Seniorkontroll avklarad!

Sulax

Trådstartare
Jahapp, då har Sigge varit på seniorkontroll idag. Vi fick rekommendationen att kolla hans njurvärden med jämna mellanrum då i höstas när han varit i slagsmål med en räv och veterinären upptäckte att han hade aningen förhöjda njurvärden.
Dagens undersökning gick ok, Sigge är ju så snäll så de kunde kolla både ögon, öron och tänder utan att hans klor kom fram. Hjärta och lungor lät bra, så min oro över hans andning är obefogad - tack och lov! Aningen gråstarr, njurvärdet var detsamma som sist, blodsocker, blodkroppar o levervärden var perfekt. Dock tyckte hon att han verkade aningen uttorkad, så han fick vätska in under nackskinnet...4 dl....DÅ kom klorna fram!! Jisses!! Min snälla katt blev ett monster!!!! Stackarn, det gjorde nog ont.

Så nu är katten, med sin ok-stämpel, en riktig diva och beter sig som om han vore förnärmad. :p Nåja, det lägger sig nog i takt med att vätskepuckeln på ryggen sugs upp av kroppen. Just nu ser han ut som en katt med kamelpuckel. :grin:

Men vi fick en "ok-stämpel" och ett återbesök i höst igen om inget dramatiskt händer och om han lever så länge.
Veterinären och hennes assistent var lite fascinerade över att han är så fräsch och kry trots att han är inne på sitt 21:a år. :)

Hur ofta undersöker ni era seniorkatter??
 
Sv: Seniorkontroll avklarad!

Vad kul att han uppför sig så bra och fick så bra omdöme.
400 ml under nackskinnet förstår jag att det spänner, ajaj.

Vår kisse är bara 3, snart 4, så vi har inte gjort seniorkontroll än. Dock tog jag blodprover på honom i somras (lever, njurar, glukos mm samt blodbild) då han var lite hängig och hade nyst vitt. En halsinfektion var det då, annars har han inte behövt ta blodprov.
 
Sv: Seniorkontroll avklarad!

Ja det var riktigt kul att han fick ett så bra "ok". Sen är det ju lite roligt när personalen kommer ihåg katten. Den ena kom ihåg honom som den äldsta katt hon träffat i så fräscht utförande, den andre kom ihåg honom för att han ser ut som hin håle själv (kolsvart med stirriga knallgula ögon)och för att han var en kamikazekatt som varit i slagsmål med en räv och veterinären själv var mest fascinerad över hur blank och fin han var i pälsen och hur bra provsvaren var. Hennes kommentar om hans gråstarr var: "Ja NÅNTING borde man väl räkna med att jag hittar på en så här gammal katt, annars undrar jag ju om jag gör nåt fel"...sagt med glimten i ögat förstås. :)

Älskade gammlekatten :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har ångest, den där ångesten en oroad djurägare känner när en älskad familjemedlem är sjuk. Min katt började kräkas natt till...
Svar
16
· Visningar
2 008
Senast: Hobnob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp