sig. Hon blir mindre halt snabbt, men jag bokar tid på klinik för hältutredning av den första diffusa hältan som jag i ärlighetens namn inte ser längre, men vill ändå vara på den säkra sidan. På kliniken röntgar man även sparkskadan. Det visar sig vara ett avslaget benfragment vid armbågsleden. Den diffusa hältan är förmodligen en inflammation i läderhuden i båda framhovarna. Dessutom har älsklingen en avlastningshälta i diagonala bakbenets kotled...

Hagvila i 4 veckor och sedan återbesök. Tjejen mycket bättre - får rådet att vila henne på sommarbetet i två månader och sedan återkomma - och då ska hon förmodligen vara bra. Glädje i massor. Hon ska bli bra!

Betessläpp i går - hurra vad kul sa tjejorna! Kom dit efter jobbet idag - vem kommer travande haltande mot mig? Samma höger fram, men ytliga senan under carpus denna gång. Veterinär ute på kvällen, boxvila igen. Min stackars lilla tjej. Hur mycket otur kan en och samma häst ha inom loppet av ett par månader?

Usch, din stackare! :crazy:

Har själv en riktig otursfågel så jag vet hur det känns... Hoppas att hon kryar på sig snart!

Usch vad tråkigt, men hade hon nu alltså åkt på en riktig senskada eller en varning? Hur lång boxvila ordinerades hon?

Vet inte ännu om det är en varning (hoppas hoppas) eller värre än så. Ska in på klinik och undersöka med ultraljud på fredag, då blir jag förhoppningsvis klokare. Fram tills dess står hon givetvis på boxvila (arg treåring vill inte vara inne själv.. :crazy:).

Vissa verkar vara mer olyckskorpar än andra och min tjej är det i kvadrat. Vill bara att hon ska få gå på bete och ha det bra - håll tummarna för henne på fredag!

Hej!
Vet PRECIS hur det känns, du är inte ensam ska du veta.
Jag köpte min häst i april förra året.
Har haft 2 grova hovsprickor, hovledsinflammation i båda fram + att vi upptäckte pålagringar. Nu har hon haft en inflammation i sulan i en bakhov men vet sa att den var helt läkt. MEN hästen är 4 grader halt.

MVH

HURRA HURRA - på ultraljudet visade det sig att senan var helt oskadd, men att bindväven runt omkring var lite skadad. Tjejen är dock helt ohalt nu och får gå ut på bete igen imorgon! :bump:

Usch, låter hemskt. Hoppas att det går bra med hältan. Hur kan skadan vara utläkt om hästen har en fyragradig hälta? :confused:

Usch hältor är inte nå kul.Min gamling har en gaffelbandsskada som kommer tillbaka varje sommar,vet ej varför :confused:.Jag rider bara i skritt och lite jogg möjligtvis och den kommer bara tillbaka.....allt känns rätt hopplöst. Men nu har jag börjat med back on track vaddstycken och hoppas på förbättring.Man ser verkligen hur torra och fina benen blir. Det sjuka benet ser man inte så mycket på men det kommer med tiden.Det är ju rätt lång konvalecens på sådana skador. Hoppas det löser sig :smirk:

Back on track - jag fick höra talas om detta igår, har alldrig hört om det förrut. Kan du berätta lite om vad det är ock hur man använder det? vad kostar det?

En varning på senan är en överuttänjning eller en uttröttningsskada på böjsenorna - ytliga och djupa. Först kan man märka den genom att hästen blir varm på senan under karpus - DÅ ska man reagera. Gör man inget då och använder hästen som vanligt blir hästen tydligt halt, öm och varm (och svullen). Vad man ska göra om man misstänker en senskada/varning är att akut kyla det skadade området i 20 minutersintervaller, gärna med is (har man inte det kan man kyla med kallvatten). Ställ hästen på boxvila kontakta givetvis alltid en veterinär så fort du kan. Linda också hästens ben med zinkaband för att motverka svullnad. Zinkaband finns inte längre att köpa på alla apotek, men ditt apotek kan beställa från apoteket vid djursjukhuset Ultuna i Uppsala.

Kan man med blotta ögat eller genom att känna på skadan om det är en varning eller om det är en "riktig" senskada? Eller kan man inte veta det förrän man gjort ultraljud??

Jo, det är klart att man gör, men jag menar om VETERINÄREN kan bedömma om det är en vraning eller en "riktig" senskada. Ska till vet på måndag för undersökning, men ultraljud blir det inte förrän senare.

Jag är också lite nyfiken på Back on Track. Är det någon som har erfarenheter av det?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 090
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare