Senkontraktion på föl

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare acrazyone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 654
A

acrazyone

Någon som varit med om detta? Misstänker nämligen att min fått det..:( Vad jag lärt mig tar man bort krafftfodret, men gäller det stoet också? Och raspar trakterna så att senan får tänja ut sig. Hur lång tid tar det innan fölisen blir bra igen och kan gå normalt?

Det låter inte bra tycker jag. Se till att få ut en hovslagare som är duktig på sånt här. skulle nästan tro att det behöver på en sko också.

Stopp och belägg! :eek:
Numera behandlar man detta genom att sätta en kil (alltså höja trakten!) så att senan avlastas och inte belastas, belastningen får nämligen sannolikt bara fölet att gå upp ännu mer på tå. Sedan sänker man med korta intervaller trakten till fölet står ordentligt igen. Denna behandling kombineras också med smärtstillande då det är viktigt att fölet blir smärtfri så den vågar belasta benet som den ska.
Kraftfodret till mamman ska också bort så länge fölet diar.

Tack så mkt för era svar. Ringde min hovslagare, men han kunde inte mkt om detta. Han tyckte vi skulle röntga henne så att vi verkligen såg att det var senan som var förkort. Har funderat på det också, kan ju inte vara bra att öka spänningen så mkt på senan om hon redan har ont i den. Ska ta och ringa min veterinär nu iallafall. Hon har verkligen ont i sitt ben, kotan är jättetjock och pulsen slår..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 795
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 571
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka