LinnéaL
Trådstartare
Skriver av mig lite. Köpte en ny kompis i mars. En treårig tjej med ett hjärta av guld. I maj upptäckte jag att hon var diffust halt på något av frambenen där hon nyligen fått skor på för första gången. Blir nervös och tillkallar hovslagare för att visitera hovarna. Samma dag som han ska komma får jag ett samtal från stallägaren. Min tjej har blivit sparkad i hagen. Jag kastar mig ut och mycket riktigt. Sparkad ungefär vid armbågsleden höger fram. Hästen får feber och har jätteont så vet får komma ut. Han syr ihop henne och säger att det nog kommer att ordna sig. Hon blir mindre halt snabbt, men jag bokar tid på klinik för hältutredning av den första diffusa hältan som jag i ärlighetens namn inte ser längre, men vill ändå vara på den säkra sidan. På kliniken röntgar man även sparkskadan. Det visar sig vara ett avslaget benfragment vid armbågsleden. Den diffusa hältan är förmodligen en inflammation i läderhuden i båda framhovarna. Dessutom har älsklingen en avlastningshälta i diagonala bakbenets kotled...
Hagvila i 4 veckor och sedan återbesök. Tjejen mycket bättre - får rådet att vila henne på sommarbetet i två månader och sedan återkomma - och då ska hon förmodligen vara bra. Glädje i massor. Hon ska bli bra!
Betessläpp i går - hurra vad kul sa tjejorna! Kom dit efter jobbet idag - vem kommer travande haltande mot mig? Samma höger fram, men ytliga senan under carpus denna gång. Veterinär ute på kvällen, boxvila igen. Min stackars lilla tjej. Hur mycket otur kan en och samma häst ha inom loppet av ett par månader?
Hagvila i 4 veckor och sedan återbesök. Tjejen mycket bättre - får rådet att vila henne på sommarbetet i två månader och sedan återkomma - och då ska hon förmodligen vara bra. Glädje i massor. Hon ska bli bra!
Betessläpp i går - hurra vad kul sa tjejorna! Kom dit efter jobbet idag - vem kommer travande haltande mot mig? Samma höger fram, men ytliga senan under carpus denna gång. Veterinär ute på kvällen, boxvila igen. Min stackars lilla tjej. Hur mycket otur kan en och samma häst ha inom loppet av ett par månader?