Senskada på arbetsvillig häst...

Duggregnsgudinna

Trådstartare
Veterinären var här i veckan och konstaterade en senskada på min häst. I nästa vecka ska vi till klinik och utreda skadans omfattning. Nu till min fråga;

Hästen ifråga är bara tio år. Hon älskar att jobba, är arbetsvillig och positiv. Däremot avskyr hon andra hästar, går alltid för sig själv. Fått två föl, som hon dock är social emot (sålt ett, har ett kvar).

Jag vill vara förberedd innan veterinärbesöket. Hade NI en häst som mer eller mindre blir utdömd (typ vila ett år, triangelmärkning o liknande) och som ni vet hatar att bli stående, hur hade ni gjort? Alternativet är ju avelssto, men hästen ifråga tycker nog inte att det är det bästa precis...

Hjälp mig i mina tankegångar!!!

Sv: Senskada på arbetsvillig häst...

Det finns väl ingen här som kan råda dig hur du ska göra med din häst, men jag måste säga att jag tycker att du verkar ha bestämt dig för att senskadan är allvarlig? Ett års konvalescens för en av mina hästar hade jag inte sett som jordens undergång precis, och det kan jag säga med säkerhet för jag har sitter precis i den sitsen själv.

Beroende på skadans art kan det hända att hästen kan komma tillbaka i fullt arbete. Men det kräver alltid en målmedveten satsning från hästägaren.

du verkar ha bestämt dig för att senskadan är allvarlig?

Jag hoppas ju naturligtvis att det är en lättare skada, men vill vara förberedd mentalt OM det är en svårläkt skada.

Du har helt rätt i att ett års konvalecens inte är hela världen! Det är det jag menar, jag behöver få hjälp med mina tankegångar.

Tack för svar!

Det kan ju ta ett tag innan du får klarhet i hur pass allvarlig skadan är, men jag tycker verkligen inte att du ska måla fan på väggen än. Se till att få raka besked från veterinären så vet du vart landet ligger. :)

Jag har/har haft en lite mer komplicerad skada på en av mina hästar och det jag har insett med den är att ofta är konvalecens och igångsättning alldeles för snabb, om man vill ha en stark och hållbar häst med en längre framtid är det värt tiden att lägga ned med långsam igångsättning och ordentlig grundridning, även om man helst vill rida igång på några veckor och börja träna hoppning/dressyr igen eller vad man nu har för ambition.
Ser många hästar runt omkring som blir lite "knackiga" får vila en vecka och lite lugnare träning en vecka, sedan är de igång igen med hoppträningar och tävlingar, i något fall har de gått på metacam en stund och sedan samma där.

Det här är inte riktat mot dig utan mer en reflektion jag har gjort, när jag själv varit frusterad över att det går så långsamt, jag får hela tiden hejda mig och sänka ambitionsnivån, och det är nyttigt, man kan arbeta hästen på många sätt och får en "ny" relation på många sätt under tiden.

Sedan är det ju bra om man kan få hästen att slappna av och ta det med ro, vissa hästar är kräsna med vilket sällskap de har och hur de hanteras, det kanske går att se över isåfall?

vissa hästar är kräsna med vilket sällskap de har och hur de hanteras, det kanske går att se över isåfall?

:idea: Ja, så kan det ju vara! Har en flock med ston; kanske en kille kunde vara trivsamt att mysa med om det blir långa dagar utan ridning!

Tack för svar, du också!

Min häst fick senskada nr 1, v. fram som 21-åring, senskada nr 2, h. fram som 22-åring, han återhämtade sig helt från båda. :) Det är superviktigt om senan är illa skadad att inte skynda fram, ta det säkra före det osäkra och inga risker. Min häst stod i början 7 veckor i boxvila, vet inte hurdan diagnos din häst fått..? Han hade starka arabdrag i sig, hela pappans sida var fullblod, mammans hade lite av angloaraben och engelska fullblodet, han var alltså rätt så sprallig. Han klarade boxvilan ändå jättebra, han verkade förstå att han inte fick röra på sig, för då tog det ont. Jag var med honom så mycket jag bara kunde, lekte, hade hönät med små maskor, såg till att han drack tillräckligt (pga. kolikrisken vid boxvila) genom att sätta äppelbitar och flyta i vattnet, gjorde olika leksaker åt honom, hade skönhetsdagar, stod och kliade honom m.m. Allt vad jag bara kunde komma på gjorde jag för att sysselsätta honom och för att få benet att läka snabbare. Kylde så ofta som möjligt (rinnande vatten och ispåsar), Back On Track stödlindor, massage m.m. Eftersom benet måste kylas, och stallets tvättbox var utanför stallet, var jag ändå tvungen att gå en kort bit med honom, och då stod jag med honom varje dag någon timme efter spolningen och bara tittade på omgivningen och andades frisk luft, så han fick vara ute lite. :) Även där stod han blixtstilla, som om han förstod, och njöt :) :love: Efter några veckor var jag tvungen att lite försiktigt börja röra på honom så att ärret i senan inte skulle styvna, trots att han inte var helt ren ännu, men detta vet din veterinär mera om. :)
En till solskenshistoria var då min sköthäst fick en allvarlig gaffelbandsskada (den gick helt av vid fästet), två år senare hoppar ägaren med henne. :) Inte samma höjder förstås som tidigare, men ändå. :) Lycka till!

Det låter faktiskt härligt!

Tack, alla ni som ger mig hopp om en vettig konvalecenstid, om det nu skulle bli så.:)

En till det gått bra för:):

Då när skadan inträffade (aug-2009):

17-årigt fullblodssto. Hittades blockhalt vf på betet. Hade som tur var en veterinärtid inbokad i annat ärende dagen efter. Hon ultraljudades. Diagnos:
Skada på ytliga böjsenan, djupa böjsenan och gaffelband. Prognos: Rätt kass med tanke på skadornas omfattning och hennes ålder. Veterinären tippade på minst 6 månader i sjukhage, upp till ett år. Om hon ens skulle bli bra.
Nåväl. Bara att försöka. Hon stod på box på natten (ca 10 timmar) och resterande tid på dygnet i hårt grusad sjukhage. Zinklimbinda på dygnet runt 3 veckor, samt metacam första 5 dagarna. Helt ohalt efter 7 dagar. Skon vändes bakochfram för att ge stöd och minska genomtrampet. KORT tå. Strikt vila första veckorna, sedan kontrollerade skrittpromenader á 10 min/dag vid hand (ehhh, kontrollerade, fick ge vetranquil för att hålla donnan på marken). Utökade promenaderna vartefter och senare skritt uppsuttet samt tömkörning i skritt och trav. Hade Professional chioce skydd på vid promenader och i sjukhagen, även detta för att minska genomtrampet.
Matte (dvs jag) hade svår ångest inför varje ultraljud som vi gjorde var 3:e vecka, på hemmaplan.
Efter 8.5 vecka, trodde jag att veterinären skulle lämna mig de dystraste beskeden. Helt tyst var han medans han undersökte senorna med ul.
Sen utbrsiter han "Vad sjutton har du gjort??" Av skadorna syntes ingenting på ul!
Han "chockad" och jag med.
Dock fick hon stå i sin sjukhage ytterligare lite tid, för att stärka upp senorna kontrollerat via motion .Totalt fick hon tillbringa 3,5 månad i sjukhage.
Helt återställd

Senast ändrad:

Glömde att säga att av min hästs senskador var den första på ytliga böjsenan, 70-80% av, den andra ultrade vi inte pga. hans ålder, han hatar att transporteras vilket kan göra skadan värre och vi visste att det var en senskada, tecknen var så tydliga och veterinären var och kollade och konstaterade det. Men vi tror att den var helt av, eftersom han var otroligt sjuk när skadan uppstod, vi trodde benet var brutet först, och han måste få morfin för att minska smärtan, Metacam räckte inte. När han sedan började sätta tyngd på det, ''böjde'' sig kotan ovanligt mycket, kotan sjönk för mycket liksom då han steg på det, vilket tydde på att senan inte ''höll i'' kotan som den skulle. Dessutom hade den första senskadan nyligen läkt, vilket gjorde att risken för att den skadan skulle gå upp på nytt av överansträngning var stor. Men som sagt blev han helt återställd, som tur! :laugh: :love: Skriv gärna här hur det går, vad för diagnos din häst fick! :)

Svarar alla:

Jag är så glad, min pålla fick god prognos i onsdags! Senan hade läkt ut bra, och vi fick endast lätta restriktioner: Fortsätta gå i lösdrift med de andra hästarna, inte ridas men ev ledas i skritt, fortsatt kylning med slang varje dag och återbesök om fyra veckor. Jag är så glad!!! (ursäkta jag tjatar...:o)

Efter de fasansbilder jag målat upp för mig känns det här jättebra!!!

Tack, alla ni, som svarat och berättat om era hästar!:bow:

Senskador är ett gissel! Jag hade otur och fick senskador på två av hästarna förra året. Den ena drog av sig hela senan på en tävling och på djursjukhuset ville de avliva direkt. Jag vägrade och denna häst blev ohalt några månader efteråt men går givetvis aldrig att rida igen. Han är dock 20 år och går som sällskap till en väns häst och mår utmärkt av att göra det. Detta är en häst som tävlat sen han var 5 år gammal.

Den andra fick ett slag på senan och gick på lösdrift i 9 månader men skadan läker inte och han är utdömd. Dock har han aldrig varit halt så han ska triangelmärkas och sen flytta till sin nya fodervärd. Det är en häst som inte bara kan gå i en hage så om han inte kan ridas sen så finns det tyvärr bara en sak att göra. :(

Skönt att det verkar gå bra för din häst!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 724
Senast: 333
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 757
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka