Sv: Senskada?? eller annat?
Förlåt att du fått vänta på svar. Jag har sökt efter bilder åt dig men det är tyvärr väldigt ont om publicerade bilder på bakbenets insida. Jag hittade den här bilden.
http://137.222.110.150/restricted/g...ia_and_distal_extremity_of_pelvic_limb?full=1 och den ger väl en viss orientering åt dig.
Det fungerar såhär: Böjsenorna sitter på baksidan av benet under hasen (ja i själva verket hänger de ihop med muskler över hasen och löper i en senskida som du kan känna på utsida och insida mellan hasspetsen och det knöliga på hasen) och om du lyfter upp benet kan du "knipsa" om senorna. Då känner du utifrån och in: ytliga böjsenan, djupa böjsenan, gaffelbandet. Det är lättast att knipsa om senorna ungefär mitt på skenan. När du har benet upplyft känner du tydligt skillnaden mellan griffelbenen (de två tillbakabildade "tårna" som sitter ihop med skenan) och gaffelbandet, något som är svårare att känna när benet bär vikt. Gaffelbandet delar sig i två grenar strax ovanför kotan. Därav namnet.
Om du känner på båda benen kan du jämföra om du känner någon skillnad i konsistensen på senor och gaffelband. Den friska vävnaden känns fast. Har du en blödning eller ansträngning så känns vävnaden mera svampig. En skada i djupa eller ytliga böjsenan ger ofta en spolformig svullnad längs hela senan. Såg du någon ändrad kontur när skadan var akut?
Djupa böjsenan har ett förstärkningsband som går från infästningen på skenan precis under hasen till ungefär mitt på böjsenan, på insidan mot skelettbenet. På bakben är detta förstärkningsband hos vissa hästar mindre utvecklat eller kan saknas helt. Om man får en blödning i förstärkningsbandet kan det ge en svullnad i det område som du beskriver på benets insida under leden.
En skada som kan ge liknande symptom är en griffelbensfraktur eller -fissur (benspricka). Det kan man se på röntgen och en skada i förstärkningsbandet kan man se med ultraljud men om skadan sitter högt upp kan det vara svårt att se eftersom griffelbenen är i vägen.
Det är jättetråkigt att drabbas av en senskada. Läkningen tar lång tid, ofta 6-12 månader, och under tiden är det viktigt att vävnaden används men inte ansträngs så att skadan går upp. En sena består ju av trådar som är ordnade i fina buntar inne i sin senskida. Om trådar går av är det färre trådar som ska bära upp belastningen och därför är det väldigt viktigt med kontrollerad motion under läkningen. Skrittmotion är det vanliga. Samma sak gäller för en skada i förstärkningsbandet (det är samma typ av vävnad som en sena). Hur lång och försiktig rehabilitering beror på hur mycket som är av i senan.
Jag har inte sett din häst och är inte veterinär så jag kan förstås inte svara på vad det är för skada som ni har fått, men hoppas du fått lite klarhet i anatomin i området i alla fall.
Lycka till
Lejonelle (hästmassör)