kkristoferson

Trådstartare
Min häst har en senskada (ytliga böjsenan fram), svullnad och värme har gått ner, det ser jättefint ut, ska tillbaka på ultraljud om två veckor. Han ska nu promeneras på hårt underlag och får gärna gå ute i mindre hage.

Mitt problem är att han inte kan gå ute... Även om han har sällskap så får han frispel om någon av de andra hästarna strosar iväg (de är sex killar som går tillsammans och han trivs med alla) för en vecka sen svullnade senan upp och blev varm igen och jag började om med kylning fyra gånger per dygn. Nu har det tack och lov lagt sig igen, men vad ska jag göra?

Tack och lov är jag egen företagare och har lite jobb för tillfället, så jag åker ut på morgonen och släpper ut honom, sen är jag där halva dagen så han får gå ute (av någon anledning är han lugnare när jag är där, men han kan börja studsa då också, men då är jag nära och han slutar när jag går in i hagen). Sen får han stå inne med sällskap några timmar, så jag får åka hem en sväng, för att åka tillbaka och låta honom gå ut en stund, och sen står han inne under natten.

Hur GÖR ni som har heltidsjobb, barn och kanske fler intressen, med en skadad häst?

Jag är lite skeptisk till små sjukrutor och små hagar. Min erfarenhet är så som du beskriver: att konvalecenten gärna stissar upp sig och vill efter kompisarna om de går i större hage inom synhåll.
Det kan gå med lugn kompis i sjukruta bredvid, men om det inte har varit möjligt har jag valt att ha konvalecenten på box och promenerat den vid hand flera ggr dagligen istället.
Känns som en onödig risk att dra upp en skada och riskera nya sådana tex. genom att den fastnar i ett staket vid en bakutspark eller vid onödig belastning/trauma i samband med en tvär vändning pga liten yta. Min upplevelse är att hästarna generellt är lugnare i boxen och att skaderisken är mindre där, även om de blir ensamma några timmar per dygn (givetvis försöker man få till att den har en kompis mesta möjliga tid). Lycka till med hästen

Jag är lite skeptisk till små sjukrutor och små hagar. Min erfarenhet är så som du beskriver: att konvalecenten gärna stissar upp sig och vill efter kompisarna om de går i större hage inom synhåll.
Det kan gå med lugn kompis i sjukruta bredvid, men om det inte har varit möjligt har jag valt att ha konvalecenten på box och promenerat den vid hand flera ggr dagligen istället.
Känns som en onödig risk att dra upp en skada och riskera nya sådana tex. genom att den fastnar i ett staket vid en bakutspark eller vid onödig belastning/trauma i samband med en tvär vändning pga liten yta. Min upplevelse är att hästarna generellt är lugnare i boxen och att skaderisken är mindre där, även om de blir ensamma några timmar per dygn (givetvis försöker man få till att den har en kompis mesta möjliga tid). Lycka till med hästen

Tack för svar! Men det svarar inte på min fråga hur ni gör, ni som jobbar heltid och har annat att göra än att ta hand om en sjuk häst :) När hästen står en och en halv mil bort, är det inte lätt att promenera flera gånger per dag :(

Nu har jag dock släppt ut honom med sällskap i platt, men större hage, dagtid. Hans bakben svullnade till telefonstolpar, så att stå inne längre än 12 timmar funkar inte längre. Ska tillbaka på ultraljud nästa vecka, så det är ju bara att hålla tummarna att jag inte ställt till med något..

Tack för svar! Men det svarar inte på min fråga hur ni gör, ni som jobbar heltid och har annat att göra än att ta hand om en sjuk häst :) När hästen står en och en halv mil bort, är det inte lätt att promenera flera gånger per dag :(

Nu har jag dock släppt ut honom med sällskap i platt, men större hage, dagtid. Hans bakben svullnade till telefonstolpar, så att stå inne längre än 12 timmar funkar inte längre. Ska tillbaka på ultraljud nästa vecka, så det är ju bara att hålla tummarna att jag inte ställt till med något..

Jag tycker din fråga är jätteintressant och verkligen befogad!
Jag har varit ganska förskonad genom mina 35 år, men har självklart haft skador på mina hästar som krävt sjukhage osv. Har haft 1) snälla hästar och 2) väldigt bra möjligheter i fråga om hur hästarna går i hagarna och hur hagarna är lagda osv, så det har faktiskt inte varit några problem på det sättet att hästarna inte kunnat gå i sjukhage. Vintertid vräker man in grovfoder så de har att göra hela tiden, och sommartid tycker jag är enklast, för då kan man göra flyttbar hage så de hela tiden kan beta och trots allt faktiskt får en ganska dräglig tillvaro då de kan utöva sitt mest basala grundbeteende.
Du kan inte avgränsa hagen de andra går i på ngt sätt, så att de inte kan gå iväg för långt? Om de är lugna till 90% och inte löper amok eller rejsar generellt så hade jag gjort som du och låtit hästen gå på större med sin flock. Dock är jag skeptisk till att valacker är lugna så pass mkt, det brukar vara rätt grabbigt med så många emellanåt och de leker och far en del trots sommartid och bete osv tycker jag ofta.

ang. hur folk gör som jobbar osv, så beroende på skada så går det ju faktiskt inte, om det inte finns personal som sköter allt, finns på plats på dagtid, och hästen inte funkar i sjukhage om den måste gå där... då får man lämna på rehabstall.....

Jag gick före jobbet och efter jobbet. Har stallet hemma i och för sig - men 8 mil enkel väg till jobbet. Jobbar ojämnt så ibland 12 h-pass. De var jääävligt dryga när det kändes som man var ute och promenerade häst mitt i natten...

Är hästen cool på promenaderna kanske en stallkompis kan ta ena promenaden mot viss ersättning/byte av tjänst?

Jag gick före jobbet och efter jobbet. Har stallet hemma i och för sig - men 8 mil enkel väg till jobbet. Jobbar ojämnt så ibland 12 h-pass. De var jääävligt dryga när det kändes som man var ute och promenerade häst mitt i natten...

Är hästen cool på promenaderna kanske en stallkompis kan ta ena promenaden mot viss ersättning/byte av tjänst?

att gå promenader i sig tolkar jag inte som TS huvudfråga... klart man får in det, däremot om man jobbar 12 timmarspass osv så lär ju inte promenaderna direkt ske enligt ordnination från veterinär dvs det handlar inte om regelbundna promenader då som avses om de står på box eller i sjukruta.

kl

Nu känner jag mig som en sån jag irriterar sig på som skriver en fråga och sen säger att "nä men det och det har jag gjort och det går inte och jag kan inte..."
Men jag har verkligen försökt med det mesta.
Först stod han så klart på box och det funkar utmärkt men som jag har förstått det är rörelse väsentligt för läkningen så snart den akuta fasen är över. Han är INTE cool på promenader och blir värre ju längre han står, det funkar väl okej att jag går med honom även om det tar på psyket, men jag vågar inte låta de andra i stallet gå med honom. Så jag började som @mackan skrev här ovan, gjorde en flyttbar ruta med en kompis i en ruta bredvid, men det spelade ingen roll för han blev så stressad när någon av de andra gick iväg, så han skuttade fram och tillbaka där. Nu kan jag inte ha honom inne, dels för att hans bakben blir som stolpar, dels för att jag vill att det ska läka bättre.
Så nu har jag släppt honom tillsammans med två andra (hade helst haft bara en, men pga saker jag inte råder över så blev det en till) i en platt lite större hage (1000 kvm ??). De andra går nu så att de inte ser varandra vilket har en lugnande effekt. Jag har också spärrat av hagen så att de måste gå som i en labyrint, vilket gör att de springer lite mindre. Jag vågar lämna honom ute hela dagen, men de går in på natten, och det är en enorm lättnad att få åka hem och sköta lite annat :)
Igår fick de spel och tralopperade runt i labyrinten, men han har varken blivit varm eller mer svullen över senan av att gå där, han ömmar en aning vid tryck, men inte i närheten av hur det var initialt.
Jag antar att det bästa vore att han fick stå i minibox och promeneras flera gånger per dag, men jag hann ju bara med två gånger, ibland tre och det räckte inte för att bakbenen skulle svullna av.
Jag älskar att ha en lite speciell häst, men just just nu, önskar jag att han var en trött ponny :)

Så för att byta fråga: Tror ni att jag gör det värre? Usch vad det här är jobbigt.. När jag köper min gård, ska jag starta ett konvalescenshem för hästar, inget fancy och dyrt utan bara propert omhändertagande när ägaren inte har tid!

@kkristoferson jag tror inte det blir värre jmf med om den härjar runt i sjukhage om du inte typ är där och passar 12 timmar om dagen i varje läge utifrån hur du beskriver.
Labyrint tror jag dock inte på i sig, de lever och bromsar in hastigt osv om de ändå väljer att leva om där. Hur livliga är de egentligen dagligen dax? Det är nog där svaret i sig ligger om man öht ska svara ang. risker osv.
en senskada allmänt brukar plana ut direkt efter akutstadiet med lite vila och kylning osv, det är helt normalt att värme och svullnad går ner osv. Därmed inte sagt att skadan inte finns i samma bemärkelse just senskada, det är det som är besvärligt....
Går därmed inte att svara på hur mkt det hjälpt eller skjälpt med de variabler du beskrivit i sammanhanget tyvärr. När var det du skulle in på veterinärkoll igen?

jag hade inte brytt mig att den blir svullen i andra ben för att den står stilla, det är inget farligt eller akut i sammanhanget i sig.....

Omöjligt säga tyvärr.

En av mina med en lindrig Gaffelbandsskada brallade EN gång i sin sjukruta/boxhage. Vid ett intag för övrigt. Slet upp skadan och förvärrade den. Fick sen stå på Box istället. I fem månader. Fick lugnande för promenaderna.

En annan var lugn som en filbunke både på box och promenad. Senskada djupa böjsenan. Blev apatiskt deppad av att stå på box, men visste sen innan att han brallade i sjukruta. Släpptes ut och körde rejs. Senan höll fint.

Dock, det andra ex så där var jag beredd att ta bort om han förvärrade skadan, han var redan förtidspensionär och hade mindre komma tillbaka till och välmående även på kort sikt hade mycket stor betydelse. Dessutom var läkning för ridbarhet inte så viktigt. Jag hade aldrig chansat med den förstnämnda som var ung och hade allt att komma tillbaka till.

Den förstnämnda, han fick 1-2 promenader per dag (beroende på tid osv, när han fick gå längre tid tog jag hellre en lång än två kortare så han fick skritta genom kroppen ordentligt och känna att han fått röra sig , men när han bara fick gå kort tid delade jag upp så dagarna blev roligare och promenaderna mer terapi) och inga problem. Allt läkte som det skulle men visst var det en dryg period. Fast värd det.

Kan jag undvika boxvila utan större risk gör jag gärna det - det är ett litet helsike när de ska slussas ut i hage igen sen om inte annat. Men just senor och ligament där kan så himla lite spring och bus förstöra så mycket, så där tar jag inga risker om det går att undvika. Och skulle hellre prova att linda ben som svullnar av dålig cirkulation t ex. Om jag inte var beredd på och tyckte det var okej om hagvistelse gjorde att det inte blev bra etc så skulle jag inte släppa ut med en häst jag inte är helt säker (så gott man kan bli) på att den inte springer, fnattar, brallade etc.

Men om det förvärrar eller ej - helt individuellt. Enda man kan säga är att det alltid teoretiskt är en risk.

@mackan Det var typ det jag gjorde i början när han fick komma ut... därav frågan i början :)
De är inte så livliga, egentligen, de är små gubbar. Men igår stormade det så de passade väl på.. Innan jag satte upp labyrinten, så sprang de lite mer.. Det hade varit ultimat att ha bara honom och en till, som är lugnare än lugnast, men nu kan jag inte riktigt bestämma över det.
Men är det så att skadan kan bli värre, eller är det bara att den inte läker, eller läker långsammare om han far runt lite? Ska tillägga att han är ordentligt lindad, båda benen, ner över kotan, när han går ute.
Vi ska in och ultraljuda på tisdag, så då får jag se om jag ställt till det.
Är det säkert att det inte gör något med övrig svullnad? Vet sa att det kan bli kroniskt.. i och för sig så tror jag att det redan blivit det för det går ner under dagen när han är ute och kommer tillbaka på natten. Dock går han på lösdrift annars så det kanske inte är ett problem.

Omöjligt säga tyvärr.

En av mina med en lindrig Gaffelbandsskada brallade EN gång i sin sjukruta/boxhage. Vid ett intag för övrigt. Slet upp skadan och förvärrade den. Fick sen stå på Box istället. I fem månader. Fick lugnande för promenaderna.

En annan var lugn som en filbunke både på box och promenad. Senskada djupa böjsenan. Blev apatiskt deppad av att stå på box, men visste sen innan att han brallade i sjukruta. Släpptes ut och körde rejs. Senan höll fint.

Dock, det andra ex så där var jag beredd att ta bort om han förvärrade skadan, han var redan förtidspensionär och hade mindre komma tillbaka till och välmående även på kort sikt hade mycket stor betydelse. Dessutom var läkning för ridbarhet inte så viktigt. Jag hade aldrig chansat med den förstnämnda som var ung och hade allt att komma tillbaka till.

Den förstnämnda, han fick 1-2 promenader per dag (beroende på tid osv, när han fick gå längre tid tog jag hellre en lång än två kortare så han fick skritta genom kroppen ordentligt och känna att han fått röra sig , men när han bara fick gå kort tid delade jag upp så dagarna blev roligare och promenaderna mer terapi) och inga problem. Allt läkte som det skulle men visst var det en dryg period. Fast värd det.

Kan jag undvika boxvila utan större risk gör jag gärna det - det är ett litet helsike när de ska slussas ut i hage igen sen om inte annat. Men just senor och ligament där kan så himla lite spring och bus förstöra så mycket, så där tar jag inga risker om det går att undvika. Och skulle hellre prova att linda ben som svullnar av dålig cirkulation t ex. Om jag inte var beredd på och tyckte det var okej om hagvistelse gjorde att det inte blev bra etc så skulle jag inte släppa ut med en häst jag inte är helt säker (så gott man kan bli) på att den inte springer, fnattar, brallade etc.

Men om det förvärrar eller ej - helt individuellt. Enda man kan säga är att det alltid teoretiskt är en risk.

Ja, puh det är inte lätt det här, jag har varit så förskonad hittills... Han har haft feber, en gång, som visade sig bara vara en liten förkylning..

Men din häst som slog upp skadan, hur märkte du det då? Första gången jag släppte honom, blev han stressad av att någon gick iväg och då blev han het och svullen, så jag kylde fyra gånger per dygn i 48 timmar och det lade sig fint. Men det har inte blivit så nu.

@mackan Det var typ det jag gjorde i början när han fick komma ut... därav frågan i början :)
De är inte så livliga, egentligen, de är små gubbar. Men igår stormade det så de passade väl på.. Innan jag satte upp labyrinten, så sprang de lite mer.. Det hade varit ultimat att ha bara honom och en till, som är lugnare än lugnast, men nu kan jag inte riktigt bestämma över det.
Men är det så att skadan kan bli värre, eller är det bara att den inte läker, eller läker långsammare om han far runt lite? Ska tillägga att han är ordentligt lindad, båda benen, ner över kotan, när han går ute.
Vi ska in och ultraljuda på tisdag, så då får jag se om jag ställt till det.
Är det säkert att det inte gör något med övrig svullnad? Vet sa att det kan bli kroniskt.. i och för sig så tror jag att det redan blivit det för det går ner under dagen när han är ute och kommer tillbaka på natten. Dock går han på lösdrift annars så det kanske inte är ett problem.

Självklart kan skadan bli värre om den är så att inga tokrejs eller belastning annat än kontrollerad rörelse i sig måste till. om de bromsar och belastar tokigt i akut stadie eller läkningsstadie så självklart är det en variabel det är ju det som är så jobbigt med senskador. En senskada ska öht inte utsättas för sånt.
nej ang. övrig svullnad. låter konstigt att ngn veterinär skulle tycka att friska ben i sig skulle få ngt kroniskt av lite dålig blodcirkulation om de står stilla en period mkt men motioneras regelbundet under dygnet kontrollerat......Det är inte kroniskt det du ser öht???? svullnaden går ju ner under rörelse och det är helt normalt att det är så om de ställs på stillastående och är känsliga men det handlar ju inte om att att de är skadade öht i sig.

Senast ändrad:
Självklart kan skadan bli värre om den är så att inga tokrejs eller belastning annat än kontrollerad rörelse i sig måste till. om de bromsar och belastar tokigt i akut stadie eller läkningsstadie så självklart är det en variabel det är ju det som är så jobbigt med senskador.
nej ang. övrig svullnad. låter konstigt att ngn veterinär skulle tycka att friska ben i sig skulle få ngt kroniskt av lite dålig blodcirkulation om de står stilla en period mkt men motioneras regelbundet under dygnet kontrollerat......Det är inte kroniskt det du ser öht???? svullnaden går ju ner under rörelse och det är helt normalt att det är så om de ställs på stillastående och är känsliga men det handlar ju inte om att att de är skadade öht i sig.

Men tror du den blivit värre om det inte märks något utanpå? Värme, svullnad?

Min häst gick ute halva dygnet i stor hage när han hade sin senskada, jag var inne och ultraljuda en gång i månaden för att hålla koll så det inte gick åt fel håll. Nu tog det antagligen längre tid för den att läka just för att han rörde sig som han gjorde men och andra sidan så visste jag också sen vad den höll för och jag har aldrig haft problem med den sen.

Men tror du den blivit värre om det inte märks något utanpå? Värme, svullnad?

jag hade nog tyckt att värme svullnad skulle infinna sig men bortsett från det så hade jag utifrån skadan som diagnosticerats inte öht tagit chanserna om de röjer runt i hagen osv ens det minsta på dygnet rent statistiskt.

Ja, puh det är inte lätt det här, jag har varit så förskonad hittills... Han har haft feber, en gång, som visade sig bara vara en liten förkylning..

Men din häst som slog upp skadan, hur märkte du det då? Första gången jag släppte honom, blev han stressad av att någon gick iväg och då blev han het och svullen, så jag kylde fyra gånger per dygn i 48 timmar och det lade sig fint. Men det har inte blivit så nu.

Det märktes ingenting alls utifrån. Men ultraljudet på återbesöket avslöjade det ju. (Jag ställde honom på Box fr.o.m. Den kvällen han brallade vid intag, men hjälpte ju inte).

Senor är "oärliga" skador tyvärr, så yttre tecken som svullnad, ömhet, värme och hälta inte är tillförlitliga. De försvinner oftast ganska fort, långt innan det ens är i närheten av läkt. Inte heller en försämring behöver tyvärr alltid märkas utifrån.

Förhoppningsvis har din herre inte försämrat något! Men säkert svar får du inte förrän på ultraljudet.

Min häst har en senskada (ytliga böjsenan fram), svullnad och värme har gått ner, det ser jättefint ut, ska tillbaka på ultraljud om två veckor. Han ska nu promeneras på hårt underlag och får gärna gå ute i mindre hage.

Mitt problem är att han inte kan gå ute... Även om han har sällskap så får han frispel om någon av de andra hästarna strosar iväg (de är sex killar som går tillsammans och han trivs med alla) för en vecka sen svullnade senan upp och blev varm igen och jag började om med kylning fyra gånger per dygn. Nu har det tack och lov lagt sig igen, men vad ska jag göra?

Tack och lov är jag egen företagare och har lite jobb för tillfället, så jag åker ut på morgonen och släpper ut honom, sen är jag där halva dagen så han får gå ute (av någon anledning är han lugnare när jag är där, men han kan börja studsa då också, men då är jag nära och han slutar när jag går in i hagen). Sen får han stå inne med sällskap några timmar, så jag får åka hem en sväng, för att åka tillbaka och låta honom gå ut en stund, och sen står han inne under natten.

Hur GÖR ni som har heltidsjobb, barn och kanske fler intressen, med en skadad häst?

Jag har tur som jobbar så att jag kan ta sånt själv för det mesta. Men någon gång har jag nog hyrt in hjälp. Jag betalar hellre och ser till att få kompetent hjälp än låter hästen ha sönder sig eller någon annan.
Skulle jag idag inte kunna ta min häst om han skadade sig hade jag skickat honom till mina tränare och betalat för det.

I vårt stall har andra både skickat på rehabställe och hyrt in hjälp på plats.

Jag jobbar en del med rehab och skulle inte släppa ut en senskada och chansa. Jag tar dem för hand i träns och lägger dem i form så fort man får det för vet. Lär alltså in formgivning i fronten för att kunna kontrollera dem bättre.
Är det riktigt illa med överskottsenergi och svår skada som bara inte får röjas med så finns ju möjlighet att droga dem en period. Det vill man väl helst undvika. Men en har jag gjort så med iom att hästen bara inte fick skutta till. Den var rätt ouppfostrad då jag startade med den och absolut inte van att stå på box. Den rastades hårt i vanliga fall, för att hållas hanterbar. Den slet dessvärre sönder menisk och korsband i ena bakknäet. Prognosen var rätt kass. Men för att det skulle finnas någon chans fick den inte hoppa till, kasta sig etc.
Den var så laddad att man själv låg risigt till också om den for iväg iom att den var rörlig och stor och väldigt, väldigt energisk och något blockerad av all energi.
Den ägaren valde att låta hästen stå på box länge(!) i samrådan med mig och vet. Vi promenerade ofta och så fort man fick tog jag den för hand.
Vi såg också till att försöka göra det när det var så lite störningsmoment som kunde trigga honom som möjligt. För både hans och andras skull.
Ingen annan ville hantera hästen då heller iofs. Men hon valde att inte snåla för att safe:a hästens framtid lite. Både genom att anlita någon som kände hästen, hade säkerhetstänk och hade erfarenhet av rehab.
Han är nu efter mkt slit fullt igång och tävlar igen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: CarroT
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka