Senor i bogen

Sv: Senor i bogen

hmmm..bra fråga-det borde stå i nån av mina femtioelva hästböcker om allt och inget...:angel:
Jag återkommer när jag finner svaret;) :D

alltså jag hittar inget om vad just vad Senorna heter..utan vad musklerna heter....vet nu inte om det är Det du är ute efter?

alltså här i boken så står det som sagt bara muskler...och den heter då (med en pil och nr på själva "bogmusklerna" ;) ) ; supraspinatus-bogsträckmuskeln....Men sen om det stämmer vet jag ej..det borde det ju göra då det är det enda som har nåt med Bogen att göra...Men jag ska kolla här lite och ev. googla:idea: :)

Senast ändrad:

Det finns inga långa senor i bogen. Till alla muskler finns (minst) två senor dvs den bindväv som binder muskelns början och slut vid skelettbenen. Alla muskler har alltså (korta) senor vid början (ursprunget) och slutet (fästet), kan finnas flera om muskeln har fler än två fästpunkter. Det gäller förstås inte bara bogens muskler utan alla muskler. I de flesta fall heter dessa senor som sin muskel. I exemplet biceps brachii börjar bicepsmuskelns ursprungssena på skulderbladets nedre del och muskeln slutar på underarmsbenet men den fäster också in på framknäts sträckmuskel med hjälp av ett band som har ett eget namn, lacertus fibrosus.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
698
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Liten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka