Senskada? Lymfangit? (bilder)

Alexandra_W

Trådstartare
Har lyckligtvis aldrig någonsin råkat ut för lymfangit, så min erfarenhet är milt sagt begränsad. Har dock sett bilder på klassiska 'elefantben'. Men 'innan' elefantben, hur är det då? Stämmer det att om man trycker med tummen lämnar det alltid en fördjupning efter sig om det är lymfangit?

Blir nämligen inte klok på vad som hänt med Ls ena framben. Han var lite fylld över böjsenan, nästan åt 'banansenehållet'. Inget mer dock. Sen imorse var han rejält fylld längs böjsenan, halvvägs upp på senan, samt rejält fyllt på insidan av skenbenet, från ovanför kotan och halvvägs upp. Svullnaden är 'hård' på nedsatt ben, på upplyft ben svampig.

Ikväll såg det ut som på bilderna nedan, en del bilder är tagna innan rakning och tvätt och en del efter. Det som 'tillkommit' sen imorse var små krustor längs med senan. Han har sedan tidigare ngn form av skumma småsår på insidan av kotan, såren har inte varit infekterade, men vägrat läka. Men de där krustorna fick mig att undra om det kan vara lymfangit ändå? (Tusen ggr hellre det än senan).

lillenben31aug20103.jpg

lillenben31aug20105.jpg

lillenben31aug20108.jpg

lillenben31aug201032.jpg

lillenben31aug201023.jpg

Sv: Senskada? Lymfangit? (bilder)

Sådär ser min ut i sitt bakben när det är lymfangit. Ingen feber eller hälta, men precis lika svullet.
Hon kan få det av ett pytteliten muggsår, dvs 1x1 mm. Och har därmed haft det ett par gånger i samma bakben.

Jag tvättar med hibiscrub och lägger spritbandage direkt, då brukar det försvinna på någon dag.
Annars så ringer jag ut vet. som skriver ut något lämpligt.

Han har förvisso aldrig svullnat minsta lilla av sår förr, ens den gången han trasslade in sig i ett stängsel och fick ruskigt fula sår som blev infekterade. Å andra sidan är det rötmånad och han har senaste veckan lagt sig till med den fula ovanan att gräva i bädden, ner till bäddbotten. Gud vet vilka mysiga baciller och bakterier det bor där så att säga.. :crazy:

Imorse kändes det som klockren sensvullnad, jag kunde bara inte räkna ut hur i hela världen han lyckats med DET. Men som sagt de där krustorna fick mig att börja fundera på/hoppas på lymfangit. Det lämnar dock ingen fördjupning om man trycker på det. Han är toköm på svullnaden över senan, samt på ETT ställe på kotan (det har han varit sen såren kom, det med på ett ställe på kotan). Mn är ju svårt säga om det är senan eller huden han är öm i.

Det som talar 'för' att det inte är lymfangit är att han vid två tillfällen med någon dags mellanrum, innan det kom minsta svullnad, plötsligt under promenaden blev näranog blockhalt på samma ben, och lika fort som det kom släppte det på 3 - 10 steg. Sen kom svullnaden några dagar efter det inträffade första gången.

Och kanske ska tillägga att jag givetvis pratat med klinikveterinären men är det en senskada så vill man i alla fall inte ultraljuda den nu utan att det går någon vecka, och vi har snart det inbokade återbesöket. Är det en lymfangit får jag ringa ut DV antar jag? Hur behandlar men det egentligen?

Det var faktiskt, av en lycklig slump, hibiscrub jag tvättade med ikväll, så det blev ju bra så. Sen klippte för att se om jag såg några sår. Och så hade jag på kyllera när han torkat. Mest för flugornas skull och som 'skydd'. Han vill INTE ha några bandage/BoT just nu, han plockar av dem, tror det blir för varmt/kliar (?). Så kunde/ville inte linda, behöver inte han står och drar i något bandage ovanpå det här :crazy:

Ja det låter ju som att det kan vara något annat.

Min fick ett sticksår i bakbenet förra året, och nu är det benet superkänsligt för minsta sår, men det blir aldrig mer svullet än vad dina bilder visar.
Men min får inte det klassiska "tumavtrycket" när det är så pass lite svullet, utan det kommer när benet börjar till att se ut mer som en stock.

Det jag fått som råd av min vet är detta;
Tvätta benet (jag tvättar alltid med hibiscruben, det fungerar super.) för att hålla ev. skorpor och hud rena och helst ha något bandage som
håller svullnaden nere, sen så är det medicinering om det inte försvinner - såvida det är lymfangit - man kan ju röra på dem också
för att öka cirkulationen i benet och för att få ner svullnaden.

Försvinner någon svullnad om han får röra på sig? Är han halt? feber?

Min lilla ettåring har precis varit behandlad för kraftig lymfangit, rejält tjock i benet, feber och hälta. Masserade lite försiktigt över svullnaden, tvättade med lactacyd varje dag, sen gav vet. smärtstillande/febernedsättande intravenöst. Jag fick dessutom spruta henne själv med penicillin samt ge finadyne. Vet. sprutade henne två gånger, övrig medicinering i två veckor innan det gav med sig helt. Envis lymfangit.. :crazy:

Hade senskada på min förra gammelman, enligt den första veterinären som kom och tittade på honom i stallet så ska en häst med senskada inte tolerera att du klämmer över senan vid upplyft ben, en häst med blödning tex skulle tydligen reagera först men sen sluta reagera vid fortsatt tryck.

Hoppas verkligen för din skull på lymfangit! :)

Vet ej ang rörelse, igår var han ju inte lika svullen, då satt det mer bara över senan. Då blev det ingen skillnad åt något håll av rörelse. Sen idag vågade jag inte promenera honom innan jag fått tag i klinikvet, och sen jobbade jag och kom hem efter 22.

Så, gjorde ingen skillnad igår, men då var han inte såhär svullen. Han hade BoT inatt och under natten ökade ju svullnaden, men varför (ingen rörelse, BoT, eller 'bara ändå') är ju omöjligt att säga.

Av samma anledning är halt svårt att säga. Igår kom det två sådana där 'aj jag är jättehalt, nej nu gick det över' som sagt. Han gick u.a. före och efter dem, pigg och glad osv. Sen pang så fyrgradigt halt, vill inte sätta ner HF alls helst, och rejält halt när han väl gör det, men värmde ur helt på 3 - 4 steg - jätteskumt.

Imorse ren ur boxen när jag mockade i förmiddags, nu ikväll försiktig ur boxen, några tvärhalta steg men övriga normala. Dock ganska få steg att säga något om på rent så. Ingen feber varken förr eller nu. Allmäntillstånd opåverkat, men han 'lättar' en del i trakten till och från när han står, även i boxen. Syns på bild 2, sätter fram och 'släpper' i trakten.

Hade senskada på min förra gammelman, enligt den första veterinären som kom och tittade på honom i stallet så ska en häst med senskada inte tolerera att du klämmer över senan vid upplyft ben, en häst med blödning tex skulle tydligen reagera först men sen sluta reagera vid fortsatt tryck.

Den här är rätt smärttålig, och rejält 'snäll', dvs även om det gör ONT så säger han till väldigt lite. Han har gaffelbandsskador (blödningar) och han reagerade nada när jag klämde, och 'en aning' när vet klämde vid första besöket. Vi andra besöket när han hade en 'ny', värre skada på ena fram jmf med besöket innan sa han inte flaska ens när vet palperade.

Han vill INTE att jag klämmer, har inte sett honom reagera så starkt på något annat förr, dvs han rycker till och vill ta undan benet. Dock reagerar han även för milt tryck längs med senan på nedsatt ben, och det är pga svullnaden närmast omöjligt lokalisera senan på upplyft ben. Så svårt säga om han är om i senan eller i huden - eller både och.

Tvätta och frottera gick bra, klippa med maskinen med utom precis längs med 'baksidan' av senan och på det där stället på kotan.

Så, svårt att säga helt enkelt. Sen, haft en ful senskada på en annan häst, som var svullen på precis samma vis, minus krustor, i 2 - 3 dygn, sen ingenting. Men UL visade en rejäl senskada. Medan den här har en rejäl gaffelbandsskada (övre fästet) och inte var svullen en enda dag, så vet inte hur mkt man kan gå på det eg?

Dock känns ju en lymfangit mer logisk än en senskada, förutom då att det är hästar vi talar om och de 'kan allt' om de bara vill..

Men krustorna, om de svullnar av något annat än lymfangit, säg t ex en senskada, kan de få sådana krustor då måntro?

Inte speciellt halt, enstaka steg bara. Svullnaden gick inte ner ett smack av 20 min rask promenad (inte upp heller för den delen). Lika öm, lika svullen, lika feberfri.

Får se imorgon, är det inte bättre då får nog DV kika ändå, iom de där krustorna.

Tycker inte heller att det låter som klassisk lymfangit, har ju en del erf. av det.

Vid rejäl svullnad, hälta, annars kan hästen vara något stel bara. Brukar bli mjukare och minska vid rörelse.

Lymfangit ger feber ja, men en "gammal" lymfagit kan svälla i lätt och behöver ej då ge feber.

Min fd häst fick lymfangit superlätt, flera ggr per år (dock lättövergående sådan). Förra hösten svullna benet upp och jag trodde såklart på lymfangit eftersom hon haft det förut och hade ett litet sår. Behandlade det som lymfangit med pencillinsprutor osv men det gick inte ner, trots upprepade behandlingar. Hästen var även lite halt/markerade på samma ben vid trav på liten volt, dock ej konstigt men tanken på att hon var så tjock där. När vi åkte till klinik för att röntga benet så visade det sig att hon hade sparkat av sig hela benet, var av på 3 delar. :crazy:

Säger absolut inte att så är fallet men din men min erfarenhet säger att när min har haft lymfa har benet varit mycket mer svullet än vad ditt är och då har också fingeravtrycket stannat kvar..

Hoppas du får bukt med benet iaf!!! Håller tummarna för bara lymfangit.:)

Min hästs svullnad gick inte heller ner (eller blev värre) av skritt.

Senast ändrad:

Nej de får inte alltid feber av lymfangit.
Min hade inte ens feber första gången när benet var elefanttjockt och vi åkte in till klinik för att få veta vad det var för fel på hästen.

Men jag håller med om att det här inte låter som lymfangit, med alla övriga symptom.

Senast ändrad:

*svarar flera*

Jag har faktiskt varit inne på både fraktur och fissur och 'gud vet allt'. Lymfangit känns i nuläget som den absolut 'trevligaste' diagnosen.

Är helt status quo dock, ingen förändring på någon punkt, men nu varar/vätskar det lite från krustorna tror jag, i alla fall så såg det så ut på kylleran. Ska tvätta igen nu snart, och sen velar jag. Vill eg lägga endera spritomslag eller åtminste sorbactkompresser. Men om han börjar dra i det bandaget med, så vad det här än är riskerar det ju att bli mycket värre om han står och drar i ett bandage? =/

Dessutom sket sig min plan om att ringa vet imorgon om ej bättre ganska brutalt, är han värre får jag givetvis lösa det, men annars så ska jag befinna mig akut hos neurologen imorgon bitti. Taskig tajming så det förslår. Herrn är dock vid utmärkt gott mod, men jag tycker ändå inte riktigt om att 'vänta och se' när jag inte vet vad det är. I och för sig kan inte distriktsvet göra så himla mkt mer än kolla om hon anser det vara lymfangit, samt skriva ut behandling då för krustorna (allmän eller lokal). Men ändå..

Röntga har jag ändå tänkt göra på återbesöket, redan innan svullnaden, iom den där konstiga 'aj, oj nu blev jag tvärhalt'. Dock ingen sådan under dagens promenad, och herr spelevink försökte föreslå att vi skulle trava lite. Så verkar mest beröringskänslig/palpationskänslig och inte direkt belastningsöm (mer än vissa steg). Han har fått halm som strö i boxen istället för spånet. Förhoppningsvis gräver han inte då, utan står still och ääääter..

Min ena står också med lymfangit just nu, la spritbandage, men hon blev så varm och svettig av det att det inte hjälpte som jag ville.

Nu kör jag mi klassiker, Socatil, och hoppas att det ger med sig. Är en liten skitskada, men hennes kropp reagerar på allt, blixtsnabbt...

Så har han krustor så hade jag kollat någa på dem, Chili får lymfangit så fort muggen tilltar och det behöver inte se särskilt äckligt ut för det. Hon får inte heller alltid feber i samband med lymfangiten.

Tja, jag har glott mycket noga på krustorna (som dock kom efter svullnaden) men jag blir inte mycket klokare på dem. Därför jag undrade om de kan få krustor av svullnad sas? Om de svullnar av 'annan orsak', kan de får krustor då?

Men det syns inget sår eller något, men det blir som krustor på några ställen längs senan och ett på kotan. Antar det är var/vätska som ger krustorna? Efter tvätt helt 'slätt', och syns ingenting, men han är lika öm/etc.

Men just pga krustorna jag gärna vill ha på spritomslag eller sorbact, men som sagt, ska han stå och slita i ett bandage lär det ju vad det än är bara bli värre =/ Socatil etc har jag ingen, och skulle faktiskt inte heller använda utan direkt ordination, det riskerar ju bara att jag lyckas föra eländet resistent tex.

Aldrig haft mugg etc förr, och som sagt aldrig svullnat av sår, varken stora eller små, 'rena' eller infekterade. Det kan ju givetvis vara lymfangit ändå (och jag hoppas ju det är det), men inte en 'gammal som blossar upp' utan då är det en förstagångslymfangit så att säga.

Menade inte att du skulle använda Socatil, men på min häst verkar det vara det "enda" som hjälper, men jag är väldigt restriktiv.

OM det är mugg, tvätta med Hibiscrub, lägg torskleveromslag och sedan salva efter vets. ordination.

Står han inne eftersom han sliter i bandaget?

Han står på boxvila för sina gaffelband ja, nionde veckan idag på dagen faktiskt.. *urk* Normalt låter han bandage osv vara ifred, men nu har han tydligt talat om att han inte vill ha. Antar han tycker dte blir för varmt? (Alltså redan innan svullnaden).

Hade ju BoT häromnatten, men även de drog han i. Var dock nyss ner, fortfarande helt feberfri, i övrigt oförändrat. Tvättade, la på sorbactkompresser och 'strök på' vetrap ett varv runt och satte sen på ett luddigt benskydd (typ strykkappa). Får se om han låter det vara eller ej.

Tack och lov att han är så underbart 'snäll' i sådana här lägen. När jag tvättade så han lyfte ju benet ibland, det är hans sätt att vråla AJ. I övrigt stod han pinstill - men hela hästen skakade. Lille gubben..

Jag har haft lymfangit några av mina genom åren, de har aldrig haft feber.

När de fyller i så där över gaffelbanden så blir man ju livrädd, och de kan ömma rätt rejält även av lymfangit. Det är nästan omöjligt att avgöra men så där såg min tyvärr ut när han dragit av förstärkningsbandet och sabbat gaffelbandet.

Kan det vara så att han fått reaktion från att vara lindad? De där krustorna kan de få om de gått länge med lindor och huden under blir som lite bränd eller typ blistrad.

Jag är nog på din linje, att det har bränt om han har haft lindor/liknande på sig. Då svullnar det upp sådär. Om han har stått på boxvila är det ju väldigt konstigt om han har fått en senskada. När han dessutom har krustor som varar så skulle jag tippa på att det är krustornas fel..

Har haft både senskador och lymfagiter (i mängder) och enl min erfarenhet så vet man direkt när det är en senskada, det går inte att ta miste på.

Funderar på de där krustorna, min hade det en gång och hela benet svullnade upp. De vätskade och efter ca 2 dagar lossnade pälsen på stora områden. Det var ngn slags svamp som gick bort med virkon och klorhexadinschampo. Men det var blötsäsong då när svampen trivs som bäst. Han var OTROLIGT öm där då.

Har aldrig haft feber på mina när de har haft lymfagit någonsin.

ANg krustorna så nej ang de vid kotan (småsåren), och vet inte men TROR inte det ang de längs med senan?

Han är ju normalt inte lindad, men har varit det ibland genom åren (inkl över natten etc) utan problem.

Nu har han ju stått som konv i dryga 2 mån. Olindad, men sen från 'något' kom de där små små pyttesåren på kotan. Ingen aning vad de kommer från, men de vägrade liksom läka. Antog flugorna var där och bråkade, så hade lindat ett tag. Såren blev mkt bättre (och inget dragande i bandagen). När såren såg i princip utläkta ut av med lindor, och inom några dagar så såren tillbaka. Jätteirriterande.

För ett tag sen (vecka - veckor?) så återigen ett försök bli av med småsåren mha lindor. Och då drog han en del i lindorna. Antog det var för det blev för varmt. Vid ett tillfälle lyckades han plocka av en hel linda, jag fick fiska upp den i spånet. (DÅ var jag rädd han skadat senan vill jag lova). Men ingen svullnad etc då (ca 1 v sen).

Beslöt då att okej vi skiter i det, så länge såren inte blir infekterade eller blossar upp så får de vara, har på salva alt flugmedel så gott det går bara. Och gjorde så. Sen kom den här svullnaden, först i form som såg ut som banansena light. Det var då jag hade BoT en natt, men benet var värre svullen på morgonen, han hade tuggat lite på BoT, så insåg att 'okej, vill inte ha de heller'. Och sen typ ett dygn senare när svullnaden nått det som syns på bilderna så kom det krustor längs med senan.

Så jag begriper inget alls ang krustorna (eller småsåren på kotan, men de har varit där länge som sagt, dock torra och 'rena' tills nu idag). Och initialt så fanns ingen annan tanke än att 'nu har han pajat senorna på riktigt - men hur fasiken då?' ang svullnaden heller, innefattar dock gaffelband etc i 'senorna', är ju så fyllt så omöjligt precisera närmre. Men igår morse när jag ringde vet så var det som sagt 'jag tror han fått en till senskada, jag vetefan vad som hänt' vi diskuterade, då fanns inte ens tanken lymfangit, utan 'bara' krustorna som väckte det.

Men krustorna är mitt fåfänga hopp att det INTE är det. Och är det lymfangit/liknande, så känns det ju hyfsat angeläget få ner svullnaden så man kan ultraljuda senorna nästa vecka, med den här svullnaden lär de inte se ett smack oavsett =/

Liknande trådar

Hästvård En lymfangitsvullnad, kommer den alltid på 'hela benet', alltså runtom, eller kan den sitta bara på t ex insidan? Är den alltid 'mjuk'?-...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
15 000
Senast: Corax
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga...
2
Svar
31
· Visningar
3 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka