Senskada någon som vet något om detta?

Mindy47

Trådstartare
Köpte för 1 år sen en varmblodstravare valack 13 år som blivit vanvårdad och misshandlad av en ägare så den fd ägaren gjorde om honom helt till en ny häst och dom opererade honom för han har en skada på bakre ben längst ner ,senskada eller något sånt.3 ggr har dom opererat honom och säljaren sa man kunde skritta och massera in med liniment på honom så jag gjorde detta.
Nu har han ej ridits på länge pga vintern var svår här men jag skritta honom idag men han haltar lite i nu och ibland mera.Man kan bara skritta honom inget annat men eftersom jag är över 50 år så gör det inget bara en skritt promenad i skog.
Men jag undrar kommer han bli bättre eller sämre?Sen skall man använda senskydd?Alla säger nej.
Tror ni att när jag rider belastar hans skada?Jag har mailat ATG vetrinärer men dom har ej svarat i nu.Han är supersnäll finns ingen snällare häst.
Men en del säger jag skall byta till en skadefri häst som kan alla gångarter men är rädd för han skall hamna då och jag är mån om honom.han skall ha det bra.

Tacksam för råd och tips

Sv: Senskada någon som vet något om detta?

Hej!

Du ska absolut inte rida på hästen om den haltar. Den har ju ont!!!

Det du bör göra är att så snart som möjligt få senan ultraljudad av veterinären för att se om den har läkt som den ska. Det låter ju på din beskrivning som om skadan har gått upp igen. Eller så måste ni ta reda på om det är ett annat fel.

Om senan fortfarande är skadad men går att läka får du fundera på om du orkar med en lång konvalescens med boxvila och långsam uppträning. Det kan ta ett halvår-år.

Om senan inte går att läka måste du ta bort hästen.

Att veterinärerna inte svarar på dina frågor per mail är inte så konstigt. Ingen veterinär kan ge ett bra svar på en sån fråga utan att undersöka hästen.

Sv: Senskada någon som vet något om detta?

Du behöver ta hästen till en veterinärklinik, så att de ordentligt kan undersöka varför han haltar. Han kan halta för att han har ont av sin gamla skada/senan/annat. Det kan också vara så att han har en mer 'mekanisk' hälta, som inte gör ont men där hästen inte kan röra benet normalt och man får en rörelsestörning. Den borde inte variera dock.

Senskydd kan du strunta i, de hjälper inte en redan skadad sena utan är till för att skydda senan mot slag (främst från bakhovarna). Det är ingenting du behöver tänka på i skritt.

Det vore bra om du kunde få reda på exakt vad han opererats för tre gånger, det gör det väldigt mycket lättare för veterinären att bedömma prognos och ev behandling.

Var i landet bor du? (Skicka gärna ett PM om du inte vill skriva i tråden).

Och håller tummarna för dig och din häst, det märks tydligt att du vill väl =)

Liknande trådar

Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
3 032
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 012
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 488
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 439
Senast: NovaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka